خبرهای داغ:
این اندیشکده آمریکایی در پیامدهای حملات ۲۲ مارس بروکسل بر آینده اروپا نوشت: جوی مملو از ترس و بدگمانی بر اتحادیه اروپا حاکم شده است که قطعاً با ادامه این روند، بحران‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را وخیم‌تر خواهد کرد.
کد خبر: ۸۶۵۲۶۰۵
|
۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، "اندیشکده استرتفور" در تحلیل وقایع بعد از حملات تروریستی بروکسل و تاثیر آن بر اتحادیه اروپا می نویسد:

حمله تروریستی 22 مارس در شهر بروکسل، برای اتحادیه اروپا که هنوز از تبعات حمله تروریستی شهر پاریس در ماه نوامبر فارغ نشده و همچنان در باتلاق بحران پناه‌جویان در حال تقلا است،  شوک بسیار بزرگی بود و مهم‌تر از همه اینکه  سیاست‌های مرزی معروف به حوزه شینگن را که کنترل‌های مرزی را بین چندین کشور محدود می‌کرد، با چالش مواجه کرده است. جوی مملو از ترس و بدگمانی بر اتحادیه اروپا حاکم شده است که قطعاً با ادامه این روند، بحران‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را وخیم‌تر خواهد کرد.

اولین ماحصل حملات بروکسل، به وجود آمدن جلسات بحث و بررسی پیرامون کنترل مرزهای اتحادیه اروپا به‌ویژه در حوزه شینگن خواهد بود. توافقنامه شینگن پیش‌ازاین نیز با به وجود آمدن بحران مهاجران در اوایل سال 2015 با انتقادات شدید مواجه شده بود، حملات پاریس این جنجال‌ها را شدیدتر کرد به‌ویژه اینکه مظنونین از بین کشورهای بلژیک و فرانسه بدون هیچ مشکلی عبور کرده بودند و عواقب این حمله آن شد که فرانسه و کشورهای دیگر کنترل مرزهای خود را تشدید کنند. کمیسیون اروپا نیز سابقاً اعلام کرده بود که همه کنترل‌های مرزی در حوزه شینگن تا پایان سال 2016 برداشته شود، اما حملات اخیر – و امکان ادامه داشتن این اتفاقات در آینده – اجرای این تصمیم را مشکل ساخت.

چندین کشور اروپای غربی نیز احتمالاً به‌زودی، قوانین ملی جدیدی را اعلام خواهند کرد و علیرغم افزایش اشتراک‌گذاری‌های اطلاعاتی با همسایگان خود، کنترل‌های مرزی را نیز برای جلوگیری از ورود افراد مظنون از سوی خاورمیانه و شمال آفریقا، توسعه خواهند داد. اعضای اتحادیه اروپا همچنین مذاکراتشان را برای یافتن راه‌حل در موضوع مبارزه با تروریسم در خارج از مرزها و در کشورهای درگیر همانند لیبی و سوریه ادامه خواهند داد. اروپایی‌ها احتمالاً بعدازاین جریان، رغبت بیشتری برای مشارکت در ائتلاف علیه داعش را از خود نشان خواهند داد و احتمالاً این مشارکت را با سلاح‌های بیشتر و تعلیمات نظامیان عراقی و کردی و همچنین با افزایش اعزام هواپیماهای جنگی به منطقه و همین‌طور همکاری با مأموریت نظارتی ناتو در ترکیه نشان خواهند داد.

یک اتفاق دیگر می‌تواند توافق‌نامه جزئی بین ترکیه و اتحادیه اروپا برای محدودیت بیشتر ورود پناه‌جویان به خاک اروپا باشد. هشدار مجدد به تهدید تروریسم بین اعضای اتحادیه اروپا تمرکز بیشتر اعضا را به مرزهای خارجی و احتمال همکاری‌های عمیق‌تر با کشور ترکیه را به همراه خواهد داشت. اما این حملات می‌تواند احساست اسلام هراسانه در اروپا را دوباره شدت دهد و باعث افزایش مطالبات عمومی برای عدم اجازه سفر بدون روادید شهروندان ترکی شود که شرط اصلی ترکیه برای همکاری برای حل بحران مهاجران است.

احساسات ضد اسلامی می‌تواند باعث حمایت‌های بیشتر از احزاب ملی‌گرا در سراسر این قاره شود. جبهه ملی فرانسه در حال حاضر نیز حمایت‌های قابل‌توجهی در نظرسنجی‌های انتخاباتی کسب کرده است. در آلمان حزب ضد مهاجرت "آلترناتیو برای آلمان" در انتخابات منطقه‌ای پیشتاز شده و در حال حاضر نیز سومین حزب پرطرفدار این کشور است. هر دو کشور آلمان و فرانسه در سال 2017، انتخابات ریاست جمهوری را در پیش دارند، انتخاباتی که پس‌زمینه آن بحران پناه‌جویان و مقابله با حملات متناوب تروریست‌ها خواهد بود. در هردو کشور نیز غول‌های حزبی از طرف رقبای ملی‌گرای خود تحت‌فشار قرار خواهند گرفت و درنهایت ناچار خواهند شد که برخی از شرایط احزاب ملی‌گرا را بپذیرند. این شرایط می‌تواند در کشورهای اروپای شمالی نیز مانند هلند و یا سوئد رخ بدهد زیرا که جنبش‌های ملی‌گرایی در این کشورها بسیار قدرتمند عمل می‌کند. احزاب سیاسی و گروه‌هایی که خواهان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هستند نیز قادر خواهند بود از این حملات به‌عنوان یک اهرم فشار برای اعمال نظرات خود استفاده کنند.

و در آخر، حملات بروکسل، به اقتصاد اروپایی ضربه خواهد زد، حداقل برای یک مدت‌زمان کوتاه. در روزهای آتی، برخی مردم از سفر به بلژیک و دیگر کشورهای اروپای غربی و یا حداقل از تردد در مکان‌های شلوغ و پرازدحام مانند کافی‌شاپ‌ها و یا فروشگاه‌ها از هراس حملات بعدی اجتناب خواهند کرد و موقتاً بخش توریسم و مصارف داخلی را به تعطیلی خواهد کشاند. برای اغلب اروپایی‌ها، اکنون، تهدید از جانب تروریسم تبدیل به جزوی از زندگی آن‌ها شده است. فرای سیاست‌های ملی و اقتصادی، تأثیر طولانی‌مدت این حملات بر تاروپود اتحادیه اروپا اثر خواهد گذاشت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها