خبرهای داغ:
به بهانه سالروز میلاد بانوی آب‌ها و روشنایی‌ها

حضرت معصومه(س) تجلی حضرت فاطمه زهرا(س)

اراده الهی بر این قرار گرفت که قم و مضجع شریف حضرت کریمه اهل بیت(س) تا روز قیامت، ملجأ و پناهگاه همه عاشقانی باشد که شوق زیارت حضرت صدیقه کبری را در سر دارند تا با حضور در این حرم اهل بیت، نور برگیرند و آسمانی شوند.
کد خبر: ۸۶۵۴۰۲۸
|
۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، سخن از طلوع عصاره خلقت و ناموس دهر و سالروز میلاد بانوی آب‌ها و روشنایی‌هاست.

بدون تردید، مناسبت‌ترین مکان برای زیارت حضرت صدیقه کبری در روز میلادشان، مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در قم است؛ چراکه ایشان را «فاطمه ثانی» و جلوه دوباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نامیده‌اند و این از آن نظر است که هر دو بزرگوار، «فاطمه نام» و هر دو «معصومه لقب» هستند و البته شباهت‌های متعددی هم بین آنها وجود دارد.

در این باره می‌توان گفت که حضرت فاطمه معصومه(س) مانند حضرت فاطمه زهرا(س)، در روز محشر صاحب مقام شفاعت خواهند بود که عبارتی از عبارات زیارتنامه ایشان با تعبیر «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه» (ای فاطمه، مرا در بهشت شفاعت فرما) که از امام رضا(ع) نقل شده است اشاره به همین مسئله دارد.

در عین حال، همان طور که پیامبر درباره حضرت صدیقه، تعبیر «فداها ابوها» (پدرش به فدایش) را بیان داشته‌اند، حضرت موسی بن جعفر علیه السلام هم درباره دختر بزرگوارشان، حضرت کریمه اهل بیت(س)، چنین تعبیری دارند.

شباهت معنوی این دو بزرگوار البته وجوه دیگری هم دارد که یکی از آن‌ها، تبعیت محض این دو بزرگوار از مقام امامت و ولایت در زمان خود است؛ به طوری که حضرت زهرا(س) در دفاع از امیرالمومنین(ع) از خانه خارج شد و جانش را هم تقدیم کرد و البته حضرت معصومه(س) هم برای دفاع از امام و مولایش، از منزل حرکت کرد و در بین راه، جان به جان آفرین تسلیم کرد.

نکته بسیار مهمی که باید درباره تجلی حضرت زهرا(س) در حضرت معصومه(س) به آن عنایت داشته باشیم، این نکته است که در ابتدای هیچ زیارتنامه‌ای از زیارتنامه‌های معصومین(ع) و امامزادگان، دستوری از سوی امام معصوم برای ذکر تسبیحات حضرت زهرا (شامل 34 مرتبه الله اکبر، 33 مرتبه سبحان الله و 33 مرتبه الحمد الله) دیده نمی‌شود و این نکته، تنها و تنها مربوط به زیارتنامه حضرت معصومه است و نشان می‌دهد که این فاطمه معصومه(س)، جلوه تمام و کمال آن فاطمه زهرا(س) است.

در این باره، حکایتی هم از پدرِ مرحوم آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی نقل است که ایشان در زمان حیات خود، بسیار علاقمند بوده است تا مکان دقیق قبر مخفی مادرشان، حضرت زهرا(س) را بداند. این است که ختمی 40 روزه انتخاب می‌کند و مشغول عبادت و راز و نیاز و تهجد می‌شود. شب چهلم و در عالم رویا، به محضر امام باقر یا امام صادق علیهما السلام مشرف می‌شود. امام‌ علیه‌السلام به ایشان می‌فرمایند:

«علیک بکریمه اهل البیت» (بر تو باد به کریمه اهل بیت).

ایشان می‌گوید: گمان کردم که منظور امام معصوم از کریمه اهل بیت(س)، حضرت زهرا سلام الله علیهاست. لذا عرض کردم:

قربانتان گردم؛ من این ختم را به همین سبب گرفته‌ام تا محل دقیق قبر آن حضرت را بشناسم تا بهتر بتوانم به زیارتش مشرف بشوم.

امام علیه السلام در این لحظه می‌فرمایند: منظور من، قبر فاطمه معصومه(س) در قم است. اگر می‌خواهی(س) که قبر فاطمه زهرا(س) را زیارت کرده باشی؛ به زیارت قبر فاطمه معصومه(س) در قم برو. مخفی بودن قبر فاطمه زهرا(س)، از اسرار الهی است و به دلیل مصلحت‌هایی، خداوند اراده کرده است تا قبر ایشان تا روز جزا مخفی و پنهان بماند. خداوند قبر حضرت معصومه(س) را تجلی‌گاه قبر شریف حضرت زهرا(س) قرار داده است؛ یعنی اگر قرار بود قبر مادر بزرگوارمان ظاهر باشد و جلال و جبروتی برای آن مقدر گردد، خداوند همان جلال و جبروت را به قبر مطهر حضرت کریمه اهل بیت سلام الله علیها داده است.

این گونه است که مرحوم مرعشی نجفی، رخت سفر از نجف اشرف برمی‌بندد و به قصد سکونت در قُم، رهسپار ایران می‌شود.

امام راحل(ره) نیز درباره تجلی حضرت زهرا(س) در حضرت معصومه(س) شعری دارند که برخی از ابیات آن چنین است:

نور خدا در رسول اکرم پیدا

کرد تجلی ز وی به حیدر صفدر

وز وی تابان شده به حضرت زهرا

اینک ظاهر ز دخت موسی جعفر

لم یلدم بسته لب، ور نه بگفتم

دخت خدایند این دو نور مطهر

آن یک، خاک مدینه کرده مزین

صفحه قم را نموده این یک، انور

خاک قم این کرده، از شرافت،

آب مدینه نموده آن یک، کوثر
عرصه قم، غیرت بهشت برین است

بلکه بهشتش یساولی است برابر
زیبد اگر خاک قم به عرش کند، فخر

شاید گر، لوح را بیابد همسر
خاکی عجیب خاک، آبروی خلایق

ملجأ بر مسلم و پناه به کافر.

این گونه، اراده الهی بر این قرار گرفت که قم و مضجع شریف حضرت کریمه اهل بیت(س) تا روز قیامت، ملجأ و پناهگاه همه عاشقانی باشد که شوق زیارت حضرت صدیقه کبری را در سر دارند تا با حضور در این حرم اهل بیت، نور برگیرند و آسمانی شوند.

حسن شیخ حائری
ارسال نظرات
آخرین اخبار