برقراری مجالس ادعیه و زیارات و احیای آثار و تألیفات جد بزرگوار خود و مرحوم والدشان را در دستور کار خود داشت و در ماه های محرم و صفر دو ماه مجلس عزای حسینی در مقبره آقا برگزار می کردند.
کد خبر: ۸۶۵۰۶۱۷
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۷

خبرگزاری بسیج_مجید رضا جهان مهین، مدیر مرکز جهرم شناسی:
"العلماءُ باقونَ ما بقي الدَهْرُ أعْيَانُهُم مَفْقُودَة وَأمْثَالُهُم فيمرحوم آیت الله حاج سید عبدالحسین آیت اللهی نماینده امام خمینی (ره) بود القُلُوبِ مَوجُودَةٌ" آیت الله حاج سید عبدالحسین آیت اللهی معروف به آقای بزرگ متولد ۱۳۰۸  جهرم و فرزند عالم مستجاب الدعوه حضرت آیت الله آقا سید علی اکبر آیت اللهی و نوه مرجع عظیم الشان آیت الله العظمی آقا سید عبدالحسین نجفی لاری جهرمی( اعلی الله در مقامهم) بود که پس از تحصیلات حوزوی در جهرم و شیراز راهی قم شد و در حین تحصیل و اقامت در شیراز به امر تدریس نیز پرداخته اند که از جمله شاگردان ایشان از مسولین کشوری هستند.

معظم له در طول دوران تحصیل از محضر اساتید بزرگی از جمله والدعظیم الشانشان و حضرات آیات آقایان حاج شیخ عبدالحمید مهاجری، سید محمد احمدی، شیخ علی اکبر تبیان، شیخ ابوالحسن حدائق، سید محمد باقر آیت اللهی،شیخ عبدالحسین حائری، ملایری، سید محمد باقر سلطانی، سید محمد محقق داماد، شیخ علی مشکینی ، امام موسی صدر،سید رضا صدر ،امام خمینی، بروجردی و.. بهرمند شد.

آیت الله حاج سید عبدالحسین آیت اللهی متولی مقبره خاندان آیت اللهی در جهرم و امام جماعت راتب مسجد امام جعفر صادق (علیه السلام) جهرم و نماینده مراجع معظم تقلید مرحومان امام خمینی، گلپایگانی، خویی، اراکی، خوانساری ، سید محمد شیرازی ،آقاسید عبدالمحمد آیت اللهی، شهید میرزاعلی غروی(ساکن نجف اشرف)، صافی گلپایگانی و... بود. 
این روحانی خدوم به وقف قبرستان رضوان جهرم ، احیا و ساخت و تعمیر و تجهیز مدارس ، مساجد، حسینیه ها و مراکز دینی و عام المنفعه درجهرم و روستاهای جهرم و داراب و ... همت گمارد که از جمله آن میتوان احیاء امامزاده فضل بن موسی جهرم (علیهماالسلام) که مدتها رئیس هیات امناء آنجا بودند،اجرای وقف نامه و روضه خوانی موقوفه آقا محمد بازار جهرم ،و بنای مسجد حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) و حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام)، بنای مسجد امام حسین(علیه السلام) در روستای محمدآباد جهرم،خرید زمین مسجد امیرالمومنین (علیه السلام) ، بنای مسجد و حمام در دبیران شهر داراب، بنای مسجد و حمام در علویه (باباعرب) جهرم،بنای مسجد دررزک  و گلدامچه جهرم، بنای مسجد و غسالخانه در روستای خرم آباد جهرم،تعمیر و احیای مقبره آقا و مسجد امام جعفر صادق (علیه السلام) و... می توان نام برد.

کتابخانه ای نیز در کنار مقبره به نام کتابخانه آیت الله العظمی حاج سید عبدالحسین نجفی لاری (اعلی الله مقامه الشریف) بنا و تجهیز کرده اند که آماده بهره برداری و افتتاح است. فریادرسی های معظم له در جریان زلزله لار در سال 1339 و زلزله قیر در سال1351 به زلزله زدگان فراموش ناشدنی است(که در آن زمان برای معظم له نیز حادثه و تصادفی پیش می آید) .این روحانی انقلابی از جمله یاران نهضت امام خمینی(رحمت الله علیه) و از مبارزان و مجاهدان انقلابی در عصر ستمشاهی پهلوی در جهرم و استان فارس بود به نحوی که چند مرتبه تذکر گرفته و بازداشت شد و از آغاز نهضت همگام با انقلاب و روحانیت جهرم در تمام تظاهرات و راهپیمایی ها علیه رژیم طاغوت شرکت داشتند و از جمله امضا کنندگان بیانیه ها و پیام های جامعه روحانیت جهرم بودند و نام وی در اسناد بر جای مانده ازاسناد ساواک فارس و شهربانی موجود است.

مرحوم آیت الله حاج سید عبدالحسین آیت اللهی جهرم مشهور به آقای بزرگ در دوران حیات پر خیر و برکت خود مورد احترام مردم شریف و ولایتمدار جهرم بوده و در نزد همگان از احترام والایی برخوردار بود.

آن فقید سعید از نظر علمی و درجات تقوا مورد توجه علمای بزرگ و عصر و مراجع تقلید شیعی بود و از آنان دارای اجازات امور حسبیه و اخذ وجوهات و روائی بودند. برقراری مجالس ادعیه و زیارات و احیای آثار و تألیفات جد بزرگوار خود و مرحوم والدشان را در دستور کار خود داشت و در ماه های محرم و صفر دو ماه مجلس عزای حسینی در مقبره آقا برگزار می کردند. مرحوم آیت الله حاج سید عبدالحسین آیت اللهی داماد مرجع بزرگوار حضرت آیت الله العظمی آقا سید عبدالمحمد موسوی آیت اللهی(عموی بزرگ خود) بود و از هر حیث مورد توجه عوام و خواص جهرم و لار بود. سرانجام روح بلند و ملکوتی آن عالم ربانی  در صبح پنج شنبه 13/12/1394به علت بیماری قلبی و تنفسی از قفس تنگ تن رها و به عرش اعلی رفت. در پی ارتحال ایشان امام جمعه محترم جهرم  و فرماندار ویژه شهرستان جهرم در پیامی مشترک ضمن تسلیت رحلت این عالم وارسته روز شنبه را در این شهرستان عزای عمومی اعلام کردند.

مراسم تشیع باشکوه پیکر پاک وی روز شنبه از چهارراه دفاع مقدس جهرم به سمت مقبره خاندان آیت اللهی ، باحضور علماء ، روحانیون ، طلاب ، ائمه جمعه و جماعات ، مسولان استان و شهرستان ،آحاد مردم شریف استان فارس، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری فارس ، عضو ارشد جامعه روحانیت شیراز و امام جمعه موقت شیراز و ... برگزار و پس از اقامه نماز توسط حضرت آیت الله ایمانی نماینده محترم ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه مکرم شیراز در مقبره خاندان آیت اللهی در کنار والد و جد و عموهای بزرگوارش به خاک سپرده شد. در همین رابطه جمعی از مراجع عظام تقلید، علما و مسئولان اجرایی کشور از جمله حضرات آیات صافی گلپایگانی ، شبیری زنجانی ، مکارم شیرازی ،علوی گرگانی ، سید محمد تقی مدرسی( کربلا) ،کریمی جهرمی ، احمد بهشتی ، ابوالقاسم محجوب ، سیداحمد واحدی، سید محمدعلی شیرازی ( مشهد مقدس) ، سید شرف الدین ملک حسینی ، سیدعلی اصغر دستغیب، علامه سید عبدالحسین قزوینی(کربلا) ، سید معزالدین حسینی الهاشمی ، بیت آیت الله العظمی سید محمدباقر شیرازی ، حجج اسلام حبیب اللهی (از قم) ، عابدی (مدیر حوزه علمیه فارس)، مهدی پور (ازقم)،جامعه روحانیت جهرم،جامعه روحانیت شیراز، استاندار فارس ،مرکز خدمات حوزه های علمیه فارس ، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان فارس ،رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم شریف جهرم در مجلس شورای اسلامی ،نماینده محترم مردم  شریف لار، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی، رئیس حوزه علمیه لار، ائمه جمعه و جماعات اهل سنت فارس و تمامی نهادها و موسسات و مراکز و ادارات شهرستان جهرم با ارسال پیام تسلیت این مصیبت وارده را به بیت شریف آیت الله آیت اللهی و مردم دارالمومنین جهرم تسلیت گفتند.

نگارنده نیز ضمن تسلیت رحلت این عالم ربانی از درگاه ایزدمنان برای آن روحانی متقی و پرهیزگار علو درجات و حشر با اجداد طاهرینش (صلوات الله علیهم)  و رحمت واسعه  اللهی را خواهانم.

( وَسَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا )



ارسال نظرات