ترویج گفتمان اقتصاد مقاومتی در جامعه و نشان دادن کارایی آن با معرفی دستاورد های این حوزه، تبیین اصول و مبانی آن برای مردم به خصوص در میان قشر دانشجو با استفاده از ابزار های تبلیغاتی و رسانه ای و همچنین نفی گفتمان اقتصادی لیبرال و اقتصاد غیر دینی و ضد دینی
کد خبر: ۸۶۵۲۸۲۲
|
۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰

اولین و مهم ترین خط فکری، بحث پیشرفت علمی و همچنین رونق اقتصادی است که در بسیاری از موارد این دو پیوندی  ناگسستنی از هم دارند. ناگزیر است که بگوییم بهبود بخشی از مسائلی نظیر آسیب های اجتماعی، مسائل اخلاقی و فرهنگی جامعه در گرو حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم می باشد. در طرف دیگر تکیه بر دانش و تولید داخل چشم طمع دشمنان را نسبت به استفاده از اهرم تحریم کور خواهد کرد. در این رابطه به نتیجه رسیدن تلاش ها و سرمایه گذاری ها در حوزه هایی نظیر فناوری هسته ای و پزشکی هسته ای، فناوری های نانو، علوم مربوط به سلول های بنیادی و به خصوص صنایع موشکی و هوافضا این موضوع را به اثبات رسانده است که در صنایع و علوم دیگر هم اگر مدیران و مسئولان مربوطه واقعا به دنبال پیشرفت و خودکفایی باشند، تا تحقق این مهم چند قدمی بیش نمانده است اما متاسفانه باید گفت که اعمال نفوذ صاحبان قدرت و سرمایه که سود خود را در تحریم ها و واردات روز افزون محصولات خارجی می بینند و از طرفی عدم حمایت کافی از جانب وزارت خانه های مربوطه، باعث می شود که اساتید و دانشجویان و دانشمندان دلسوز نتوانند در زمینه تحقق اقتصاد دانش بنیان تحقیقات و پروژه های خود را پیش ببرند. در عین حال با توجه به تأکیدات معظمٌ له در این رابطه، نقش دانشجویان و اساتید بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد که به بعضی از آنها اشاره خواهیم کرد.

- بخش علمی و پژوهشی : در این بخش بسیار مهم است که اولا صاحب نظران در جهت تکمیل نظریه اقتصاد مقاومتی ذیل سیاست های کلی ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری اقدام کرده تا راه، جهت ورود اندیشمندان روشن تر و هموار تر شود و ثانیا با گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه، اساتید دانشگاه پروژه های خود را به خصوص در مقاطع ارشد و دکترا بر اساس نیاز صنعت کشور تعریف نمایند که البته به نتیجه رسیدن این تلاش ها حمایت مناسب وزارتخانه هایی نظیر علوم ، صنایع و اقتصاد و همچنین سرمایه گذاری گسترده بخش خصوصی را در این حوزه می طلبد.

- بخش فرهنگی :ترویج گفتمان اقتصاد مقاومتی در جامعه و نشان دادن کارایی آن با معرفی دستاورد های این حوزه، تبیین اصول و مبانی آن برای مردم به خصوص در میان قشر دانشجو با استفاده از ابزار های تبلیغاتی و رسانه ای و همچنین نفی گفتمان اقتصادی لیبرال و اقتصاد غیر دینی و ضد دینی

- بخش سیاسی :این بخش که شاید مهم ترین وظیفه جنبش دانشجویی و تشکل های انقلابی در این حوزه است،  نظارت مستمر بر روند اجرای این سیاست در سطوح مختلف جامعه و مطالبه تخصصی از بخش های مختلف دولت و قوای سه گانه به خصوص تاکید بر اجرای اقدامات10 گانه مطرح شده از جانب رهبر انقلاب می باشد . آنجایی که برخی از دستگاه های دولتی علارغم شعار هایی که می دهند و علارغم ظاهری که از خود در برابر مردم نشان می دهند، نه تنها به اقتصاد مقاومتی اعتقاد نداشته بلکه سیاست های ایشان کشور را به سوی وابستگی هرچه بیشتر سوق می دهد و همانطور که رهبری معظم فرمودند در مقطعی اثرات ناشی از تحریم بزرگنمایی شد و در ادامه نیز رفع تحریم ها بسیار راه گشا نشان داده شد اما بر اساس رفتار همیشگی غرب در مواجهه با جمهوری اسلامی، دولت محترم نیز دریافت که رفع این چنینی تحریم ها اثر مثبت چشم گیری بر اقتصاد نخواهد گذاشت و تنها زمانی فشار های خارجی کاهش خواهد یافت که آمریکا بتواند سلطه خود را بر این مرز و بوم احیا نماید.

