خبرهای داغ:
کاروانهای رهیان نور اعزامی از شهرستانهای ابهر، خرمدره، سطانیه، ایجردود و زنجان با حضور در منطقه اروندکنار به شهدای غواص ادای احترام کردند.
کد خبر: ۸۶۵۴۲۶۳
|
۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان ،استان زنجان در طی هشت سال دفاع مقدس به عنوان دیار غواصان دریادل و خط شکن مطرح بوده و همیشه رزمندگان زنجانی نقش تاثیرگذاری در تحقق عملیات‌های بزرگ و کوچک دوران دفاع مقدس داشته‌اند.

استان زنجان در طول هشت سال دفاع مقدس حدود سه هزار شهید تقدیم كرده است كه حدود ۳۰ درصد آنها متشكل از غواصان دریادل بودند. در عملیات‌های كربلای ۴ و ۵ والفجر ۸ و بسیاری از عملیات‌های دیگر، دو گردان از زنجان به عنوان غواصان خط شكن حضور داشتند.

اروند رود از بزرگترین رودهای جهان است که از به هم پیوستن دجله و فرات در القرنه عراق و اتصال کارون در خرمشهر به آن تشکیل می شود. اروند به معنی تیز و تند رو و در دوره باستان به تمام طول رود دجله و اروند، رود امروزی گفته می شد.

یکی از اهداف رژیم بعثی عراق در هجوم سراسری به ایران، حاکمیت مطلق بر اروند و انتقال مرزهایش به ساحل شرقی این رودخانه بود. اروند در دوران دفاع مقدس، شاهد عملیات والفجر ۸، یکی از بزرگترین نبردهای دوران جنگ بود.

عملیات والفجر ۸ در سال ۶۴ با رمز «یا فاطمه الزهرا (س)» با عبور از اروند رود حد فاصل خسرو آباد تا راس البیشه آغاز شد و پس از ۷۸ روز جنگ تمام عیار شهر فاو به تصرف رزمندگان در آمد، عملیات دلیرانه ای که تمامی کارشناسان نظامی را متعجب کرد.

در شمال شرق اروند کنار، روبروی شهر فاو عراق، بنای یادبود شهدای والفجر ۸ قرار دارد که ۸ شهید گمنام در نوروز سال ۱۳۸۰ همزمان با ایام محرم حسینی در این محل و در ساحل رود خانه اروند رود به خاک سپرده شده اند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها