همزمان با نوروز 95 کتاب «ابرکوه شهر نمونه گردشگری تاریخی طبیعی» اثر نویسنده ابرکوهی، در 5 هزار جلد، منتشر شد.
کد خبر: ۸۶۵۳۱۳۰
|
۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از ابرکوه: همزمان با فرارسیدن نوروز باستانی 95، اولین اثر مکتوب حامد اکرمی محقق و پژوهشگر شهرستان، با عنوان ابرکوه؛ شهر نمونه گردشگری تاریخی طبیعی، با محوریت معرفی آثار تاریخی، سنت های مذهبی و قدیمی، بازی های محلی، مشاغل و غذاهای سنتی شهرستان در 5 هزار جلد منتشر شد.


اکرمی در این کتاب که به سفارش اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با همکاری فرمانداری، بخشداری های بهمن و مرکزی، شهرداری های مهردشت و ابرکوه و شورای اسلامی شهر ابرکوه منتشر کرده است، پس از ارائه مقدمه ای کوتاه از حجت الاسلام حسینی امام جمعه ابرکوه، به معرفی تاریخ و تمدن کهن شهر پرداخته است.


خواننده در این کتاب می تواند با مناطق گردشگری و صنایع دستی، آداب و رسوم، خانه ها و باغ های معروف و قدیمی، یخچال و سرداب ها، قلاع و رباط ها، حمام های قدیمی، مساجد و مناره ها، آرامگاه و بقعه شخصیت های معنوی و بزرگان و ... که در ابرکوه وجود دارد، آشنا شود.


این نویسنده در بخشی از کتاب خود در رابطه با وجه تسمیه ابرکوه نوشته است: نام این ناحیه در منابع قدیم و جدید به صورت های برقوه، ابرقوه، ابرکویه، ابرقویه، ور کوه، درکوه و ابرقو آمده است.


نام های فوق به خاطر موقعیت طبیعی واقع شدن شهر در بر یا پای کوه بوده است و در سبب نام گذاری آن تاریخ و جغرافی نویسان، علت هایی ذکر نموده اند.


یاقوت از این شهر با عنوان «ابرقوه» یاد کرده و نوشته است: "برخی آن را ابرقویه نوشته اند و اهل فارس ورکوه نامیده اند به معنی فوق الجبل و ..."
قزوینی نیز نام آن را به صورت درکوه آورده و به قرب الجبل معنی کرده است.



ارسال نظرات