روایتی از ورشکستگی تولیدکنندگان ایرانی؛

فیلم:: ۹۹ درصد کارخانه‌های پارافین‌سازی تعطیل شدند؛ هندی‌ها و پاکستانی‌ها جان گرفتند

در مستندی چند دقیقه‌ای چگونگی به تعطیلی کشیده شدن کارخانه های پارافین سازی را به تصویر می‌کشد.
کد خبر: ۸۶۵۵۶۳۷
|
۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،  شاید صنعت پارافین برای عموم مردم مانند صنعتی همچون خودرو یا فرش آشنا و شناخته شده نباشد. اسلک واکس از ضایعات پالایشگاه‌های روغنی است که زمانی در کشورمان نه تنها هیچ گونه ارزش تجاری نداشت بلکه حتی به عنوان یک معضل زیست شناختی شناخته می گردید. اما ظرف سی سال گذشته و با تلاش و سرمایه‌گذاری تعدادی از صنعتگران ایرانی، روش تولید پارافین جامد از اسلک واکس ابداع و این کالا ارزش واقعی خود را پیدا کرد و این مرهون عده ای بود که شبانه روز برای تولید این محصول تلاش کردند و نه تنها توانستند پارافین مورد نیاز داخل کشور را تأمین کنند بلکه در جهت صادرات این محصول نیز قدم‌های مؤثری بردارند.

صادرات وسیع اسلک واکس آن هم با قیمت ‌های نازل واحدهای تولیدی را تعطیل کرد

چندین سال این صنعت به دلیل توزیع اسلک واکس تحت نظارت شرکت پالایش و پخش به اوج شکوفایی خود رسید، اما پس از مدتی با خصوصی شدن پالایشگاه‌های روغن متأسفانه شرکت پالایش و پخش با سلب تعهد از خود تولیدکنندگان پارافین را به حال خود رها کرد و دست پالایشگاه ها را در قیمت گذاری و توزیع نامتعارف اسلک واکس بازگذاشت. به طوری که دربرهه زمانی کوتاهی در اثر صادرات وسیع اسلک واکس آن هم با قیمت ‌های نازل هر روز واحدهای تولیدی تعطیل و به جای آن با اقتباس از روش تولیدی ایرانیان واحدهای جدیدی در کشورهای هند و پاکستان و ترکیه تأسیس گردیده و این نمی‌تواند به جز اجحاف در حق تولیدکننده ایرانی ثمر دیگری داشته باشد.

تحریم تولید داخلی از سوی شرکت‌های داخلی!

بنا به این گزارش ، متأسفانه اخبار رسیده نیز حاکی از این موضوع است که اخیرا پالایشگاه‌های روغن با در اختیار داشتن مواد اولیه ارزان خود اقدام به تولید پارافین جامد نموده‌اند و ضمن بالانگه داشتن قیمت اسلک واکس داخلی و با ارائه کالا با قیمت‌های بسیار نازل در بازارهای هدف آخرین ضربه‌ها را به این صنعت زده و عملا صنعت پارافین را به نابودی کشاندند.

تمامی این مسائل در حالی است که حتی لوبکات نیز به عنوان ماده اولیه با فرمول محاسباتی مشخص در اختیار پالایشگاه‌های روغن قرار داده می‌شود اما صنعت تولید پارافین جامد از چنین امتیازی نیز بی بهره است.

 

چندی قبل ذوالفقاری، رییس انجمن صنفی تولید کنندگان و صادر کنندگان پارافینی  بیان داشته بود که "تا این زمان ما هم از سوی کشورهای خارجی و هم در داخل از سوی برخی از شرکت‌هایی که خوراک مواد اولیه ما را تأمین می‌‌کنند، تحریم بودیم زیرا این شرکت‌ها که خوراک مواد اولیه صنعت ما را از پالایشگاه و شرکت نفت تأمین می‌کنند اقدام به خام فروشی مواد اولیه صنعت کرده و عملا ما را در شرایط بسیار بدی قرار می‌دهند".

وی در ادامه به دو شرکت اشاره کرده و زبان به گلایه گشود و بیان داشت که " که متأسفانه در دوران اصلاحات تصویب کردند که این دو شرکت یعنی شرکت نفت (الف) و نفت (س)خصوصی شود، البته در واقع خصوصی هم نشده اند، شرکت (ن- الف) به تأمین اجتماعی داده شده و شرکت (ن- س) نیز به صندوق بازنشستگی وزارت نفت داده شده، و مدیران این دو نیز به سلایق خود قیمت گذاری کرده و هر بار که بخواهند به تولیدکنندگان پارافین مواد اولیه می‌دهند و هر بار نخواهند نمیدهند."

کارخانه‌های صنعت پارافین تعطیل و رقیبانمان جان گرفتند!

این در حالیست که این دو شرکت طبق قانون موظف بوده‌اند که با نرخ جهانی(F.O.Bخلیج فارس)، پس از کسر هزینه های صادرات با کسر 5درصد تخفیف به صنایع پایین دستی در داخل کشور بفروشند، متأسفانه اختلاف قیمت فاحش بین فروش صادراتی و نرخ فروش داخلی باعث شده است که صنعت پارافین که بیش از 70 بنگاه کوچک در انجمن صنفی تولیدکنندگان پارافین متشکل هستند، و 5000نفر اشتغال ایجاد کرده اند تعطیل و در مقابل باعث رونق صنایع هندوستان و ترکیه و.....شده است.

یکی از مهم ترین معضلات دیگری که دامن تولیدکنندگان داخلی پارافین را گرفته است، اجرایی نشدن مصوبه ای است که از سوی دولت در تاریخ 4/ 89 مبنی بر عوارض 25 درصدی صادرات اسلاک واکس به تصویب رسیده است، اما متأسفانه تا به حال این مصوبه اجرایی نشده و همین نیز به یکی از مشکلات صنف تولیدکنندگان پارافین تبدیل شده است. در صورتی که چنان چه این مصوبه از سوی دولت به مرحله اجرا در می آمد چه بسا بسیاری از درهای بسته شده بر روی تولیدکنندگان داخل باز می‌‍شد

در نهایت تمامی این موارد باعث شد تا اتحادیه پارافین به دنبال حل شدن موضوعات و در دفاع از حق اعضا صنف خود تلاش کنند تا این مشکلات را رسانه‌ای کنند تا شاید به این طریق درد دل‌هایشان به گوش مسئولین برسد.

ارسال نظرات