7 اقتصاددان هشدار دادند؛

خطر تحریف "اقتصاد مقاومتی" توسط دولت

۷ اقتصاددان با ابراز نگرانی از نحوه مواجهه دولت با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و شعار سال ۹۵، نسبت به انحراف و استحاله در مفهوم این نگاه راهبردی توسط برخی دولتمردان هشدار دادند.
کد خبر: ۸۶۵۲۹۲۳
|
۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، اقتصاد مقاومتی در سال های اخیر به یکی از مهمترین کلید واژه های بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی تبدیل شده است. ایشان برای نامگذاری سال 95 هم به سراغ این کلید واژه مهم و تاثیر گذار رفتند و امسال را سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل معرفی کردند. 30 بهمن ماه سال 92 بود که سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در ماههای نخست فعالیت دولت تدبیر و امید ابلاغ شد و رهبر معظم انقلاب تاکید زیادی بر لزوم اجرای این سیاستها کردند.

دولتمردان هم بلافاصله در اقدامی نمادین به تشکیل کارگروهی برای نظارت بر اجرای این سیاستها پرداختند. هنوز چند ماه از ابلاغ این سیاستها نگذشته بود که مشخص شد دولت نگاه عملگرایانه ای به اقتصاد مقاومتی ندارد و عملکرد روزمره خود را به عنوان گزارش اقتصاد مقاومتی در سطح جامعه منعکس می کند. از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی هم به خوبی می توانستیم به این نکته برسیم که ایشان رضایت چندانی از نحوه اجرای این سیاستها ندارند.

سال 94 و اوج گرفتن رکود در اقتصاد شرایطی را فراهم کرد که رهبری چندین بار صراحتا از دولت روحانی بخواهد که تن به اجرای این سیاستها بدهد. اصرارهای معظم له برای پیشبرد فرامین اقتصاد مقاومتی تا جایی پیش رفت که ایشان حتی تاکید بر ایجاد قرارگاهی برای اجرای اقتصاد مقاومتی کردند.

بعد از تاکیدات فراوان رهبری، این قرارگاه یا همان ستاد فرماندهی تشکیل شد و برنامه ای برای اجرای این سیاستها آماده شد که از قرار معلوم باز هم نظرات رهبری را در مورد اقتصاد مقاومتی منعکس نکرد. در نهایت قرار شد برنامه عملیاتی دولت برای اقتصاد مقاومتی در قالب برنامه ششم توسعه قرار داده شود. با آغاز فرآیند انتخابات مجلس و تاخیر دولت روحانی در ارائه بودجه 95 و لایحه برنامه ششم به مجلس به بهانه اجرای برجام، برنامه پنجم توسعه یک سال دیگر تمدید شد تا عملا اجرای برنامه های اقتصاد مقاو متی هم یک سال دیگر به تاخیر بیفتد و حتی شرایطی فراهم شود که عمر دولت روحانی به اجرای این سیاستها قد ندهد.

همه این عوامل دست به دست هم داد که در سال 95 به عنوان نخستین سال پسابرجام رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید فراوانی بر اجرای عملیاتی سیاستهای اقتصاد مقاومتی داشته باشند و از دولت بخواهند تا به جای کارهای مقدماتی به شکل کاملا عملیاتی، اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند. این درخواست مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر ایجاد گفتمان اقتصاد مقاومتی در سال 95 بهانه ای شد تا پای صحبت 7 اقتصاددان بنشینیم و نظرات آنها را در این خصوص جویا شویم:



شقاقی شهری: اقتصاد مقاومتی روی زمین مانده است

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در خصوص اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در حال حاضر نگرانی‌ها برای عدم اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر انقلاب بسیار افزایش یافته است، زیرا متاسفانه اقتصاد مقاومتی به طور کلی روی زمین مانده است.

وی افزود: بعد از ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی برخی از دولتمردان عناوین غلطی را به این سیاستها نسبت دادند. برخی تعبیر اصلاح الگوی مصرف، برخی اقتصاد بسته و برخی دیگر اقتصاد ریاضتی را با اقتصاد مقاومتی اشتباه گرفتند. در حالی که نگاه رهبری این نبود، ایشان اصرار داشتند که دولتمردان، اقتصادی را بسازند که آسیب پذیری آن کمتر باشد و در برابر ریسک‌های مختلف انعطاف پذیر باشد.


عبدی: مردم می خواهند اقتصاد مقاومتی را به طور عملی در زندگی خود ببینند


بیژن عبدی دیگر اقتصاددانی بود که در این خصوص گفت: رهبری با تاکیدی که در سال 95 به اقدام و عمل در خصوص اقتصاد مقاومتی داشتند، نشان دادند که اقتصاد مقاومتی تنها راه گریز برای خروج از وضعیت فعلی است و دولت نباید به عنوان یک گزینه به آن نگاه کند.

وی افزود: مردم از کاغذ بازی در خصوص اقتصاد مقاومتی خسته شدند و به دنبال نمودِ این سیاستها در زندگی خود هستند و دولت اگر بخواهد مانند 25 سال گذشته همچنان بر سیاستهای اقتصاد نئوکلاسیک تاکید کند وضعیت بد اقتصادی فعلی، هیچ تغییری نخواهد کرد.


