رئیس اداره فرش دست‌بافت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد با اشاره به اینکه سالیانه قریب به ۲۰۰ هزار مترمربع فرش دست‌بافت در یزد تولید می‌شود، گفت: استان یزد جزء ۱۰ استان اول فرش دست‌بافت کشور است.
کد خبر: ۸۶۵۱۳۸۸
|
۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: محمدمهدی نبی‌زاده استان یزد را جزء 10 استان اول فرش کشور دانست و اظهار داشت: اخیراً با توجه به برنامه‌ریزی اداره فرش دست‌بافت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان که با همکاری تشکلها و تولید کنندگان انجام شده شاهد ارتقای کیفیت در طرح، نقشه، رج شمار و کمیت بودیم.

نبی‌زاده با اشاره به اینکه استان یزد در سازمان حمایت از مالکیت فکری و نشان جغرافیایی سازمان ملل (wipO) صاحب نام و به همراه 19 منطقه دیگر کشور ثبت جهانی شده، خاطرنشان کرد: امید داریم فرش اردکان نیز در سال 95 ثبت جهانی شود.

رئیس اداره فرش دست‌بافت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد تصریح کرد:‌ با توجه به آمارهای موجود، بالغ بر 40 هزار بافنده فرش دست‌بافت فعال در استان یزد داریم که تحت پوشش شرکتهای تعاونی فرش دست‌بافت روستائی، کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز خانگی و یا اتحادیه‌های صنفی(تولیدکنندگان) هستند.

وی با اشاره به کیفیت خوب طرح، نقشه و بافت فرش دست‌بافت استان یزد، افزود: سالانه قریب 200 هزار مترمربع فرش دست‌بافت و تابلوفرش در استان یزد تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بازشدن بازارهای جهانی و رفع موانع صادرات تقاضا داریم از تولید کنندگان و تجار که به سمت و سوی جهانی شدن از طریق شناخت بازارهای جهانی، تولید بر اساس نیاز و سلیقه‌های بازار اقدام نمایند.

رئیس اداره فرش دست‌بافت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد خاطرنشان کرد: علی رغم اعتقادی که داریم تاکنون قالی بافی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور لحاظ نشده که می‌توان با لحاظ کردن این حرفه جزو مشاغل سخت، علاوه بر حمایت از قشر بافندگان و حرفه‌های مرتبط فرش دست‌بافت، در بافندگان ایجاد انگیزه نیز کرد.

نبی‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر تعدادی از بافندگان به دلیل کمی اعتبار سازمان تأمین اجتماعی موفق به برقرار بیمه قالی بافی نمی‌شوند، گفت: در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل قالی‌بافان در استان یزد بیمه قالی‌بافان است.

نبی‌زاده گفت: البته در این راستا بازرسی‌های راستی‌آزمایی در قالب گشتهای مشترک سازمان تأمین اجتماعی، اتحادیه‌های تولیدکنندگان و بافندگان و ادارت فرش سطح استان انجام می‌شود که تاکنون منجر به قطع 2000 مورد بیمه افرادی که قالی‌باف واقعی نبودند، شده است.

نبی‌زاده افزود: در اواخر فروردین ماه سال آینده، دوره کلاسهای آموزش قالی‌بافی (آموزش منجر به تولید) توسط شرکتهای تعاونی فرش دست‌بافت تشکیل می‌شود.

رئیس اتحادیه فرش دست‌بافت استان یزد با درخواست تسهیلات کم بهره و مدت‌دار برای بافندگان خانگی، کارگاه‌های تولید، تولیدکنندگان، زنجیره تولید و مواد اولیه، تصریح کرد: از بافندگان و حرفه‌های مرتبط فرش دست‌بافت تقاضا داریم قبل از راه‌اندازی دستگاه تولید فرش با تولیدکننده درخصوص طرح، نقش و مواداولیه مشورت لازم را داشته باشند تا فرشی که تولید می‌شود قابل خرید باشد.

تسنیم/

ارسال نظرات