گفتگو با رزمنده جانباز 25درصد هشت سال دفاع مقدس از یادمان علقمه:
محمد کوبنده گفت: دوران دفاع مقدس از جنبه هاي متعددي براي ما داراي دستاورد و ثمره است. يکي از اين جنبه ها را بايد در پيشرفت هاي فناوري و علمي دانست.
کد خبر: ۸۶۵۲۴۳۹
|
۰۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۲

این رزمنده دفاع مقدس گفت:بعثي ها از عکس هاي ماهواره اي آمريکايي ها استفاده مي کردند و به جديد ترين سلاح هاي ناتو دسترسي داشتند اما کشورما تنها و تنها بايد بر دانش و آگاهي هاي مهندسين و دانشمندان جوان کشور تکيه مي کرد. اما اين انحصار و محدوديت هانه تنها باعث نشد که ما در جنگ شکست بخوريم بلکه راهي جديد در توسعه علم و فناوري و پيشرفت در کشور پديد آمد. در واقع وضعيت بحراني‌جنگ كه با تحريم هاي فني و مهندسي و علمي غرب عليه ايران همراه بود منجر به آن شد كه كشورما در بسياري از زمينه هاي علمي و حساس به پيشرفت هاي چشمگيري دست يابد . پيشرفت هايي كه امروز ميوه و ثمره آن در دهه چهارم از انقلاب در بسياري ازحوزه ها قابل مشاهده است.

با گذشت 2 دهه از پايان جنگ تحميلي، ايران اسلامي توانسته است به موفقيت هاي چشمگيري در حوزه هاي سياسي ، اقتصادي ، نظامي و علمي و فناوري دست يابد كه بخش عمده اي از آن مرهون فداكاري و مقاومت رزمندگان در سال هاي جنگ است . امروز نام ايران در كنار بسياري از كشورهاي پيشرفته در زمينه هاي علمي مي درخشد و در حوزه نظامي نيز ايران ضمن خودكفايي توانسته است تهديدات نظامي را خنثي سازد.8 سال دفاع مقدس باعث شد كه استعداد جوانان ايران اسلامي به منصه ظهور در بيايد و مشخص گردد كه ما مي توانيم.ايران پس از جنگ با وجود كارشكني هاو سنگ اندازي هاي استكبار جهاني، در عرصه هاي مختلف علمي از جمله ساخت ابررايانه هاي ملي، نانوسكوپ، طرح رصد خانه ملي، توليد سلول هاي بنيادين، داروهاي نوتركيب، علم شبيه سازي، انرژي هسته اي، نانو تكنولوژي ،هوافضا و بخش هاي ديگر دستاوردهاي قابل ملاحظه ، شگفت انگيز و چشمگيري داشته است . امروز ايران اسلامي بدون كمترين وابستگي به كشورهاي پيشرفته در جايگاه ويژه و رفيعي در عرصه علم و تكنولوژي جهاني قرار دارد كه عامل آن در دفاع مقدس ريشه دارد.امروز بعد از گذشت سه دهه از پيروزي انقلاب اسلامي، جوانان برومند اين مملكت، ايران را به بالاترين رتبه هاي علمي جهان رسانده و سبب شده اند كه ما در جامعه علمي جهان حرفي براي گفتن داشته باشيم و به صورت يك قدرت شاخص علمي مطرح شويم. شرايط جنگي و فوق العاده كشور، فشارها و نيازها، يكي از بهترين فرصت ها براي رشد صنايع و واحدهاي توليدي كشور محسوب گرديد و باعث شد جوانان متعهد، با خلاقيت و ابتكار دست به فعاليت هاي وسيعي جهت رفع نيازهاي روزمره جامعه ـ خصوصاً جنگ تحميلي ـ بزنند كه در اين ميدان مبارزه با حداقل سرمايه و امكانات دست به نوآوري هاي بزرگي زدند كه همين جرقه هاي كوچك و ناچيز در اوايل جنگ نضج پيدا كرد و امروز در دوران سازندگي، استمرار آن خلاقيت ها را در حركت هاي كلان اقتصادي و صنعتي به وضوح مشاهده مي كنيم.

در واقع مي توان گفت يکي از اصلي ترين دستاوردهاي جنگ براي ما شکست تابوي ما نمي توانيم بود! آمريکا در زمان پهلوي همچون استعمارگر پير تلاش بسياري را صورت داده بود که ايران به تمام معنا به غرب وابسته شود.

وضعيت اقتصاد و صنعت کشور در دوران پهلوي به گونه اي بود که براي تعمير ساده ترين ماشين آلات صنعتي نيز بايد مهندسين غربي مي آمدند و اين به معناي از بين بردن روحيه خود باوري ملت ايران بود. ملتي که همواره نشان داده است عزتمند و استقلال مدار است توسط حکومت وابسته پهلوي به وضعيتي رسيده بود که در همه مسائل وابسته شده بود. اما با آغاز دفاع مقدس دوباره شعار ما مي توانيم در ميان ملت و نخبگان طنين انداز شد و در کوران بحران ها جوانان ايراني توانستند بر سختي ها غلبه کنند.

در جنگ و دفاع مقدس هشت ساله، به اين نتيجه رسيديم كه بايد بر روي پاي خود بايستيم و به اين خودباوري دست يافتيم كه، مي توان ساليان سال عليه تمامي قدرت ها و ابرقدرت ها مبارزه كرد؛ همچنان كه حضرت امام
(‌رحمت الله عليه ) فرمودند: «ما در اين جنگ، اُبهت دو قدرت شرق و غرب را شكستيم.»شكستن اُبهت دو قدرت شرق و غرب، نه فقط در صحنه هاي نبرد و جنگ، بلكه در تمامي صحنه ها به دست آمد. با خودباوري و اعتماد به نفس ايجاد شده در مردم، به پيشرفت ها و ابتكاراتي دست زديم كه تحسين دوست و دشمن را برانگيخت.

ارسال نظرات