«بسیج» از واقعیت وام‌ 160 میلیونی مسکن گزارش می‌دهد
تسهیلات جدید خرید مسکن برای زوج‌های جوان در حالی آغاز شد که وام‌های 80 میلیون تومانی مسکن با عدم استقبال مردم مواجه شد.
کد خبر: ۸۶۵۱۲۰۸
|
۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
خبرگزاری بسیج-محمد فراهانی: دولت یازدهم که از ابتدای فعالیت خود در سال 92 تاکنون برنامه‌ای برای ارائه طرحی مشخص در حوزه مسکن نداشته است، به نحوی که در دوسال اخیر رکود بسیار سنگینی بر بازار مسکن حاکم شد. با این وجود وزارت راه و شهرسازی تنها طرح فعال در حوزه مسکن یعنی مسکن مهر که از سوی دولت دهم به اجرا درآمده بود را متعددا مورد هجمه قرار می داد تا شاید این سیاه نمایی ها درخصوص طرح مسکن مهر، پوششی بر بی‌تدبیری های دولت تدبیر و امید در این حوزه باشد.

دولت برای آنکه از تشدید رکود در بخش مسکن مهر جلوگیری کند از سال گذشته چندین مرتبه طرح های تسهیلاتی برای خرید مسکن ارائه کرد که هربار نیز مورد انتقادهای به جای اقتصاددانان گرفت.

اما تازه ترین اقدام دولت برای نجات بخش مسکن از بحران موجود، اعطا وام‌های 160 میلیون تومانی خرید مسکن به زوج های جوان بود که از سوی شورای پول و اعتبار به تصویب رسید. تسهیلات جدید خرید مسکن درحالی به تصویب رسید که اقدام قبلی دولت در اعطا وام های 80 میلیون تومانی خرید مسکن ناوفق بود و دیده شد که مردم رقبتی برای دریافت این نوع تسهیلات ندارند.

وام‌های 160 میلیونی در حالی قرار است به زوج های جوان اعطا گردد که اقساط بازپرداخت آن در حدود یک میلیون و 900هزار تومان و با سود 13 درصد است! از طرفی نیز متقاضیان دریافت این وام باید مبلغ 80 میلیون تومان را به مدت یکسال و به صورت بدون سود سپرده گذاری کند؛ در این میان اصلی ترین سؤالی که مطرح است این می باشد که چگونه یک زوج جوان توانایی پرداخت این اقساط سنگین را دارند؟!

علیرغم اینکه دولت اعلام کرده بود که جامعه هدف وام 160 میلیونی مسکن، قشر متوسط یا دهک‌های میانی جامعه هستند، بنا به اظهار نظر کارشناسان اقتصادی در حال حاضر تنها دهک‌های درآمدی هشتم به بالا استطاعت پرداخت این اقساط سنگین و استفاده از این تسهیلات را دارند.

در ادامه اظهارات چندتن از اقتصاددانان کشور در خصوص تسهیلات جدید مسکن را می خوانید:

ارسال نظرات