به شهرستان خاتم که سفر می‌کنید چه خوب است پس از بازدید از ابنیه و آثار تاریخی‌اش، برای خرید سوغات مردم کویر سری نیز به عشایر غیور شهرستان بزنید.
کد خبر: ۸۶۵۱۶۴۱
|
۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۸

خبرگزاری بسیج از خاتم؛ سوغاتی دادن و سوغاتی گرفتن لذت فراوانی دارد. در ایران همه عادت کرده ایم پس از بازگشت از سفر برای اقوام و آشنایان ره‌آوردی داشته باشیم. شاید این مساله در فرهنگ و آداب ما ایرانی ها ریشه داشته باشد. هرچه هست، ما می خواهیم شما را با سوغاتی شهرستان خاتم آشنا کنیم تا هنگام سفر به این شهر بدانید چه چیزهایی بخرید که مختص همان شهر باشد.

ره‌آورد یا سوغات، کالایی است که از یک شهر، روستا یا منطقه‌ای توسط مسافران و گردشگران خریداری می‌شود تا پس از بازگشت مسافر به نزدیکان، دوستان و آشنایان هدیه داده شود.

ره‌آوردها به طور معمول جزو صنایع‌دستی، محصولات صنعتی و مواد غذایی ساخته شده در نواحی مختلف جغرافیایی هستند.

سوغاتی‌ها همیشه مسئله‌ی مهم سفر گردشگران هستند، کالاهایی که می‌توانیم با فرستادن آن‌ها به سایر نقاط جهان به عنوان تکه‌ای از فرهنگ، هنر، سنت، اقلیم و... داشته‌هایمان را به رخ جهانیان بکشیم‌ و به این شکل، چیزی به دست آن‌ها که به سفر نیامده‌اند، می‌رسد و نیز برای آن‌ها که به جایی سفر کرده‌اند با دیدن آن سوغاتی‌ها خاطره سفر زنده شود.

شهرستان خاتم به دلیل موقعیت جغرافیایی و تنوع آب و هوایی، محصولات متنوعی در زمینه های مختلف در سطح استان و کشور دارد که ازآ ن جمله می‌توان به محصولات کشاورزی از جمله زردالو،انار و انگور ،در زمینه محصولات لبنی به کشک و قره قورت و در زمینه صیفی جات به کنجد اشاره کرد.

از دیگر محصولات می‌توان به پسته اشاره کرد که شهرستان خاتم، بیشترین تولید را درسطح استان و حتی کشور دارد و از دیگر محصولات گلیم و جاجیم و.. را می‌توان نام دارد که به‌عنوان سوغات به اقصی نقاط کشور به‌عنوان محصولات ممتاز و سوغات عرضه می‌شود.

کشک شهرستان خاتم پذیرای مسافران نوروزی

یکی از جالب ترین جاذبه‌های گردشگری در هر منطقه ای انواع غذاهای آن سرزمین و نحوه طبخ آن است.

غذاهای سنتی شهرستان خاتم از مواد در دسترس و متناسب با شرایط آب و هوایی تهیه می‌شود.

خواص درمانی، مهم‌ترین شاخصه‌ی غذاهای سنتی این شهرستان است است که در ایام نوروز مسافران و گردشگران از آن استقبال زیادی می‌کنند.

یکی از این غذاهای دارویی قروت یا کشک است که با حجم کم خود، یک ماده غذایی معجزه آساست که در بردارنده‌ی همه‌ی خواص شیر و حاوی کلسیم و پروتئین است.

«کشک» یکی از فرآورده‌های فرعی شیر است که به روش سنتی از جوشاندن، تغلیظ و یا خشک کردن دوغی که پس از کره‌گیری باقی می ماند و یا از ماست بدون چربی تهیه می‌شود.

سال گذشته در گزارشی از میهمانان نوروزی ،کشک را به عنوان بهترین سوغاتی این شهرستان نام بردند.

به شهرستان خاتم که سفر می‌کنید چه خوب است پس از بازدید از ابنیه و آثار تاریخی‌اش، برای خرید سوغات مردم کویر سری نیز به عشایر غیور شهرستان بزنید.

ارسال نظرات