معاون وزیر نیرو با اعلام اینکه قیمت تمام شده هر مترمکعب آب به ۱۰۰۰ تومان رسیده است، گفت: در حال حاضر مشترکان آب ۴۰ درصد قیمت واقعی آب را پرداخت می‌کنند.
کد خبر: ۸۶۵۰۸۴۲
|
۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴

به گزارش رحیم میدانی خبرگزاری بسیج؛ با اشاره به اینکه منافع مردم در این است که خدمات بگیرند و ما به ازای آن را نیز بپردازند، گفت: در عین حال، می توانند مطالبه گر باشند و از ما خدمات با کیفیت بخواهند. با این روند دریافت تعرفه ها ما مانده ایم که چه کار باید انجام دهیم. قیمت تمام شده تولید هر مترمکعب آب در حال حاضر ۱۰۰۰ تومان است.

وی بیان داشت: با توجه به اصلاحات صورت گرفته در زمینه قیمت آب، اوضاع نسبت به قبل بهتر است و ما هم اکنون ۴۰ درصد قیمت تمام شده تولید هر مترمکعب آب را از مردم دریافت می کنیم. برای اینکه به قیمت واقعی آب پی ببریم باید بدانیم که در حال حاضر هیچ طرح جدیدی را نمی توانیم تعریف کنیم.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: اگر ما امروز به سرمایه گذاری بگوییم که آب را تولید و به دولت بفروشد نمی تواند بدون هزینه های توزیع کمتر از ۲ هزار تومان در هر مترمکعب دریافت کند. در حال حاضر سرمایه گذاران در بخش تولید آب فعال هستند و به ما می فروشند که البته در برخی موارد قیمت تولید هر مترمکعب آب ۳ هزارتومان است.

میدانی تصریح کرد: در مورد پروژه انتقال آب از بهشت آباد به یزد و کرمان اگر بخواهیم از طریق بخش خصوصی پیش برویم در خوشبینانه ترین حالت، قیمت تولید هر مترمکعب آب کمتر از ۸ هزارتومان آن هم با برق یارانه ای نخواهد بود. نمونه این موضوع در تامین آب بخش صنعت است و تولید آب برای مصارف صنعتی در مواردی مترمکعبی ۱۵ هزارتومان هزینه دارد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو گفت: ما در حال حاضر نمی‌دانیم که پروژه ها را چگونه باید اجرا کنیم در حالی که کشور نیازمند این طرح‌ها است. اگر بخواهیم از طریق فاینانس هم پیش برویم که در واقع داریم استقراض می‌کنیم. تسهیلات بانک جهانی، توسعه اسلامی، بانک اکو و اوراق مشارکت را باید دولت برگرداند.

به گفته وی، در تمامی این مواد ما دستمان را به نوعی در جیب دولت کرده ایم. معاون وزیر نیرو در پاسخ به این سئوال که مردم اوضاع معیشتی و درآمدی مناسبی ندارند که بخواهند بابت مصرف آب پول بیشتری بپردازند، گفت: من این قضاوت را به خود مردم واگذار می کنم.

معاون وزیر نیرو تاکید کرد: مردم اهمیت آب را در زندگی خود بسنجد و ببینند که آیا قیمت آب پرداختی آنها با قیمت موبایل فرزندشان برابری می‌کند؟ همه می‌دانیم که چقدر پول تلفن و موبایل پرداخت می کنیم ولی آیا علاقه‌مند هستیم که وزارت نیرو نتواند آب با کیفیت و استاندارد برای مردم تامین کند؟

به گفته میدانی، هزینه آب در سبد خانوار بسیار پایین است و الان که هر مترمکعب آب ۴۰۰ تومان است، اگر دو برابر هم بشود برای هر مترمکعب آب باید ۸۰۰ تومان پرداخت شود؛ بنابراین می توان با مدیریت هزینه ها در سبد خانوار، انتظار خدمات بهتری در بخش آب را داشت.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به اینکه قرار است درآمد قبوض جدید آب پس از افزایش در ماه‌های گذشته به سمت سرمایه گذاری پیش برود، اظهارداشت: قرار نیست ما درآمد افزایش تعرفه های آب را به عنوان اضافه کار و پاداش همکاران خود هزینه کنیم. ما خودمان را مسئول می‌دانیم که تلاش کنیم قیمت تمام شده را نیز برای تولید آب کاهش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی، تعرفه های آب بسیار بدتر از اوضاع تعرفه های شرب است. در عین حال، ما به دنبال افزایش تعرفه‌های آب نیستیم و این موضوع در اختیار شورای اقتصاد است ولی ما به دنبال رسیدن به سطح بهتری از درآمد و در نتیجه خدمات دهی هستیم و ما امروز با چنگ و دندان شرایط را حفظ کردیم.

میدانی با بیان اینکه درجه مطلوبیت میکروبی آب در کشور ۹۹.۱ درصد است، اظهارداشت: این به آن معنا است که در زمینه حفظ کیفیت آب شرب تعهد وجود دارد. در تابستان امسال و سال گذشته، مسایل جدی برای تامین آب داشتیم و برای بهبود کارها نیازمند منابع هستیم ولی نمی‌توانیم با شرایط فعلی کار را ارتقاء دهیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اظهارداشت: ما حتی آن ۵۰۰ میلیون دلاری را که نهایی شده و از صندوق توسعه ملی خواهیم گرفت، نیز باید پس بدهیم و سازمان مدیریت در بودجه‌های سنواتی از محل فروش آب آن را برگرداند. وزارت نیرو که چنین توانی را ندارد و ما باید مابه التفاوت آن را از دولت بگیریم.

ارسال نظرات