فعال علمی بسیج دانشجویی دانشگاه بجنورد مطرح کرد؛

مهم ترین مسئله زیر بنای اقتصاد کشور مسئله تولید است/چند پیشنهاد به جنبش دانشجویی برای تحقق شعار سال

فعال بسیج دانشجویی دانشگاه بجنورد گفت: تعامل با دنیا در امتداد پیشرفت اقتصادی است نه خود آن، هیچ کشوری پیشرفت نکرد مگر ابتدا تولید را تقویت و شکوفایی اقتصادی را متکی به توان داخل جستجو کرد.
کد خبر: ۸۶۵۲۸۲۱
|
۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی،میلاد سالمی دانشجوی اقتصاد دانشگاه بجنورد و از فعالان معاونت علمی بسیج دانشجویی خراسان شمالی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو در بجنورد گفت: آنچه بعنوان رسالت جنبش دانشجویی در مسئله اقتصاد مقاومتی مطرح است مهمترین بعدش مطالبه گری است.

 

وی افزود:با توجه به سخن مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان که می فرمایند "هر انسانی باید تلاش کند، نیاز لحظه را بشناسد و آن را برآورده کند، اگر نیاز این لحظه تاریخ را نشناختید و آن را برآورده نکردید و فردا فهمیدید، کار گذشته و دیر شده است" باید فرزند زمان خویش باشیم و تکلیف و نیاز را در هر برهه درک کنیم، هم اکنون نیاز اصلی کشور برای ادامه راه پرافتخارش اقتصاد مقاومتی است.

 

پیشرفت همه جانبه نه کاریکاتوری

سالمی با اشاره به اینکه وقتی مسئله پیشرفت مطرح می شود باید توجه داشت که مراد پیشرفت همه جانبه است نه کاریکاتوری، اظهار کرد: اینکه در کشور پیشرفتی ظاهری و صوری انجام شود که در آن عدالت اجتماعی در قبال اقشار مختلف خصوصا طبقه متوسط و ضعیف رعایت نشده باشد مطلوب نظر انقلاب اسلامی نیست.

 

وی نکته دیگر در تعریف پیشرفت را مسئله اقتصاد دانست و گفت: اقتصاد یکی از مهم ترین ابعاد پیشرفت محسوب می شود، اما مسئله اصلی پاسخ به این سوال است که کدام نوع پیشرفت اقتصادی، در این زمینه دولت های مختلف نگاههای خاص خود را داشته اند و در این دولت نیز شاهدیم پیشرفت اقتصادی در تعامل جهانی خلاصه می شود، بدین معنا که باید برای کسب پیشرفت و توسعه اقتصادی با بنگاه های جهانی و سازمان های بین المللی رابطه مستمر داشت تا مردم احساس امنیت و رفاه کنند.

 

این فعال دانشجویی در تبیین تفکر دوم با اشاره به اینکه علاوه بر نگاه به دوران کوتاه مدت، به بلند مدت اقتصاد نیز اهمیت می دهد، گفت: این تفکر، تعامل با جهان را در امتداد پیشرفت و توسعه اقتصادی می داند،نه خود آن، حامیان پیشرفت از این منظر رشد اقتصادی را صرفا در مواردی چون بالا بودن GDP نمی دانند، بلکه مسئله عدالت، توزیع ثروت، جلوگیری از فساد و... را نیز مستلزم پیشرفت می دانند.

 

وی با اشاره به اینکه نگاه اول لطمات زیادی به کشور وارد می کند، گفت: در این نگاه پیوستن به سازمان تجارت جهانی (WTO) یک روز به عنوان آرزوی دولتمردان بود که اگر رخ می داد همین مقدار تولید داخل نیز کاملا تعطیل می شد و صرفا تبدیل به بازار مصرف شرکت های خارجی می شدیم، آرزویی که دولت هفتم و هشتم برای تحقق آن از خیلی اصول انقلابی خود دست کشید و هضم شدن در جامعه جهانی را سرلوحه کار خود قرار داد.

 

دو نگاه در مواجهه با مشکلات تحریمی

این دانشجوی اقتصاد در ادامه با تشریح دو نگاه در مواجهه با مشکلات تحریمی در کشور گفت: یکی همان دوراهی خطرناک یا تسلیم و یا فشار است که از سوی آمریکا در حال تزریق به ذهن نخبگان و سپس انتقال آن به جامعه است و نگاه دوم معتقد به مدلی واقع بینانه است که رهبر معظم انقلاب از سال 90 مطرح و تبیین کرده اند؛ اقتصاد مقاومتی.

 

وی تصریح کرد: طبق تفکر اول در خصوص پیشرفت،هیچ گاه اقتصاد ما شاهد توسعه پایدار نخواهد بود زیرا هر روز با یک نوسان اقتصادی که ممکن است بر اثر تحریم یا کارشکنی دشمنان به وجود آید مانند تنزل دادن قیمت نفت، تمام معادلات کشور برهم خواهدخورد، اما رویکرد اقتصاد مقاومتی در نظر دارد که علاوه بر نگاه بیرون،باید رشد و شکوفایی اقتصادی را در درون کشور جست و جو کرد.

 

سردبیر نشریه دانشجویی "ماهستیم" ادامه داد: هیچ کشوری پیشرفت نکرده است مگر ابتدا پایه های اقتصادی خود را تقویت کرده باشد.مهم ترین مسئله هم در خصوص زیر بنای اقتصاد یک کشور مسئله تولید است، اگر تولید در یک کشور پیشرفت کرد، اقتصاد آن کشور هم توسعه می یابد.

 

چند پیشنهاد کاربردی برای تحقق شعار سال از سوی جنبش دانشجویی

وی در بخش پایانی سخنان خود با تبیین نقش جنبش دانشجویی برای تحقق شعار سال و نقش آفرینی در اقتصاد مقاومتی چند راهکار را پیشنهاد کرد و گفت: مهم ترین ابزار رسانه ای در یک تشکل برای انتقال محتوا به جامعه،نشریات آن تشکل می باشد. متاسفانه امروز در تشکلهای دانشجویی خراسان شمالی از این ابزار به کمترین میزان استفاده می شود. بنابر این مهم ترین اقدام راه اندازی یک تریبون مکتوب از جنس نشریات دانشجویی و سپس تولید محتوای کافی در زمینه اقتصاد مقاومتی و ابعاد آن است.

 

میلاد سالمی افزود: یکی دیگر از مهم ترین نقاط برای تبلیغ گفتمان اقتصاد مقاومتی،تریبون های آزاد اندیشی است. اگر تفکر مخالف و موافق این گفتمان نظرات شان را بصورت آزادانه مطرح کنند،یقینا تفکر اصیل و ناب از میان آن استخراج خواهد شد.

 

وی ادامه داد: پس از مطرح شدن اقتصاد مقاومتی بصورت گسسته،شاید برگزاری دوره های آموزشی چند روزه بتواند در تبلیغ مستمر و پیوسته این گفتمان مثمر ثمر واقع شود. باید اساتید متخصص و آشنا با مفاهیم اقتصاد مقاومتی(همچون دکتر عادل پیغامی،دکتر عبدالملکی،دکتردرخشان و...) به دانشگاه ها دعوت شوند و در خصوص ابعاد اقتصاد مقاومتی دانشجویان و آحاد نخبگان را مطلع سازند.

 

این فعال معاونت علمی بسیج دانشجویی استان خاطر نشان کرد: موضوع اساسی در انتقال اخبار و محتوا پیرامون مسئله اقتصاد مقاومتی،وجود رسانه های قوی و پیگیر هستند.متاسفانه امروز این ضعف در کشور ما احساس می شود که اقتصاد،رسانه ندارد.صدا و سیما به هیچ عنوان وظیفه خود را به درستی ایفا نمی کند،رسانه های مکتوب و غیر مکتوب نیز پیگیر مسائل سطحی سیاسی هستند؛بنابراین تشکل های انقلابی و حزب اللهی باید به عنوان وظیفه خود پیگیر ایجاد رسانه های قوی در باب اطلاع رسانی مردم باشند.این وضعیت ابدا قابل قبول نیست که رهبری معظم انقلاب نکته ای را پیرامون اقتصاد بفرمایند،اما مردم و کف جامعه از آن اطلاع پیدا نکند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار