بهاباد؛ شهرستانی دورافتاده ولی پرجاذبه

شهرستان بهاباد با وجود فاصله نسبتاً دور از مرکز استان یزد از جاذبه‎‎های منحصر به فردی همچون برترین موزه سنگ و فسیل و بخش آبزیان کشور، خانه سنگی و زیبایی‎‎های طبیعی چشم نواز برخوردار است.
کد خبر: ۸۶۵۳۶۴۹
|
۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از بهاباد: منطقه یزد، شهرستان بهاباد با این شهرستان با مساحتی معادل 6837 کیلومتر مربع و جمعيت 15 هزار و 331 نفر، شامل دو بخش مرکزی و آسفیج و مناطق حاصلخیز جلگه و ییلاقی بنستان و حدود 190 پارچه آبادی است که در فاصله‌ي 200 کیلومتری شهر یزد و 85 کیلومتری شهر بافق قرار دارد

بهاباد از دو واژه «به» و «آباد» تشكيل شده كه واژه به با تلفظ فتح به معني تحسين و با تلفظ كسر به معني خوب و نيكي و بهتر مي‎‎شود كه در اين صورت كلمه بهاباد به معني بهترين آبادي است. البته شايد نام قبلي آن غير از اين بوده و به علت ويراني آن و ساختن آبادي جديد به بهاباد تغيير نام يافته كه به معني بهتر از آبادي قبلي معني مي‎‎شود.

به استناد کتاب جغرافیای تاریخی معجم البلدان(یاقوت حموی، قرن هفتم هجری) از توتیای این منطقه نام برده که شهرت جهانی داشته است، بنابراین بهاباد از دیرباز مورد توجه بوده است.

این منطقه علاوه بر وجود علمایی چون ملا نجم الدین عبدالله بهابادی یزدی صاحب حاشیه معروف به حاشیه ملاعبدالله، فخر الواعظین، حاج مهدی، میرزا خلیل الله وزیر یزد در دوره صفوی، از لحاظ غنی بودن نسبی سفره‌‎های زیر زمینی از اهمیت خاصی برخوردار است.

بهابادعلاوه بر دامپروری در کشاورزی نیزمورد توجه بوده است چرا که در کنار محصولات گندم، جو، پنبه، زیره، بادام، پسته، انگور، زرد آلو و انار، پنبه و زعفران آن نیز از مرغوبیت خاصی برخوردار است.

در زیر به عمده جاذبه‎‎های این شهرستان اشاره شده است؛

آرامگاه ملّا عبداللّه بهابادی:

بقعه‎‎ای است که مزار عالم و فیلسوف جلیل القدر ملّا عبدالله بهابادی، صاحب کتاب «حاشیه» در آن واقع است.

مساحت این بقعه 148 متر مربع با مصالح خشت و گل و با نما چینی آجر در دوران قاجاریه بنا شده استو در حال حاضربه مجموعه‎‎ی فرهنگی- تفریحی تبدیل شده است.

موزه علوم طبیعی:

این موزه که وابسته به آموزش و پرورش است در سال 1377 تأسیس شده است.

این موزه با داشتن نمونه‎‎های بسیار متنوع و زیبا در بخش‎‎های سنگ و فسیل، بخش جانورشناسی، گیاه شناسی و بخش میکروسکوپیک فعالیت دارد.

موزه علوم طبیعی بهاباد طی سال‎‎های گذشته توانسته است در بخش سنگ و فسیل و بخش آبزیان مقام اول را از بین موزه‎‎های کشور کسب کنند. در این موزه بیش از چهار هزار نمونه‌ی با ارزش در بخش‎‎های مختلف فوق الذکر وجود دارد.

رودخانه شور:

رودخانه‌‌ی شور در شمال بهاباد با دبی متوسط 85 لیتر در ثانیه، سالیانه به طور متوسط معادل 2.68 میلیون مترمکعب به صورت زهکشی آب از منطقه‌‌ی بهاباد خارج می‎‎کند.

این رودخانه در طول سال آب دارد و در مسیر عبور خود به سمت کویر اکوسیستم جالب و دیدنی خلق کرده است.

روستای تاریخی آسفیج:

روستای نمونه و هدف گردشگری آسفیج از شمال به بخش بهاباد با فاصله 32 کیلومترقرار دارد.

آسفیج روستایی با جاذبه‎‎های گردشگری، مزارع سرسبز، باغات منحصر به فرد و آبشارها و جویبارهایی است که آنرا به باغ بزرگی تبدیل کرده است.

از جاذبههایشاخص آن درخت چنار سه هزار ساله، مسجد فاطمیه(س)، مسجد قدیمی، قلعه تاریخی، درخت بنه کهنسال، چشمه های آب، قبرستان قدیمی، پهلوان شیران، زیارتگاه پیر سمکوئیه، برج‎‎های قدیمی و نیز کوه‎‎‎‎های سه سر، حسن کل و موم است.

بنای تمام سنگی کمکوییه(خانه سنگی):

یک منزل مسکونی در روستای معروف به "دانشی" در نزدیکی کمکوییه وجود دارد که تماماً حتی سقفهای آن از سنگهای همان منطقه ساخته شده و در نوع خود بی‎‎نظیر است.

ایسنا/

ارسال نظرات
آخرین اخبار