خبرهای داغ:
جهت خدمت رسانی بهتر تدوین می شود؛
گروه های جهادی قبل از اعزام به مناطق محروم جهت خدمت رسانی به هموطنان خود دستور کار خود را مشخص و تدوین نموده و در قالب طرح نامه ارائه می کنند.
کد خبر: ۸۶۵۲۶۷۵
|
۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، همه گروه های جهادی قبل از اعزام به مناطق محروم جهت خدمت رسانی به هموطنان خود دستور کار خود را مشخص و تدوین می نمایند تا کار خود را با انسجام هرچه بهتر انجام دهند.

در ادامه نمونه ای از طرح نامه اردوی جهادی یکی از گروه های جهادی استان قم را برای اطلاع و آگاهی بیشتر مخاطبان ارائه می نماییم:  


بسم الله الرحمن الرحیم
طرح نامه اردوی جهادی گروه دانشجویی آل طه
 
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی قم
 
فروردین ماه 1391
 
روستاهای سرابنقل و سیاه گاو
 
توابع آبدانان ایلام
 
مقدمه :
 
گروه جهادی آل طه بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی قم ، در سال 1389 تاسیس گردید . این گروه جهادی تاکنون اقدام به برگزاری سه اردوی جهادی در تابستان 1390 و 1391 و فروردین 1391  در مناطق روستایی شریف آباد ، سعد آباد و نجم آباد منطقه جعفریه قم و روستاهای سراب نقل و سیاه گاو آبدانان ایلام نموده است. آخرین اردوی جهادی این گروه ، اردوی شهریورماه سال 91 در منطقه آبدانان بود که علاوه بر فعالیت های فرهنگی ، شروع به ساخت مسجد روستای سرابنقل نمود .
 
طرح گروه جهادی آل طه در اردوی  نوروزی 1391
 
زمان و مکان برگزاری اردوی جهادی :
 پنجم الی پانزدهم فروردین 1391 – ایلام ، شهرستان آبدانان ، روستای سرابنقل
 
مسئولین گروه جهادی آل طه :
 معاونت اردوهای جهادی بسیج دانشگاه صنعتی قم : آقای سید امین رضویان
 
مسئول گروه جهادی آل طه : آقای محمد رضا یکه فلاح
 
معاونت فرهنگی گروه : آقای حامد حیدری
 
معاونت عمرانی گروه : آقای بهزاد رفیعی
 
معاونت پشتیبانی گروه : آقای مهدی موحدی
 
معاونت امور تبلیغی : آقای مرتضی قلیچ خانی
 
مراحل و فرایندهای برگزاری اردو :
ثبت نام اردوی جهادی :
 
ثبت نام اردوی جهادی نوروز 1392 ، از ابتدای اسفندماه 1391 در دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی قم ، انجام خواهد پذیرفت. برآورد انجام شده توسط گروه آل طه حاکی از حضور بیش از 50 نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی قم و دیگر دانشگاه های استان در این اردو می باشد .
 
 
اعزام پیشقراولان :
 
گروه پیش قراوال جهت آماده سازی مقدمات اسکان و فعالیت دانشجویان از دوم فروردین ماه به منطقه اعزام خواهد گردید و تدارکات مورد نظر توسط این گروه انجام خواهد پذیرفت .
 
اعزام دانشجویان :
دانشجویان از پنجم فروردین ماه در منطقه حضور خواهند یافت و در تفکیک دو گروه خواهران و برادران در محل مدرسه ابتدایی روستای سرابنقل و خانه بهداشت این روستا اسکان خواهند داشت .
 
حضور دانشجویان :
 
دانشجویان با حضور در مناطق و مشخص شدن واحدهای فرهنگی ، عمرانی و پشتیبانی در قسمت برادران و  خواهران با توجه به برنامه هایی که در ادامه طرح اشاره خواهد شد ، به فعالیت در یکی از این واحدها می پردازند و ضمن فعالیت ، از ویژه برنامه های درون گروهی اردو بهره مند می گردند .
 
بازگشت دانشجویان :
 
در تاریخ 15 فروردین 1391 از آبدانان به سمت قم خواهد بود .
 
فعالیت های واحد عمرانی :
فعالیت عمده واحد عمرانی به ادامه پروژه احداث مسجد روستای سرابنقل اختصاص خواهد داشت . این پروژه که در وسعت 250 متر مربع آغاز به احداث گردید ، در اردوی قبل تا مرحله آرماتور بندی فنداسیون پیش رفته بود  و پیش بینی می شود در صورت عنایت خداوند منان و حضرت صاحب الامر (عج) در اردوی پیش رو ساخت مسجد تا مرحله استقرار تیرآهن های اصلی بنا و دیوارهای حامل ساختمان مسجد پیش رود .
 
پروژه های جنبی نظیر مرمت کلاس های دبستان یا خانه بهداشت روستاها نیز احتمالا در دستور کار فعالیت های عمرانی گروه قرار خواهد گرفت .
 
