عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس:
عبدالوحید فیاضی با انتقاد از رواج پدیده جنگل خواری گفت: سوء مدیریت و عملکرد ضعیف مسئولان سازمان جنگل ها و مراتع عمده عامل گسترش این پدیده در کشور است.
کد خبر: ۸۶۵۴۹۵۱
|
۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، عبدالوحید فیاضی با بیان اینکه شیوع پدیده جنگل‌خواری نشانه اعمال نفوذ برخی افراد و ارتباط آنها با دستگاه‌ها است، تصریح کرد: مواردی وجود دارد که با لابی‌گری و دخالت مسئولان قسمت هایی از جنگل به یکسری افراد واگذار می‌شود. البته نه به افراد عادی بلکه افراد قدرتمند و صاحب نفوذی که با حمایت مسئولان زمین‌های چندصد هکتاری را تصاحب می‌کنند.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری نمونه ای از جنگل خواری در حوزه انتخابیه خود، گفت: حدود ۱۰ سال گذشته رئیس سازمان جنگل ها و مراتع وقت به راحتی ۱۱۰ هکتار زمین منابع طبیعی را به نام یک نفر سند زد، یعنی زمین اجاره ای ۹۹ ساله طی ۱۰ الی ۱۵ سال در اختیار این فرد قرار گرفت. این موضوع نشانه این است که مسئولان کشوری، استانی و محلی سازمان جنگل ها و مراتع، زمینه ساز جنگل خواری شده اند بنابراین در این زمینه باید عملکرد مسئولان امر را زیرسوال برد و با آنها برخورد کرد.

قابل باور نیست که ساخت و سازهای انجام شده در جنگل به دور از چشم مسئولان بوده باشد

این نماینده مردم در مجلس نهم، از بی‌توجهی برخی مسئولان نسبت به گسترش پدیده جنگل خواری انتقاد کرد و افزود: به طور حتم جنگل ها و مراتع جزو منابع عمومی کشور است و دولت باید از آنها به درستی حفاظت کند، البته هرچند متولی اصلی حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری است اما واقعیت این است که تاکنون تصرف‌های غیرقانونی زیادی توسط این دستگاه صورت گرفته است.

فیاضی ادامه داد: چطور امکان دارد افرادی جنگل را تصاحب کنند و مسئولان از آن بی اطلاع باشند؟ هیچ عقلم سلیمی نمی تواند باور کند که ساخت و سازهای انجام شده در جنگل به دور از چشم مسئولان بوده باشد. آیا بهتر نیست از صدور چنین مجوزهایی جلوگیری شود و در واقع علاج واقعه را قبل از وقوع انجام دهیم؟

وی با بیان اینکه پدیده زمین خواری مربوط به دیروز و امروز نیست، تصریح کرد: به مدت دو دهه است که با این معضل به خصوص در جنگل های شمال کشور روبرو هستیم در حالی که تاکنون اقدام مناسبی در طول این دو دهه برای رفع آن انجام نشده است.

عامل عمده شیوع پدیده جنگل خواری سوء مدیریت و عملکرد ضعیف سازمان جنگل ها

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس عامل عمده شیوع پدیده جنگل خواری را سوء مدیریت و عملکرد ضعیف مسئولان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور خواند و گفت: به طور حتم کوتاهی در برخورد با پدیده جنگل‌خواری از سوی این سازمان صورت می‌گیرد زیرا اگر در مراحل اولیه برخورد جدی و قاطعانه با متخلفان داشته باشند شاهد تخلفات بعدی نخواهیم بود. ضمن اینکه رسیدگی قوه قضائیه به پرونده های جنگل خواری به سهولت انجام می شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه حساسیت ها در مورد تداوم پدیده جنگل‌خواری در آینده وجود دارد، ادامه داد: البته سازمان جنگل‌ها و مراتع طی دو سال اخیر برای احراز حق منابع طبیعی و ملی و همچنین حفاظت از جنگل‌ها اقداماتی انجام داده ولی اقدامات درستی نبود. برای نمونه این دستگاه تعدادی از زمین های شخصی مردم را منابع ملی اعلام کرد و در عین حال زمین های منابع طبیعی را به راحتی به افراد واگذار کرد و این روند همچنان ادامه دارد.

مجلس نهم در زمینه جنگل خواری و مقابله جدی با آن حساسیت های لازم را نداشت

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه رفع پدیده جنگل خواری و مقابله جدی با آن باید اولویت مجلس دهم باشد، تصریح کرد: متاسفانه مجلس نهم در این زمینه حساسیت های لازم را نداشت به طوری که حتی نمایندگانی که در این زمینه اظهار نظر و موضع گیری می کردند چندان از سوی مسئولان امر حمایت نمی شدند و واکنش های مثبتی در این زمینه دریافت نمی کردند.

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس نهم، رفع ریشه ای معضل جنگل خواری را مستلزم همکاری مجلس دهم و دولت یازدهم دانست و گفت: مجلس و دولت باید در سال ۹۵ به صورت جدی به این معضل ورود کرده و با همکاری و تعاون این پدیده را مهار و یکبار برای همیشه ریشه آن  را در کشور بخشکانند.

نباید به واکنش ها در مورد جنگل خواری انگ سیاسی زد

نماینده نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه نباید به واکنش ها در مورد جنگل خواری انگ سیاسی زد، تصریح کرد: مسئولان باید اظهارنظر، مخالفت و اعتراض ها را نسبت به این پدیده محترم شمارند و به آن انگ سیاسی نزنند زیرا در حال حاضر زمانی که نماینده‌ای در این خصوص اعتراضی می‌کند به او انگ سیاسی می زنند و فکر می‌کنند هدفش تخریب دولت است در حالی که باید به این مقوله به صورت جدی ورود و تمامی دستگاه‌ها در مقابله با این پدیده همکاری لازم را داشته باشند.

نماینده مردم نور و محمود آباد در مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت توجه دولت به اعتراض‌های نمایندگان استان های شمالی در خصوص پدیده جنگل خواری تاکید کرد و افزود: دولت باید به اعتراض نمایندگان توجه کافی داشته باشد. واقعیت آن است که بارها این موضوع را در مجلس مطرح کردم ولی متاسفانه نه تنها به جایی نرسید بلکه انگ سیاسی زدند در حالی که چنین رویکردی به نفع منافع ملی و مصالح کشور نیست.

ارسال نظرات