با ثبت ۱۸۱ میلیمتر بارش تا پایان سیزدهمین روز فروردین، افزایش ۱۰ درصدی بارش ها نسبت به سال آبی گذشته و کاهش ۵ درصدی بارشهای کشور نسبت به آمار درازمدت به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۸۶۵۴۴۲۶
|
۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،  از ابتدای نوروز 95 تا پایان روز سیزدهم فرودین ارتفاع بارش ها در پهنه کشور به 16 میلیمتر رسید. این درحالی است که متوسط ارتفاع بارش های ایران در 13 روز نخست سال گذشته 20 میلیمتر بود و مقایسه این دو رقم نشان می دهد که بارشهای بهاره در ایام تعطیلات نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی 20 درصدی داشت.

مجموع بارشهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر 94) تا پایان روز گذشته به 181 میلیمتر رسید که در مقایسه با میزان بارش ها در مدت مشابه سال آبی گذشته که 164 میلیمتر به ثبت رسیده بود، از افزایش 10 درصدی بارش ها حکایت دارد.

بررسی داده های آمار بارش های کشور در درازمدت 47 ساله نشان می دهد که متوسط بارش های ایران از ابتدای مهر هر سال تا پایان روز سیزدهم فروردین سال بعد در درازمدت، 190 میلیمتر بوده که با مقایسه این رقم با میزان بارشهای سال آبی جاری، کاهش 5 درصدی بارش ها نتیجه می شود.

در حال حاضر با کاهش حجم بارش ها، ادامه خشکسالی های اقلیمی را در کشور شاهد هستیم و با تأثیرات بسیار عمیق کاهش حجم سفره های زیرزمینی آب، خشکسالی های هیدرولوژیکی در سراسر پهنه ایران گسترده شده است و با بارش های اخیر، نه خشکسالی های اقلیمی و نه هیدرولوژیکی کشور مرتفع نشده است.

ارسال نظرات