روایت عملیات دارخوین:

رزمندگان اسلام تجلی ولایتمداری

مشکل آفرینی ها و کارشکنی های بنی صدر به اندازه ای برای رزمندگان و فرماندهان ایرانی عذاب آور شده بود که پس از برکناری وی از فرماندهی کل قوا، عملیات دارخوین به «فرمانده کل قوا ـ خمینی روح خدا» نامگذاری شد.
کد خبر: ۸۶۵۳۸۰۱
|
۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱

عملیات فرماندهی کل قوا، خمینی روح خدا که در منطقه دارخوین در 21 خرداد 1360 انجام شد، با توجه به اوضاع سیاسی کشور و همچنین به لحاظ منطقه عملیات و تأثیرات آن در شکستن محاصره آبادان از اهمیت بسیاری برخوردار بود. 

در این عملیات که نیروهای سپاه آن را طراحی کرده بودند، 364 تن از رزمندگان با فرماندهی سپاه شرکت داشتند. اجرای آتش پشتیبانی نیز با نیروهای ارتش بود. 

هدف این عملیات، تصرف خاکریزهای دشمن و سه کیلومتر پیشروی به سمت جنوب (به طرف پل مارد) بود. 

مهمترین تلاش در این عملیات، حفر کانال برای نزدیک شدن به مواضع دشمن بود که برای نخستین بار در جنگ به دست نیروهای سپاه انجام گرفت. حفر این کانال که سه ماه طول کشید، در غافل.گیری دشمن و موفقیت عملیات نقش کارسازی داشت. 

عملیات دارخوین در ساعت 3 و 30 بامداد 21 خرداد 1360 از سه محور آغاز شد.در این عملیات، نیروهای خودی با دو تا سه کیلومتر پیشروی در منطقه حدفاصل رودخانه کارون تا جاده آبادان ـ اهواز ضمن نابودی بیش از سی دستگاه تانک و نفربر و یک فروند بالگرد دشمن، موفق شدند سیصد تن از متجاوزان را به اسارت درآورند. 

عملیات دارخوین با اینکه در مقایسه با عملیات وسیع پس از آن وسیع و طولانی نبود، ویژگی ارزشمند آن در این است که نقطه پایان یک دوره رکود و زمین گیری و نقطه آغاز حرکت و پیروزی های بزرگ و حماسی نیروهای جهادگر اسلامی مان در تاریخ دفاع مقدس است. 

ابتکار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حفر کانالی به طول دو کیلومتر و با عمق یک متر و هشتاد سانتی متر در دل تاریک شب، از جلوه های زیبا و باشکوه این عملیات در زمان خود بود. 

نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چهار ماه بدون سر و صدا و جلب توجه دشمن و در نزدیکی نیروهای عراق، شبانه یک کانال به طول 1300 متر و به شکل«T» حفر کردند که پایان آن وارد میدان مین در جلوی خاکریز و خط آتش دشمن شده بود. 

 

این عملیات بلافاصله پس از خلع بنی صدر از فرماندهی کل قوا انجام گرفت. پیش از آن، بسیاری بر این باور بودند که کشور در «گرداب عمیق بی ثباتی سیاسی» فرو خواهد رفت و سرنوشت نظام انقلاب با توجه به حضور نیروهای دشمن در خاک ایران تعیین خواهد شد. از سوی دیگر، بنی صدر با تبلیغات گسترده خود، این تصور را پدید آورده بود که تنها او قادر به ادامه و مهار جنگ و به کارگیری نیروهای نظامی است؛ بنابراین، بسیاری از منابع غربی، احتمال حمایت نیروهای نظامی از بنی صدر را بررسی کردند.بنابراین با پیروزی در این عملیات، آن تصورات در هم شکست و امکان عبور از مرحله بحران سیاسی با این پیروزی نظامی فراهم شد. 

نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چهار ماه بدون سر و صدا و جلب توجه دشمن و در نزدیکی نیروهای عراق، شبانه یک کانال به طول 1300 متر و به شکل «T» حفر کردند که پایان آن وارد میدان مین در جلوی خاکریز و خط آتش دشمن شده بود. 

پیشانی این کانال به موازات خط آتش دشمن و به فاصله 400 تا500  متر قرار داشت. در این حمله نیروهای سپاه پاسداران  عمل کننده و ارتش پشتیبانی و پدافند را به عهده داشتند. قرار بود در ساعت 3 و30 دقیقه بامداد21 خرداد ماه1360 حمله آغاز شود. ساعت11 شب خبر برکناری بنی صدر از فرماندهی کل قوا توسط امام خمینی (ره)  از رادیو پخش شد و وضعیت در بهترین حالت ممکن قرار گرفت. 

این عملیات خود کلیدی برای باز شدن طلسم محاصره آبادان و آزمایشی برای عملیات بزرگ ثامن الائمه و شکست حصر آبادان بود. 

در این حمله با سه کیلومتر پیشروی، مواضع محکم و مهم دشمن در این جناح به تصرف درآمده  و دست کم 32 دستگاه تانک و نفربر نابود و 1496 تن از نیروهای دشمن کشته، زخمی و اسیر شدند. 

این عملیات توسط. سردار رحیم صفوی و شهید حسن باقری طراحی و اجرا شد که فرماندهی سه محور اصلی آن را شهیدان منصور موحدی، پهلوان نژاد و رضا رضایی به عهده داشتند. 

