خبرهای داغ:
معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه(س) از اجرای برنامه‌های نوروزی در حرم کریمه اهل بیت(س) همزمان با نخستین روزهای سال جدید خبر داد.
کد خبر: ۸۶۵۱۹۱۱
|
۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، محمد جواد جهانگیرزاده بعد از ظهر چهارشنبه در نشست خبری تشریح برنامه‌های نوروزی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در ساختمان کریمه اهل بیت برگزار شد، اظهار داشت: اوج ورود زائران و مسافران به شهر قم در ایام نوروز است که به منظور خدمت رسانی بهتر برنامه‌هایی در نظر گرفته شده تا زائران و مجاوران در این ایام از آن بی‌بهره نمانند و بهترین خدمت به آنان ارائه شود.

وی با بیان اینکه دو نوع خدمات برای زائران در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: نخست در راستای آگاهی و علم و معرفت افزایی و در مرحله دیگر در جهت تأمین آسایش و آرامش زائران تمهیداتی در نظر گرفته شده است.

معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با ارائه گزارشی از فعالیت‌های آستان مقدس فاطمه معصومه(س) در خصوص خدمات رفاهی ابراز داشت: با هدف تجمیع پتانسیل‌های ملی و استانی از ماه‌های گذشته ستاد نوروزی با تعامل دستگاه‌های اجرایی تشکیل شد.  

وی گفت: هفت هزار خادم افتخاری در ایام نوروز خدمت گذار زائران کریمه اهل بیت(ع) هستند.

جهانگیرزاده اظهار داشت: تدابیر لازم جهت تفکیک زائران در حرم هنگام سال تحویل انجام شده و درب‌های شماره یک، دو، ۹، ۱۰، ۱۴، و ۲۱ جهت ورود برادران و درب‌های شماره ۲۰، ۱۱، سه، چهار، پنج، ۷ و ۸ جهت ورود برادران در نظر گرفته شده و به منظور مبادی تشرف مشترک برادران و خواهران درب‌های شماره ۱۷، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ در نظر گرفته شده است.

محل استقرار خانواده‌ها در حرم هنگام سال تحویل

وی در خصوص استقرار خانم‌ها و آقایان نیز گفت: استقرار برادران در حرم در هنگام تحویل سال شبستان امام خمینی(ره) و صحن صاحب الزمان(عج) و محل استقرار خواهران صحن امام رضا(ع) و شبستان‌های مسجد اعظم و نجمه خاتون و بالکن‌های شرقی و غربی صحن حضرت امام رضا(ع) است.

معاون اجرایی حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: استقرار خانواده‌ها نیز در صحن امام رضا(ع)، صحن جامع فاطمی، میدان آستانه و میدان امام خمینی(ره) است.

جهانگیرزاده گفت: تدابیر لازم در خصوص تابلوهای راهنما، افزایش بازرسی هنگام تشرف زائران به داخل حرم نیز از جمله خدمات به زائران است.

وی اظهار داشت: به منظور برگزاری با شکوه نماز اول وقت در روز اول سال برای نخستین بار نماز جماعت در میدان آستانه برپا می‌شود و از ظرفیت و صحن جواد الائمه(ع) و صحن جامع فاطمی هم استفاده شود.

وی گفت: تنظیف تمام قسمت‌های حرم به صورت ویژه و کلیه فرش‌ها لوستر‌ها و چهل چراغ‌ها و گل آرایی با گل‌های طبیعی از جمله اقدامات برای فراهم آوردن فضایی آرامش بخش و افزایش زیبایی بصری در حرم بوده که انجام شده است.

معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: دو شعبه نیز به منظور تأمین چادر مورد نیاز برای بانوانی که می‌خواهند داخل حرم شوند در کنار درب ۱۷ و ۲۴ در نظر گرفته شده است.

راه اندازی دفتر اشیاء قیمتی در صحن امام رضا(ع)

وی ادامه داد: در حوزه خدمات زائر راه اندازی دفتر اشیاء قیمتی در صحن امام رضا(ع) برای نخستین بار، تدوین نقشه حرم و راه اندازی نرم افزار افراد گمشده نیز از جمله خدماتی است که به زائران ارائه می‌شود.

جهانگیرزاده با اشاره به بخش کفشداری نیز گفت: ۱۱ کفشداری برای برادران و ۷ کفشداری برای خانم‌ها در نظر گرفته شده و یک کفشداری نیز در شبستان نجمه خاتون راه اندازی شده است.

وی افزود: چهار شعبه امانتداری و دو انبار توشه نیز برای دریافت اشیاء اضافه زائران تعبیه شده و به منظور خدمت رسانی بیشتر به زائران چهار خودرو نیز زائران را از پارکینگ طبقاتی به حرم مطهر می‌رساند.

