رئیس سابق سازمان توسعه تجارت:

اوضاع بهم‌ریخته واردات و صادرات در دولت یازدهم

صافدل گفت: آنالیز ترکیب واردات کشور در دولت آقای روحانی نشان می دهد که واردات کالاهای مصرفی افزایش و واردات کالاهای سرمایه ای و مواد اولیه کاهش یافته است.
کد خبر: ۸۶۵۳۷۵۱
|
۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، حمید صافدل رئیس سابق سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت درباره دلایل افت شدید صادرات غیر نفتی کشور در سال 94 اظهار کرد: شرایط انتظاری که بر اقتصاد کشور حاکم شده به شکلی است که گاهی رکود و گاهی تورم ایجاد می شود و برجام شرایط اقتصادی را در حالت انتظار طولانی مدتی قرار داده است. بنابراین جدی ترین دلیل کاهش 17درصدی صادرات غیر نفتی بعد از دو دهه این است که شرایط تجارت خارجی کشور  در شرایط رکود و انتظار طولانی مدت به سر می برد.

وی افزود: براساس وعده هایی که در خصوص برجام از سوی دولتمردان داده می شد تجار و بازرگانان کشور انتظار رونق اقتصادی در شش ماه دوم سال 94 را داشتند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

معاون وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت گفت: حالا دولتمردان وعده شش ماه اول سال 95 را برای رونق اقتصادی می دهند که امیدواریم این بار به وعده خود عمل کنند. راه خروج از رکود بدون ایجاد تورم، گسترش صادرات غیر نفتی است. توسعه صادرات می تواند زمینه اشتغال و رفاه عمومی را فراهم کند و به نگرانی های بازگشت از حالت رکود به تورم را هم دامن نمی زند.

صافدل عنوان کرد: اگر دولت به وعده دو سال و نیمه خود درباره حمایت از توسعه صادرات عمل کند وضعیت تجارت خارجی در سال 95 بهتر خواهد شد. سال 94 هم وعده حمایت از صادرات داده شد و برای رسیدن به صادرات غیر نفتی مطلوب هدفگذاری شد، اما متاسفانه در صادرات غیر نفتی هیچ جهشی نداشتیم و در پایان سال گذشته به نیمی از هدفگذاری سال 94 هم دست نیافتیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر در سال جدید نگاه دولت به صادرات غیر نفتی مانند سال 94 باشد، هیچ تغییری در وضع تجارت خارجی کشور ایجاد نخواهد شد. دولت موضوع مشوق‌های صادراتی، تسهیل صادرات، آسان سازی قوانین و مقررات برای صادرات، بهبود فضای کسب و کار به عنوان مطالبه اصلی بخش خصوصی و صدور ضمانت نامه های بانکی برای صادرات را مطرح کرده ولی در 1000 روز گذشته به هیچ کدام از این وعده ها عمل نکرده است.

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت در واکنش به رضایت دولتمردان از مثبت شدن تراز تجاری کشور نیز بیان کرد: مثبت شدن تراز تجاری در شرایط فعلی مثبت تلقی نمی شود، زیرا حجم تجارت ما کاهش پیدا کرده است. وقتی می توانیم بگوییم که مثبت شدن تراز تجاری ارزشمند است که حجم تجارت ما افزایش پیدا کند و واردات ما بیشتر مربوط به مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای باشد.

صافدل تصریح کرد: متاسفانه در دولت آقای روحانی بیش از آنکه افزایش صادرات غیر نفتی باعث مثبت شدن تراز تجاری شده باشد، کاهش حجم تجارت خارجی به خصوص کاهش واردات، تراز تجاری را مثبت کرده است.

وی عنوان کرد: ترکیب واردات خیلی مهم است، متاسفانه آنالیز ترکیب واردات کشور در دولت آقای روحانی نشان می دهد که واردات کالاهای مصرفی افزایش و واردات کالاهای سرمایه ای و مواد اولیه کاهش یافته است. این نشان می دهد تولید کشور در دو سال و نیم گذشته وضعیت بسیار بدی داشته است.

ارسال نظرات