دومین خط فکری که رهبر معظم انقلاب در بیانات خود دنبال می کنندهشدار نسبت به  پروژه انقلاب زدایی از آرمان های نظام اسلامی توسط عوامل داخلی و خارجی استکبار است. نفوذ نام پروژه ای است که غرب چند سالی است به سردمداری آمریکا جهت تهی کردن جمهوری اسلامی از محتوا و مبانی انقلابی در دستور کار خود قرار داده است. این اتفاق از چند طریق دنبال می شود :

1-تحمیل دو راهی مصالحه یا تحت فشار ماندن به مردم و مسئولین در رابطه با آمریکا. همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم رابطه با آمریکا مسئله ای نیست که با عقب نشینی از یک یا دو موضع بتوان آن را عادی سازی کرد بلکه رفتار آنها حتی پس از برجام نشان داده است که آمریکا تا باز پسگیری تمام سنگر های گذشته اش در ایران، از مواضع ضد ایرانی حتی در روابط اقتصادی کوتاه نخواهد آمد. اما حقیقت آن است که راه سومی نیز وجود دارد و آن تکیه بر توان داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی می باشد.

2-نشانه گرفتن مبانی انقلاب اسلامی و تحریف خط امام (ره)، که البته نه به صورت آشکار و از خارج، بلکه بیشتر با استفاده از عناصر داخلی و حتی از زبان آنهایی که سوابق انقلابی درخشانی در کارنامه شان دارند که متاسفانه برخی از آنها از روی آگاهی و عده بیشتری از روی نا آگاهی و در فضای رقابت های سیاسی تحت تأثیر فضای تبلیغاتی و رسانه ای غرب آب به آسیاب دشمن ریخته و در معادلاتشان دچار اشتباه های گاها جبران ناپذیری می شوند که در واقع این همان نفوذ در فضای فکری و تصمیم گیری مسئولین می باشد. هدف قرار دادن آرمان هایی نظیر استقلال، عدالت اجتماعی، حمایت از جبهه مقاومت و آرمان رها سازی قدس، مبارزه با استکبار، خودکفایی و حتی اصل ولایت فقیه و همچنین تخریب نهاد های انقلابی نظیر شورای نگهبان که حافظ آراء مردم و به خصوص حقیقت جمهوریت و اسلامیت قانون اساسی کشور می باشد تنها بخشی از اقداماتی است که غرب و پیروان داخلی آن در جهت انحراف انقلاب اسلامی انجام داده اند که لازم است در این باره اقشار مختلف مردم به خصوص جامعه دانشجویان و طلاب حوزه های علمیه با حفظ آرمان های انقلابی  هوشیاری خود را حفظ نمایند.  

3-تلاش در جهت پاک کردن حافظه ملت ایران از خصومت هایی که همواره غرب در نحوه رفتار با ملت ایران هم زمان با شروع استعمارش در پی انقلاب صنعتی اروپا و به ویژه پس از انقلاب اسلامی سال 57 داشته که تاکنون نیز ادامه یافته است. اینکه بعضی، عمل دلسوزان کشور را در یادآوری جنایات آمریکا علیه ملت ایران نکوهش می کنند باید بسیارمراقب باشند که مبادا ناخواسته در پازل طراحی شده از سوی غرب قرار نگرفته باشند؛ زیرا کیست که مواضع ضد ایرانی سیاسیون آمریکایی و صهیونیستی را رصد کند و به خصمانه بودن این مواضع اذعان نکند؟ اگر حس بدبینی در رابطه با غرب و به خصوص آمریکا در بین مسئولین کشور از بین برود، باید منتظر برجام های دیگری نیز بود که علارغم تلاش های دیپلمات های کشورمان و عمل به تعهدات از جانب ایران این بدعهدی طرف آمریکاییست که نصیبمان شده و این یعنی خسارت محض.

در این رابطه نیز نقش جنبش دانشجویی به عنوان اولین مدافعان حقیقت انقلاب اسلامی، تبیین مبانی و آرمان های نظام در میان اقشار مختلف جامعه و به خصوص تبیین و پاسداری از اندیشه بنیان گذار جمهوری اسلامی در برابر هرگونه تحریف از جانب هرکس در هر جایگاه و مقامی می باشد. این مهم جز با مطالعه و پژوهش در آثار امام و رهبری و همچنین آثار متفکرانی نظیر شهید آیت الله مطهری و دیگر علمای اسلام و انقلاب امکان پذیر نمی باشد. امید است که با شناخت و به خصوص عمل به رهنمود های ولایت فقیه در جامعه بتوانیم قدمی در راستای اعتلای انقلاب اسلامی برداشته و زمینه ساز ظهور حضرت ولیّ عصر(عج) در آینده ای نزدیک باشیم.

*مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه سمنان

ارسال نظرات