مدیر بنیاد شهید صدوقی یزد گفت: فرهنگ‌های کمرنگ شده در یزد از جمله فرهنگ کار و سخت‌کوشی یزدی‌ها باید در کتاب‌ها احیا شود.
کد خبر: ۸۶۵۰۸۰۶
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳

به گزارشخبرگزاری بسیج از یزد: حجت‌الاسلام محمد صدوقی، دوشنبه شب در مراسم تجلیل از برگزیدگان نخستین دوره کتاب سال یزد اظهار داشت: برنامه‌ریزی صحیح فرهنگی علاوه بر حفظ داشته‌های عقیدتی و قومی، سدی در برابر هجوم فرهنگ بیگانه و حفظ و رشد فرهنگ خودی است و در این راستا باید ترویج فرهنگ کتابخوانی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: برای رسیدن به یک برنامه‌ریزی صحیح در حوزه کتاب، بسترسازی فرهنگی لازم است و به طور قطع یکی از راه‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی، ایجاد انگیزه برای مولفان است که این برنامه نیز با همین هدف مورد حمایت بنیاد شهید صدوقی قرار گرفته است.

مدیر بنیاد شهید صدوقی با بیان اینکه توسعه الکترونیکی و دیجیتالی در دنیا شتاب جدی به خود گرفته است، افزود: اما این امر نیز سبب نشده جامعه از انتشارات سنتی و مکتوب بی‌نیاز باشد و کتاب و رسانه‌های مکتوب هنوز نقش جدی خود را در جامعه ایفا می‌کنند.

صدوقیبا اشاره به اینکه در این دوره‌ها سعی شده کتاب‌هایی که دلالت بر فرهنگ یزد و یزدی دارد، مورد توجه قرار گیرند، بیان کرد: باید تلاش شود تا در دوره‌های بعدی، حداقل به یک ویژگی یزد و یزدی‌ها به خوبی پرداخته شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های ممتاز یزدی‌ها در زمینه‌های مختلف تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مردم یزد، زندگی مسالمت‌آمیز آنها با یکدیگر و حتی با مردمان سایر ادیان بوده اما این فرهنگ به تدریج در حال رنگ باختن است و می‌بینیم که امروز آن زندگی مسالمت‌آمیز دستخوش مشکلاتی شده است.

مدیر بنیاد شهید صدوقی تاکید کرد: امروز ایستادگی‌ها و مقابله به مثل‌هایی نیز با یکدیگر داریم که فرهنگ سازگاری و زندگی مسالمت‌آمیز یزدی‌ها را کمتر در آن می‌بینیم که نمونه روشن آن، اتفاقات اخیر در مورد نامگذاری شهر یزد بود.

وی گفت: عده‌ای گفتند که یزد شهر اصلاحات است و عده‌ای نیز پاسخ دادند که یزد شهر اصلاحات نیست که البته این خوب است و نشان می‌دهد که شهر یزد تک‌قطبی نیست زیرا جامعه تک‌قطبی، جامعه‌ای مرده است.

صدوقی تاکید کرد: یزدی‌ها باید اتحاد، همبستگی و زندگی مسالمت‌آمیز خود، همان زندگی که در ایام محرم و در روزهای تاسوعا و عاشورا، با هر فکر و اندیشه‌ای زیر پرچم امام حسین (ع) قرار می‌گیرند، را احیا کنند و فرهنگ‌های گذشته را دوباره به یزد بازگردانند.

وی تصریح کرد: اینکه یزد حسینیه ایران است، در ایام مختلف سال به ویژه در ماه محرم مشهود و ملموس است و نیاز به ادامه دادن این ماجرا نیست و تقید و اندیشه‌های موجود در این استان روشن است و امیدواریم از این پس شاهد اتحاد و همدلی و زندگی مسالمت‌آمیز در جامعه باشیم.

مدیر بنیاد شهید صدوقی همچنین به دیگر ویژگی‌های مردم یزد پرداخت و افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های مردم یزد، فرهنگ کار، سختکوشی و پشتکار یزدی‌ها بود که این فرهنگ اکنون دستخوش تغییراتی شده و لازم است کارهای پژوهشی و کتاب نوشته شود.

نوه شهید صدوقی تاکید کرد: سال آینده به سه اثر برگزیده در حوزه فرهنگ کار یزد جوایز ویژه‌ای اهدا خواهد شد.

در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام معزالدینی، امام جمعه موقت یزد نیز به بیان ویژگی‌های کتاب پرداخت و بر لزوم تقویت مطالعه در جامعه و دادن انگیزه به نویسندگان برای خلق آثار ارزشمند تاکید کرد.

در این مراسم از برگزیدگان نخستین دوره کتاب سال استان یزد با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

فارس/

ارسال نظرات