خبرهای داغ:
امام جمعه قم گفت: ایران با عقلانیت در برجام برخورد کرده اما استکبار به میثاق‌های خود پا برجا نیست به همین علت اقدامات لازم در حوزه امنیتی ادامه خواهد داشت و ایران در حوزه‌های امنیت، جبهه مقاومت و پیشرفت با کسی گفت‌و گو نمی‌کند.
کد خبر: ۸۶۵۳۲۷۳
|
۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه‌های نخستین نماز جمعه در سال جدید که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با بیان اینکه بیشتر خانواده‌های جوامع مختلف دچار خشونت‌های کنترل نشده هستند، اظهار کرد: این رفتارها فضای خانواده را آلوده کرده و فضای ضداخلاقی را برای این مجموعه از جامعه رقم می‌زند.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ خانواده‌ها باید بر اساس کنترل خشم، صفا و صمیمیت ساخته شود، اضافه کرد: نبود کنترل خشم و غضب در وجود انسان می‌تواند آسیب‌های خانوادگی را در جامعه افزایش دهد.

امام جمعه قم، مدیریت خویشتن را پایه اصلی دیگر مدیریت‌های جامعه دانست و گفت: میل‌های مثبت و منفی انسان از عوامل رشد و ضرورت زندگی بشر است اما انسان باید بتواند افکار، گرایش‌ها و خواسته‌های خود را کنترل کند.

آیت‌الله اعرافی، خشم ملت در مقابل متجاوزان به جامعه اسلامی را خشم مشروع و مقدس اسلام خواند و ادامه داد: این برافروختگی برای دفاع از خاک و آرمان ملت در دفاع مقدس تجلی کرد؛ مدیریت عقل بر خشم و غضب انسان، الگوبرداری از خشم حضرت علی(ع) و رزمندگان دفاع مقدس است.

وی با بیان اینکه خشم مدیریت شده و در مسیر آرمان‌های درست به دور از ظلم و زیاده‌روی یکی از نیازهای اصلی بشر است، تصریح کرد: منشا خشونت‌های خانوادگی و اجتماعی خشم و عصبانیت برای منافع شخصی است که انسان در آن کنترلی نداشته و از آن به عنوان خشونت اهریمنی که جامعه را به فساد کشیده، یاد می‌شود.

امام جمعه قم، افزایش مهارت انسان در کنترل خشم را راهکار اصلی رفع بسیاری از مشکلات خانوادگی دانست و خاطرنشان کرد: خشم روان انسان را ناسالم کرده و سبب افزایش فساد در میان اعضا خانواده‌ها می‌شود.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به اینکه مادیات دنیوی تمام شدنی است، مطرح کرد: انسان باید در این دنیا به دنبال تقوا باشد تا بتواند از جایگاه‌های مادی دنیا به جایگاه‌های اخروی آخرت برسد.

وی فرارسیدن سال جدید و تقارن آن با میلاد حضرت زهرا(س) را تبریک گفت و افزود: نام‌گذاری سال 95 با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» توسط رهبر انقلاب اسلامی به عنوان دیدبان بزرگ و آگاه انقلاب فلسفه مشخصی دارد که توسط ایشان در جامعه اسلامی تبیین شده است.

آیت‌الله اعرافی از تعطیلی صنایع و رکود موجود در کشور یاد کرد و ادامه داد: فاصله تبلیغاتی و منتاژگرایی بخشی از مشکلات کشور است که باید در شرایط پسابرجام به آنها توجه کنیم؛ ملت، دولت، مسئولان و قوای سه‌گانه باید دست به دست یکدیگر داده هو پایه‌های اقتصاد مقاومتی را در جامعه اسلامی ایجاد کنند.

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است، عنوان کرد: دانشگاه و نخبگان باید به پویایی لازم برسند تا دانش اقتصاد پشتوانه رونق اقتصادی و بخش خصوصی به صورت گسترده‌تر در آن فعال شود؛ اقتصاد مقاومتی خام‌فروش نیست بلکه تبدیل کردن مواد خام به دیگر کالاها برای فروش و مصرف داخلی است.

اعرافی یادآور شد: ایران اسلامی توانایی برقراری ارتباط بین‌المللی با کشورهای مختلف که از قدرت‌های استکباری آزاد هستند را دارد و امیدواریم با تکیه بر این توان خود اقدامات مطلوبی را در حوزه‌های مختلف اقتصادی رقم بزنیم.

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه مدیریت واردات و صادرات را از اولویت‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد و تصریح کرد: افزایش ارتباط دانشگاه و صنعت، توجه به کارگاه‌های کوچک، پارک‌های علم و فناوری و صنایع دفاعی باید مورد توجه قرار گیرد: پشتوانه اقتصاد شکوفا و پویا که در معرض تندبادهای مستکبران قرار نگیرد فعالیت بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه امنیت ایران اسلامی باید با گذشت زمان بیشتر شود، مطرح کرد: ایران با عقلانیت در برجام برخورد کرده اما استکبار به میثاق‌های خود پا برجا نیست به همین علت اقدامات لازم در حوزه امنیتی ادامه خواهد داشت و ایران در حوزه‌های امنیت، جبهه مقاومت و پیشرفت با کسی گفت‌و گو نمی‌کند و به پیوند خود با شهدا استوار است.

اعرافی با اشاره به اینکه پیشرفت صنایع برای دفاع از ملت ایران است، اظهار کرد: پیشرفت جای عقب‌نشینی ندارد و ملت یکپارچه در مسیر انقلاب، پشتیبان رهبری و همراه مسئولان بر سر این موضوع‌ها معامله نمی‌کند و راه استوار خود را به فضل الهی ادامه می‌دهد.

وی، انفعال در برابر غرب و استکبار، جنگ‌های مذهبی و فعالیت‌های داعش را از تهدیدهای جهان اسلام خواند و مطرح کرد: برخی به افکار نخبگان جهان اسلام این تفکر «ما نمی‌توانیم» را تزریق می‌کنند؛ ایران در برابر تهدیدات جهان اسلام موضع‌گیری مشخصی دارد و معتقد است که مسلمانان باید در مقابل دشمنان مشترک خود ایستادگی کنند.

امام جمعه قم با تأکید بر اینکه مقاومت، عقلانیت، وحدت و ایستادگی بر آرمان‌های اسلامی کلید واژه‌های مردم ایران به کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی است، اضافه کرد: حوادث کنونی اروپا محکوم است اما غربی‌ها باید نگاه جامعی به این حوادث داشته باشند زیرا تروریست‌ها نتیجه افکار غربی‌ها هستند.

وی از زحمات مسئولان ستاد اقامه نماز جمعه استان قم به منظور آماده‌سازی مصلی قدس تقدیر کرد و گفت: 20 فروردین نماز جمعه استان قم در مصلی قدس برگزار می‌شود.
ارسال نظرات