در حالي كه دستگاه‌هاي فرهنگي كشور روزهاي سختي را با عدم تخصيص بودجه مصوب در سال جاري طي مي‌كنند، خبرهاي خوبي از ميزان بودجه آنها در سال 95 به گوش نمي‌رسد.
کد خبر: ۸۶۵۰۲۸۷
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، در دو سال اخیر برخی مسئولان دولتی به طور مکرر از رویکرد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرده و خواستار توقف نقدهای مقطعی برخی برنامه‌های صدا و سیما از دولت شده‌اند.

این توقعات در حالی است که آمارها و همین‌طور برنامه هاي حمايتي صدا و سیما و برنامه هاي زنده با حضور سخنگو و وزيران دولت نسبت به دولت هاي قبلي روند مطلوبي در دوره جديد رياست صدا و سيما داشته است.

رشد بودجه موسسه حسام‌الدین آشنا ۳۳۰ درصد، صداوسیما ۸ درصد و سازمان تبلیغات9 .0درصد! +جدول

بر اساس جداول لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ که توسط سازمان مدیریت به ریاست محمدباقر نوبخت تنظیم شده، اعتبارات جاری صدا و سیما در سال آینده فقط ۸ درصد افزایش یافته، در حالی که مطابق تصمیم دولت فقط حقوق کارمندان در سال بعد ۱۲ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. 

بنابراین صدا و سیما برای سال آینده حتی بودجه لازم برای افزایش حقوق کارمندان خود را هم نخواهد داشت. 

از سوی دیگر، بودجه عمرانی صدا و سیما برای سال آینده ۲۱ درصد نسبت به سال جاری کاهش پیدا کرده است. در مجموع بودجه صدا و سیما در سال ۹۵ نسبت به سال جاری ۱ درصد افزایش یافته است.

فشار بودجه‌ای بر صدا و سیما در حالی است که نگاهی به بودجه سایر دستگاه‌های اجرایی نشان می‌دهد دست دولت برای خرج در سال ۹۵ کاملا باز بوده است.

به عنوان مثال، بودجه وزارت ورزش و جوانان وزارت ارشاد و سازمان میراث فرهنگی حدودا بین 30 تا 70 درصد افزایش یافته است. 

محمد سرافراز، رئیس رسانه ملی نیز در واکنش به بودجه این سازمان در بودجه ۹۵ به جام‌جم گفته است:‌ متاسفانه باید بگویم رشد منفی بودجه سازمان صداوسیما به عنوان قرارگاه خط مقدم جنگ نرم کشور در لایحه بودجه ۹۵ نشان داد که دولت به‌رغم وعده‌های داده شده به مراجع عالی کشور به تعهداتش عمل نکرده است.

بدون شک این کاهش بودجه بر سیاست‌های سازمان صداوسیما در رقابت با رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تاثیر نامطلوبی دارد. از طرفی برخلاف سایر دستگاه‌ها که بین حقوق و دستمزد کارکنان با هزینه‌های جاری‌شان تخصیص جداگانه وجود دارد در بودجه رسانه ملی حقوق و دستمزد کارکنان در دل هزینه‌های جاری دیده شده است.

علاوه بر این‌که کاهش بودجه عمرانی سازمان صدا و سیما و همین‌طور صفر شدن بودجه ارزی رسانه ملی به اهداف و سیاست‌های سازمان لطمه می‌زند و تولید سریال‌های فاخر مذهبی و تاریخی، در اختیار داشتن ماهواره مستقل، توسعه فرستنده‌های دیجیتال، شبکه‌های و HDتوسعه سیگنال‌رسانی را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

بنابراین توجیه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری در تشریح علل افزایش فوق‌العاده بودجه سایر نهادهای فرهنگی زیرمجموعه دولت در مقایسه با رشد منفی بودجه صدا و سیما غیرکارشناسی است.

اما در حالی که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در واکنش به انتقادات نسبت به افزایش ناچیز بودجه صدا و سیما گفت:‌ «ما بودجه صدا و سیما را به طور کامل پرداخت کردیم و دل‌مان از دست این رسانه خون است»، نعمتی انارکی مدیر روابط عومی صدا و سیما در این باره توضیح داد: آنچه توسط سخنگوی محترم دولت درباره بودجه سال ۹۴ و پرداخت تمام و کمال به سازمان گفته شده در مورد بودجه جاری درست است اما دو سوم بودجه عمرانی ما در سال ۹۴ پرداخت نشده است و این ماییم که مدعی هستیم دل‌مان از کمبود بودجه خون است.

با این حال، نگاهی به بودجه سایر دستگاه‌های فرهنگی زیرمجموعه دولت با بودجه دستگاه‌های خارج از دولت، نشان می‌دهد این فقط صدا و سیما نیست که قربانی تبعیض بودجه‌ای دولت قرار گرفته است.

بر اساس لایحه بودجه سال ۹۵، دولت قصد دارد بودجه جاری مرکز بررسی‌های راهبردی نهاد ریاست جمهوری به ریاست حسام‌الدین آشنا، مشاور روحانی را ۳۳۰ درصد و بودجه کتابخانه ملی به ریاست صالحی امیری دیگر مشاور روحانی را ۵۰ درصد افزایش دهد.

رشد بودجه موسسه حسام‌الدین آشنا ۳۳۰ درصد، صداوسیما ۸ درصد و سازمان تبلیغات 9/0 درصد!
این در حالی است که بودجه نهادهای فرهنگی خارج از دولت مثل سازمان تبلیغات و صدا و سیما به طور میانگین ۴ درصد رشد خواهد کرد.

رشد بودجه موسسه حسام‌الدین آشنا ۳۳۰ درصد، صداوسیما ۸ درصد و سازمان تبلیغات 9/0 درصد!
منبع: مشرق
ارسال نظرات