وزیر نیرو با اعلام اینکه برای اولین بار رهاسازی ۱۰.۷۷ میلیاردمترمکعب برای احیا تالاب‌ها برنامه‌ریزی شد، گفت: ۱۲۰ طرح در بخش آبرسانی از ضروری‌ترین طرح‌هایی است که باید انجام شوند.
کد خبر: ۸۶۵۱۲۴۷
|
۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، حمید چیت چیان در ديدار پايان سال با مديران ارشد و کارکنان وزارت نیرو از رهاسازي ۱۰.۷ ميليارد مترمکعب آب براي احياي تالاب‌ها خبر داد و گفت: نمره صنعت آب و برق در سال جاری ۱۸ است. من به‌ جای سد و دکل و نیروگاه که البته همه آنها ضروری است، ترجیح می‌دهم تا چهره‌های متبسم انسان‌هایی را ببینم که در اثر اجرای طرح‌ها زندگی‌شان بهتر شده است.

وزير نيرو اظهارداشت: برای اولین بار وزارت نیرو ۱۰.۷۷ میلیارد مترمکعب از آب‌های سطحی کشور را برای احیای تالاب‌ها و حفظ محیط زیست برنامه‌ریزی کرده است. همچنین یک اتفاق مهم سال ۹۴ این بود که برای اولین بار در تاریخ آب کشور آب قابل برنامه‌ریزی ایران ابلاغ شد و این یک افتخار برای وزارت نیرو است.

وی با اشاره به آغاز اجرای طرح تعادل‌بخشی آب زیرزمینی در کشور ادامه داد: در مسئله تعادل‌بخشی معاونت آب، مدیریت منابع آب و آب‌های منطقه ای تلاش کردند و موفقیت‌هایی نیز کسب کردند ولی این تلاش‌ها در سال آینده باید شدت بگیرد. در برنامه ششم توسعه، باید مصارف آب‌های زیرزمینی ۱۱ میلیارد مترمکعب به‌ صورت سالانه کاهش یابد و این تلاش جدی را می‌طلبد، سال آینده نیز در تأمین آب و برق، بار سنگینی را بردوش خواهیم داشت.

چیت‌چیان با تاکید بر لزوم پایش مستمر عملکردها گفت: سال ۹۴ سال سختی برای صنعت آب و برق کشور بود، از یکسو با تنگنای مالی مواجه بودیم و از سویی نیز به دلیل کاهش صادرات نفت و کاهش شدید قیمت نفت، فقط موفق شدیم تا ۳۵ درصد اعتبارات عمرانی خود را دریافت کنیم.

وی با اشاره به بحث خشکسالی که موجب تنش‌های مختلف در زمینه‌های تأمین آب شد به بحث تحریم‌ها پرداخت و گفت: تحریم‌ها باعث شد تا با استفاده از منابع محدود مالی، بتوانیم بخشی از تجهیزات اصلی مورد نیاز کشور را تأمین کنیم که در این شرایط ارائه خدمات بسیار دشوار بود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه مهم‌ترین کار وزارت نیرو، تأمین آب و برق مورد نیاز مردم است تا کوچک‌ترین نگرانی برای آنان ایجاد نشود افزود: با وجود به صفر رسیدن منابع آب در برخی مناطق، ما کمترین مشکل را برای تأمین آب در زمان پیک مصرف امسال در کشور داشتیم، بخش برق نیز هیچ خاموشی برنامه‌ریزی شده در کشور نبود.

وی با بیان اینکه به رغم کمبود منابع مالی، یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های این وزارتخانه جذب منابع مالی بوده است افزود: در اولین قدم در دولت یازدهم، گزارشی از آب‌های مرزی در شورای عالی آب مطرح شد و ماحصل آن تهیه گزارشی از سوی رئیس جمهور به مقام معظم رهبری بود که باعث شد که مقام معظم رهبری با اعتماد دستور دادند تا از منابع صندوق توسعه ملی ۸ میلیارد دلار برای کنترل منابع آب‌های مرزی در اختیار وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد که حدود ۶ میلیارد دلار در اختیار وزارت نیرو برای احداث سدها و کانال‌های اصلی ۱ و ۲ قرار گیرد و ۳ میلیارد دلار در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرد تا بتواند شبکه‌های فرعی را احداث کند.

وزیر نیرو ادامه داد: در اواسط سال ۹۳ حدود ۲ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۴ حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در اختیار ما قرار گرفت و این را با ۲۴۰۰ میلیارد تومان که کُلاً از محل بودجه عمومی برای طرح‌های عمرانی وزارت نیرو در اختیار قرار گرفته قابل قیاس نیست و وزارت نیرو با این منابعی که در اختیار گرفته زیر بار مسئولیت سنگینی رفته است.

وی افزود: پیگیری‌های دیگری که از طریق مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از مجلس شد منجر گردید تا در قانون سال ۹۴ پیش بینی شود تا ۵۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه مجتمع‌های آبرسانی روستایی تحقق یابد که در هفته اخیر این رقم به میزان ۱۴۰۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی به بانک عامل پرداخت شد و تماماً در اختیار این شرکت قرار گرفت تا در استان‌ها برای توسعه این طرح هزینه شود.

چیت چیان با بیان این مطلب که در زمان حاضر بیش از ۱۲۰ طرح آبرسانی به شهرها داریم که از ضروری‌ترین طرح‌هایی است که باید انجام گیرد افزود: با همکاری سازمان مدیریت برنامه ریزی ۴ هزار میلیارد تومان فاینانس برای تأمین ورق و لوله‌های فولادی مورد نیاز خطوط آبرسانی انجام شده است و ۶۰ درصد کل هزینه‌های آبرسانی متعلق به تأمین این ورق‌ها است.

وزیر نیرو گفت: ما دارای دو منبع اصلی آب زیرزمینی و سطحی هستیم، در ۶۰۹ دشت مطالعاتی کشور در هر محدوده میزان آب موجود در سفره‌های آب زیرزمینی برآورد شده و میزان آب مجازی برای برداشت در بخش کشاورزی، شرب، صنعت و فضای سبز مشخص شده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش آب، در شهرهای شیراز، کرمان، بوشهر، همدان و بندرعباس سال سختی را پیش رو داریم افزود: از همه همکاران درخواست می‌کنم برای سال آینده اقدامات ویژه‌ای داشته باشیم و برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم تأمین آب و برق را به‌ صورت مطمئن انجام دهیم.

ارسال نظرات