[حماسه دارخوین]

بنا بر تجربه هاى به دست آمده از عملیات آفندى قبلى در منطقه ماهشهر ـ آبادان، اجراى یک عملیات آفندى در منطقه دارخوین مورد توجه قرار گرفت. 

از آغاز کار، طرح ریزى عملیات بر پایه استفاده از پیاده نظام در یک عملیات شبانه به منظور تصرف خاکریزهاى یکم و دوم دشمن در جنوب آبادى محمدیه، واقع در جنوب دارخوین، قرار داده شده بود.  عملیات فرماندهى کل قوا ـ خمینى روح خدا که یک روز پس از عزل بنى صدر از فرماندهى کل قوا توسط امام خمینى (ره) اجرا شد، نخستین عملیاتى بود که در آن هماهنگى اصولى و کامل از آغاز طرح.ریزى تا پایان عملیات بین یگان سپاه پاسداران عمل کننده در منطقه و لشکر 77 پیاده به وجود آمد و سرآغاز بسیار خوبى براى عملیات ثامن الائمه ـ علیه السلام ـ که سه ماه و نیم بعد در.. همان منطقه اجرا شد، به شمار می.رود.

نیروهاى دشمن در مواضع پدافندى جنوب محمدیه، یک گردان مکانیزه تقویت شده با یک گروهان اضافى و یک گروهان تانک برآورد شده بود. 

گروهان شناسایى صلاح.الدین و گردان.هاى تانک یرموک و خالد نیز در جنوب مواضع خط مقدم پدافندى دشمن گسترش داشتند که مى.توانستند، نیروهاى در خط را تقویت یا به صورت واحد احتیاط آن در اجراى پاتک عمل کنند. 

با توجه با اینکه در چند ماه گذشته، دشمن قدرت دست.درازی خود را از دست داده بود و با بررسى وضعیت زمین، گسترش رودخانه کارون در جناح غربى منطقه و آبگرفتگى در جناح شرقى زمین عملیات، قادر به استفاده از قدرت مانورى نیروهاى زرهى و مکانیزه خود نبود و حداکثر مى.توانست به نگهداری مواضع پدافندى موجود بسنده کند. 

بر پایه برآورد وضعیت یاد شده، طرح عملیاتى لشکر 77 پیاده با هماهنگى سپاه پاسداران دارخوین تهیه شد و در سیزدهم خرداد 1360 جهت تهیه مقدمات امر و پیش بینى آمادگى یکان.هاى اجرایى منتشر شد. 

بنا بر این طرح، یکان.هاى لشکر 77 پیاده مستقر در منطقه عملیات ماهشهر ـ آبادان در جناح شرقى و جنوب سرپل دشمن در شرق کارون، مأموریت تثبیت دشمن و پدافند از مواضع را به عهده داشتند و نیروهاى سپاه پاسداران دارخوین با همکارى گردان 214 زرهى و یک گروهان از گردان 107 ژاندارمرى تحت پوشش یکان.هاى توپخانه لشکر 77، مأموریت تک به مواضع دشمن را به عهده داشتند. 

عملیات دارخوین در ساعت 3 30 بامداد 21 خرداد 1360 از سه محور آغاز شد. پس از اجراى ده دقیقه آتش تهیه، هجوم رزمندگان اسلام در ساعت چهار و پانزده دقیقه بامداد روز 21 خرداد به مواضع دشمن آغاز شد .

نخستین واکنش دشمن در برابر حمله رزمندگان اسلام، در ساعت 25، 8 صبح به ظهور رسید و یک واحد تانک دشمن آماده اجراى پاتک شد. با دیدن پاتک دشمن، ضمن فرستادن یک دسته دیگر تانک به منطقه هدف، به گردان 214 تانک دستور داده شد که با بیشترین توان از هدف تصرف شده دفاع کند. 

واحدهاى تک کننده همچنان در روز 21 خرداد به پیشروى خود ادامه دادند و مواضع دشمن را که در خاکریزهاى متناوب تهیه شده بود، فتح کرد و افراد دشمن را نابود یا اسیر ساختند، به گونه.اى که تا ساعت 30، 10 دویست نفر از نیروهاى دشمن اسیر شدند. 

نزدیک ساعت 11همان روز، واحدهاى ایرانى به آخرین حد پیشروى تعیین شده رسیدند و منطقه را از وجود دشمن پاک کردند. دشمن از ساعت 12 به بعد شروع به پاتک کرد که پاتک هاى او در اثر آتش توپخانه و گردان هاى تانک و مقاومت دلیرانه رزمندگان اسلام خنثى شد. 

همچنین نزدیک ساعت 12 روز 22 خرداد، یعنى 36 ساعت پس از آغاز عملیات، در حالى که رزمندگان ایرانى موفق شده بودند، نزدیک سه کیلومتر پیشروى و مواضعى را تصرف و نگهدارى کنند، وضعیت منطقه حالت عادى و تثبیت شده پیدا کرد. 

به هر حال، هدف نهایى عملیات فرماندهى کل قوا که عقب راندن نیروهاى دشمن به غرب کارون بود، به دست آمد و به این ترتیب، پس از عملیات، دشمن در سه روز پشت سر هم برای بازپس.گیری منطقه آزاد شده تلاش کرد، ولی نتیجه.ای نگرفت.

ارسال نظرات