فعالیت های واحد فرهنگی :
نظر به طرح ارائه شده از سوی واحد فرهنگی و سیاست های گروه جهادی آل طه ، اهم فعالیت های گروه جهادی آل طه در اردوی نوروز 91 به صورت ذیل خواهد بود :
 
برنامه های درون گروهی :
1- برگزاری دوره های آموزشی
 
2- گعده های صمیمانه شبانه حول موضوعات فرهنگی و سیاسی روز
 
3- انتشار نشریه جهادی آل طه موسوم به  "نجاط "
 
4- زیارت امامزاده سیدصلاح الدین و گلزار شهدای آبدانان ایلام
 
5- برنامه های تفریحی ورزشی نظیر مسابقات فوتبال و شنا در دریاچه سیاهگاو آبدانان
 
برنامه های برون گروهی :
1- برگزاری کلاس های کودکان و نوجوانان (کلاس های احکام ، قرائت قرآن ، مفاهیم دینی ، رفع اشکال درسی ، سرود و نقاشی )
 
2- برگزاری یادوراه شهید رضایی نژاد (شهید علم و فناوری و اهل و مدفون در منطقه آبدانان ایلام )
 
3-  برگزاری مسابقات ورزشی نظیر فوتبال و طناب کشی و دارت
 
4- فضاسازی و محیط آرایی مناطق اسکان و روستا با شعائر دینی و مذهبی
 
برنامه های مشترک :
1- برنامه نماز جماعت :  این برنامه در مدرسه ابتدایی سرابنقل در وعده های ظهر ، مغرب و صبح با اطلاع رسانی به اهالی و با حضور خواهران و برادران بسیجی تشکیل خواهد گردید .
 
2- قرائت قرآن : این برنامه شبانه نیز جهت انس بیشتر با کلام ا... مجید ، با حضور دانشجویان و عموم اهالی برقرار می گردد .
 
3- برنامه زیارت و قرائت ادعیه : متناسب با ایام ، با حضور دانشجویان و اهالی به قرائت ادعیه (دعاهای عهد ، کمیل ، توسل ، عاشورا ، حدیث کساء و...) پرداخته خواهد شد .
 
4- ویژه برنامه ایام فاطمیه : متناسب با تقارن روزهایی از اردو با ایام فاطمیه اول ، برنامه فاطمیه هیئت اردو در این ایام برقرار خواهد گردید .
 
فعالیت های واحد امور تبلیغی :
واحد تبلیغی اردوی جهادی 1391  در نظر دارد تا علاوه بر حضور مبلغ گروه ، از دو نفر مبلغ جهت حضور دائم در ایام اردو بهرمند گردد که مهم ترین وظایف مبلغین جهادی گروه آل طه شامل موارد زیر است :
 
1- سرکشی منزل به منزل به خانه اهالی و بررسی مشکلات و نواقص معرفتی و دینی اهالی از یک سو و مشکلات و معضلات زندگی و ارائه مشاوره اجتماعی از سوی دیگر .
 
2- برگزاری دوره های تربیتی برای جوانان و بزرگسالان و تبیین ضرورت پایبندی به مسائل شرع مقدس همچون نماز که ظاهرا عدم تقید به آن یکی از مشکلات دینی اهالی این مناطق است .
 
3- حلقه های معرفت : برگزاری این حلقه های شبانه به صورت درون گروهی و با بحث در باب مسائل و پرسش های معرفتی و دینی توسط مبلغین گروه صورت خواهد گرفت .
 
فعایت های واحد خواهران :
برگزاری انواع کلاس های آموزشی ، هنری ، احکام ، اعتقاداتی و روخوانی و قرائت قرآن برای بانوان و کودکان منطقه
 
فعالیت های واحد پشتیبانی :
واحد پشتیبانی ، خصوصا در اردوهای جهادی خارج از استان نظیر اردوی سرابنقل با فاصله حداقل 40 کیلومتر از مرکز شهرستان آبدانان و فاصله 300 کیلومتر از مرکز استان ایلام نقش مهمی در لجستیک اردوی جهادی ایفا می نمایند . تامین به موقع نیازمندی های اساسی اعضای گروه اعم از تامین خوراک،  ملزومات مصرفی  و وسایل نقلیه، تامین منابع مالی و تخصیص هزینه به واحدها بر اساس منابع موجود و نیز تامین مصالح و آماد پروژه عمرانی احداثی گروه ، از عمده برنامه های این گروه خواهد بود .
 
 
واحد کارآفرینی در اردوی جهادی 1392 :
با توجه به اهمیت بحث اشتغالزایی در مناطق محروم کشور در شرایطی که سال 1390 با نام حمایت از کار و سرمایه ایرانی مزین گردیده است و با توجه به نقش بارز اشتغال جوانان در جلوگیری از مسائلی همچون اعتیاد جوانان ، یا مهاجرت به شهرهای اطراف به دلیل مضیقه های مالی و شغلی ، گروه جهادی آل طه با تشکیل کارگروهی از دانشجویان خواهر و کارگروهی از برادران دانشجو در زمینه کار آفرینی ، تلاش خواهد نمود تا زمینه های ممکن برای اشتغال و درآمد زایی در محیط روستاهای محل فعالیت با توجه به بافت نیمه عشایری این مناطق و سایر مولفه های جامعه شناختی و ژئوپلیتیک منطقه مورد بررسی و مداقه قرار گیرد و طرح های اشتغال زایی دو گروه جوانان و بانوان بر اساس آن تنظیم گردد تا در صورت تصویب نهایی در اردوهای آتی به این مناطق ، تامین منابع لازم انجام پذیرفته و به مرحله اجرا در آیند .
 
انشاالله
 
ومن الله توفیق
 
اللهم صل علی محمد و آل محمد
ارسال نظرات
پر بیننده ها