عبدالملکی: دولتمردان به دنبال استحاله مفهوم اقتصاد مقاومتی هستند

حجت اله عبدالملکی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) نیز با انتقاد از نگاه دولتمردان به اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: بعضی از دولتمردان به دنبال استحاله کردن مفهوم اقتصاد مقاومتی هستند و به نوعی با تعریفی که از اقتصاد مقاومتی ارائه می کنند، می خواهند  ریشه و مبنای اقتصاد مقاومتی را نقض کنند.

وی با بیان این مطلب که "دولت می خواهد شرایطی را فراهم کند که اقتصاد مقاومتی اصلا معنایی نداشته باشد" عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی هرگز این پیش فرض را نمی پذیرد که کشورهایی در جهان، از جمله کشورهای غربی به دنبال پیشرفت اقتصادی ایران هستند، اما متاسفانه برخی دولتمردان اهداف خود را به اسم اقتصاد مقاومتی به خورد مردم می دهند.


شیخی: اقدامات دولت در جهت عکس اقتصاد مقاومتی است

عبدالمجید شیخی اقتصاددان و نویسنده کتاب اقتصاد و برنامه ریزی هم در این خصوص گفت: متاسفانه به نظر می رسد تیم اقتصادی آقای روحانی هیچ اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارد و با وجود گذشت دو سال از ابلاغ این سیاستها هیچ نشانه ای از اجرای این سیاستها در برنامه های دولت دیده نمی شود.
وی افزود: برخی از اقدامات اقتصادی دولت نه تنها براساس اقتصاد مقاومتی نیست بلکه کاملا در خلاف جهت این سیاستها حرکت می کند که نمونه آن افزایش سرسام آور واردات کالاهای مصرفی در دو سال و نیم گذشته است. وی توضیح داد: به دلیل بی توجهی دولت به فرامین اقتصاد مقاومتی ، مقام معظم رهبری امسال را نیز سال اقتصاد مقاومتی نام نهادند تا توجه ها را به این مفهوم ارزشمند بیشتر کنند. وی تصریح کرد: نگران اجرا نکردن سیاستهای اقتصاد مقاومتی از سوی دولت هستیم.


شاه ویسی: دولت منتظر سرمایه گذار خارجی نماند

ساسان شاه ویسی اقتصاددان با انتقاد از عدم توجه دولت به اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از بحث های ما درباره اقتصاد مقاومتی دانشی تر کردن اقتصاد است. در حال حاضر این سوال مطرح است که ما طی دو سال گذشته توانستیم چه تکنولوژی و فن آوری را به کشور وارد کرده و آن را بومی سازی و تجاری سازی کنیم؟ آقایان دولت یازدهم پاسخ دهند که چرا ما نتوانستیم اقتصادمان را دانشی کرده و تکنولوژی خارجی را وارد کرده و بومی کنیم و پس از آموزش با تجاری سازی کردن وارد تولید ملی شویم.

وی دل خوش کردن به سرمایه گذاری خارجی را بیهود دانست و عنوان کرد: تنها راه خروج از وضعیت فعلی عمل به اقتصاد مقاومتی است و تمرکز برای جذب سرمایه خارجی سودی برای اقتصاد کشور نخواهد داشت زیرا خارجی ها روی بخشهای زیر ساختی اقتصاد کشور سرمایه گذاری نخواهند کرد.


دهقانی: دولت تجارت با آمریکا را هم اقتصاد مقاومتی می داند

محمود دهقانی اقتصاددان و عضو هیات علمی موسسه امام خمینی (ره) با اشاره به بی توجهی دولت به اقتصاد مقاومتی علی رغم گذشت دو سال از ابلاغ این سیاستها اظهار کرد: بخش قابل توجهی از دولتمردان که باید در این زمینه اقدامات جدی و عملیاتی انجام دهند اعتقادی به اقتصاد مقاومتی به معنای درست آن ندارند.

وی با انتقاد از گزارشهای دولتمردان در خصوص اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: مسئولان دولتی نام کارهایی که خودشان تمایل به انجام آن را دارند، اقتصاد مقاومتی می گذارند در حالی که برخی از این کارها 180 درجه با اقتصاد مقاومتی در تضاد است.

دهقانی خاطرنشان کرد: برخی از دولتمردان می گویند تجارت با کشورهایی مانند آمریکا که با ما دشمنی دارند را گسترش دهیم، تا به اقتصاد مقاومتی عمل کرده باشیم! رابطه اقتصادی با آمریکا در کجای پازل اقتصاد مقاومتی قرار دارد؟ این واقعا نمونه ناچیزی از دیدگاه انحرافی دولتمردان به اقتصاد مقاومتی است.


بغزیان: نباید به بهانه برجام اجرای اقتصاد مقاومتی را به تاخیر انداخت

آلبرت بغزیان عضو شورای رقابت در خصوص عدم وجود برنامه مشخص برای اقتصاد مقاومتی در دو سال گذشته گفت: 24 بند اقتصاد مقاومتی برنامه پذیر بوده و میزان پیشرفت آن هم قابلیت ارزیابی را دارد، اما کمتر سازمان دولتی به جز تعریف و تفسیر بندهای ۲۴ گانه ، در راستایی اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی پا را فراتر گذاشته است.

وی افزود: حتی در صورت اجرایی نشدن و به تاخیر افتادن برجام هم دلیلی نداشت که دولتمردان اقتصاد مقاومتی را اجرایی نکنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار