دهم فروردین در آینه تاریخ معاصر ایران؛
امروز سه شنبه دهم فروردین 1395 هجری خورشیدی، نوزدهم جمادی الثانی 1437 هجری قمری و بیست و نهم مارس 2016 میلادی است. 36 سال پیش در چنین روزی، مردم یزد با قیام خود اربعین شهدای تبریز را گرامی داشتند.
کد خبر: ۸۶۵۳۸۴۸
|
۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:


10 فروردین 1359

روزنامه اطلاعات نوشت: جیمی کارتر رئیس جمهوری آمریکا در پیامی به امام خمینی به اشتباه های واشنگتن در برابر انقلاب اسلامی ایران اعتراف کرد.


10 فروردین 1358

مرحله نخست رفراندوم تعیین هویت سیاسی حکومت ایران پس از پیروزی انقلاب آغاز شد و امام خمینی از مردم خواستند تا در این رفراندوم شرکت کنند.

10 فروردین 1357

10 فروردین در تقویم ملت شهید پرور ایران به عنوان روزی بزرگ به ثبت رسیده است زیرا در این روز تاریخی در ادامه مبارزات مردم ایران علیه رژیم ستمشاهی طاغوت، مردم دارالعباده به رهبری شیخ فرزانه خود حضرت آیت الله صدوقی و در حمایت از شهدای قم و تبریز به خیابان ها ریختند و زمینه سرنگونی حکومت پهلوی را فراهم ساختند.


در جریان قیام مردم یزد سربازان سفاک رژیم پهلوی در پاسخ به فریاد حق طلبی آنان رگبار گلوله را به سویشان گشودند که منجر به شهادت 4 تن از جوانان غیور میهن اسلامی به نام های رضا نامدار، محمد حسین پارسائیان، شهریار مرادی و محمدمهدی قدک فروشان شد.

10 فروردین 1346

به دنبال تبعید آیت الله سید حسن قمی و سیدصادق روحانی به خاش و زابل، پیامی از جانب امام خمینی برای آیت الله سیدهادی میلانی به مشهد فرستاده شد. این دو تن به دلیل اعتراض به آیین نامه ضد اسلامی «خانواده » که به وسیله وزارت فرهنگ منتشر شده بود، تبعید شدند.


10 فروردین 1345

لئونید برژنف که در هیات رئیسه شوروی بود، در بیست و سومین کنگره حزب کمونیست شوروی روابط تهران و مسکو را سازنده و مثبت توصیف کرد و گفت: کارشناسان ذوب آهن شوروی به زودی راهی ایران می شوند.


10 فروردین 1340

آیت الله سیدحسین بروجردی مرجع تقلید شیعیان جهان به دلیل سکته قلبی در 86 سالگی درگذشت.


10 فروردین 1321

علی سهیلی نخست وزیر، ارتباط سیاسی ایران با دولت فرانسه (ویشی) را قطع کرد.


10 فروردین 1313

سردار جعفرقلی خان اسعد بختیاری از فعال های قیام مشروطه که از 26 آبان 1312 خورشیدی در بازداشت به سر می برد، به دستور رضاخان در زندان به قتل رسید. پدر وی سردار علی قلی خان اسعد بختیاری از رهبران قیام مشروطه در دوم آبان 1296 خورشیدی در 62 سالگی به روش مشکوکی جان باخته بود.

10 فروردین 1299

وثوق الدوله عامل بستن قرارداد 1919، به دنبال اعتراض های گسترده مردم نسبت به این قرارداد، در بیانیه ای به دفاع از آن پرداخت.

عصر سیاست/

ارسال نظرات