مدیر شرکت گردشگران آفاق روشن ابرکوه: اگر مي خواهيد زيباترين بادگير ايران را ببينيد کافي است در سفر به شهر تاريخي ابرکوه به خانه آقازاده سر بزنيد.
کد خبر: ۸۶۵۱۸۴۱
|
۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از ابرکوه، عشرت روحی در گفتگو با روابط عمومی مجموعه تاریخی آقازاده اظهار داشت: تعطیلات نوروز معمولا فرصت مناسبی برای سفر کردن و دیدن مکان های جدید است .
وی افزود: اگر مي خواهيد زيباترين بادگير ايران را ببينيد کافي است در سفر به شهر تاريخي ابرکوه به خانه آقازاده سر بزنيد.
روحی در ادامه گفتگو با اشاره به قدمت این خانه تاریخی گفت: خانه آقازاده و بادگير آن مربوط به دوره قاجار است و در ابرکوه، محله دروازه، ميدان ابرقو واقع شده و اين اثر در تاريخ 24 بهمن 1375 با شماره ثبت 1838 به‌ عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده‌ است.
اين خانه متعلق به حاج سيد میرزا محمد حسين ابرقويي است از علمای ابرکوه بوده‌ است که 820 مترمربع مساحت آن است.
اين خانه در بافت قديم واقع گرديده و از نظر معماري و بكارگيري عناصر معماري سنتي ايران در خور توجه است. اين بنا با مساحتي بالغ بر 851 مترمربع بصورت حياط مركزي بوده و عمارت در سه جبهه به منظور استفاده در فصول مختلف سال استقرار پيدا كرده است.
قسمت شاخص و جالب توجه بنا بادگير دو طبقه و كلاه فرنگي است كه درنوع خود بي نظيراست ارتفاع بادگير 18 متر و مساحت آن 18 متر مربع مي باشد. در دهانه بادگير 19 عدد دريچه تنظيم هوا وجود دارد كه با بادگير دومي هماهنگي و ارتباط دارد. در كنار آن، يك كلاه فرنگي با تزئينات مقرنس كاري بسيار زيبا وجود دارد. بادگير و كلاه فرنگي به ترتيب حكم خنك كردن (كولر) و نور رساني (نورگير) فضاي زيرين و تالار خانه را انجام مي دهند.
تصوير بادگير ابرکوه زينت بخش بسياري از کالاهاي صادراتي کشور است.
وی در پایان به دیگر خانه های تاریخی مجموعه که شامل خانه سید علی آقا، موسوی، حسینی دوست و گبری هست اشاره کرد و افزود: این مجموعه که شامل پنج خانه تاریخی در مرکز شهر ابرکوه نیز می باشد بزودی پذیرای گردشگران داخلی و خارجی جهت اقامت و پذیرایی می باشد.
ارسال نظرات