معاون اجرایی حرم حضرت معصومه(س) با اشار به ۱۸۱ صندلی چرخدار برای رفاه حال زائران، گفت: ۳۱ صندلی چرخ دار در بلوار بهار و پارکینگ شرقی و محدوده داخل حرم برای سالمندان و بیماران در نظر گرفته شده و ۱۵۰ صندلی چرخدار امانی در پارکینگ شرقی و درب شماره ۱۷ و ۲۴ و میدان امام خمینی(ره) در اختیار زائران قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سئوال که به منظور استفاده بهینه از آب آشامیدنی در حرم مطهر نیز تدابیری اندیشیده شده یا نه؟ اظهار داشت: آب شستشو و سرویس‌های بهداشتی از آب شرب که از روستای علی آباد و سرشاخه‌های دز می‌آید از هم تفکیک شده است و با توجه به برنامه ریزی‌هایی که شده در سال ۹۵ این جداسازی کامل خواهد شد.

جهانگیرزاده در پاسخ به این سئوال که چطور می‌توان طرح امنیتی در حرم را به درستی اجرا کرد، گفت: ساماندهی امانتداری‌ها و انبارهای توشه نیز در جهت اجرای بهتر طرح امنیتی بود که در سال جدید با قوت بیشتری انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: با در نظر گرفتن حریمی برای حرم حضرت معصومه(س) این طرح نظارتی و امنیتی حرم مطهر در سال ۹۵ به صورت کامل انجام خواهد شد که حتی پیش از رسیدن به درهای ورودی حرم بازرسی انجام می‌شود.

گسترش خدمات درمانی در حرم مطهر

در این جلسه معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) نیز به تشریح خدمات و تمهیدات حرم مطهر در ایام تعطیلات نوروز پرداخت و گفت: حرم فاطمه معصومه(س) دومین حرم اهل بیت(ع) و مورد عنایت مسلمانان جهان و شیعیان از سراسر جهان است.

حجت الاسلام صفر فلاحی اظهار داشت: در این راستا با توجه به آمار کمیته‌های ده‌گانه تسهیلات نوروزی چهار هزار کلاس از سوی آموزش و پرورش در اختیار زائران قرار می‌گیرد و ستاد اسکان واقع در حرم مطهر نیز شعبه‌هایی جهت راهنمایی زائران جهت اسکان دارد.

وی به بازگشایی درمانگاه حرم نیز اشاره‌ای داشت و گفت: در ایام تعطیلات که کیلینیک عمومی درمانگاه ۲۴ ساعته در اختیار زائران قرار می‌گیرد و فعالیت‌های اورژانسی را هم انجام خواهند داد.

وی افزود: در ماه گذشته ۲۸۰ متر مربع فضا در سه طبقه به منظور گسترش خدمت رسانی به درمانگاه اضافه شد که بتواند خدمات خود را در خصوص امداد رسانی گسترده‌تر سازد.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: فوریت‌های پزشکی حرم نیز برای خانم‌ها و آقایان در داخل حرم فعال است و در داخل حرم نیروهای داوطلب هلال احمر و در کنار درهای ورودی خودروهای اورژانس و فوریت‌های پزشکی مستقر هستند.

وی با بیان لزوم بحث‌های امنیتی نیز گفت: طرح جامع امنیتی حرم با توجه به مصوبه شورای امنیت ملی کشور و موقعیت حساس حرم مطهر از نیمه شعبان سال گذشته فعال شد و با توجه به مشکلاتی که در اجرای آن بود که یکی از آن‌ها هم جواری با خیابان‌های شبستان بود این طرح اجرا شد و در حال حاضر بازرسی بدنی نیز در مبادی ورودی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این سامانه برای سال جدید توسعه پیدا کرده و تمامی قسمت‌های حرم را زیر نظر دارد تا مشکلی بوجود نیاید.

حجت الاسلام فلاحی با اشاره به ایجاد فضای مطبوع در داخل حرم نیز گفت: سیستم‌های هوشمند معطر سازی هوای داخل حرم از چند روز پیش از سال جدید شروع به کار می‌کنند تا فضای مطبوعی برای زائران داشته باشیم.

موزه آستان حضرت معصومه(س) در ایام تعطیلات نیز میزبان زائران است

وی برای علاقمندان به میراث فرهنگی و اسلامی نیز موزه حضرت معصومه(س) را پیشنهاد داد و گفت: از ابتدای سال جدید موزه آستان حضرت معصومه(س) همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ بعد از ظهر به روی زائران باز است.

وی اظهار داشت: برای دسترسی آسان و به شبستان نجمه خاتون واقع در زیرزمین حرم حضرت معصومه(س) نیز چهار دستگاه آسانسور تعبیه شده است.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: نمایشگاه فاطمی حرم حضرت معصومه(س) نیز از فردا گشایش می‌یابد که در سه حوزه عمرانی، فرهنگی و خدماتی دستاوردهای این آستان را به نمایش خواهد گذاشت.

وی تأکید کرد: همه دست به دست هم می‌دهیم تا زائران با خاطره خوش از حرم کریمه اهل بیت(س) به شهر‌هایشان بازگردند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها