معاون تهذیب حوزه علمیه قم گفت: درد و درمان انسان، اخلاق است و سرمایه معنوی بسیار مهمتر از سرمایه مادی است که ما امروز می بینیم چقدر مشکلات در خانواده هاست و همه به خاطر کمرنگ شدن معنویت و اخلاق است.
کد خبر: ۸۶۵۰۰۳۶
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجت السلام و المسلمین محمد همتیان در جلسه اخلاق ماهانه حوزه علمیه قم که به همت دفتر امام جمعه شاهرود در مسجد امام حسن عسکری(ع) شاهرود برگزار شد در سخنانی با گرامیداشت ایام فاطمیه به موضوع اخلاق پرداخت و اظهار کرد: کلمه اخلاق و جایگاه آن اهمیت ویژه ای در اسلام و مکتب اهل بیت(ع) دارد.

وی افزود: کلمه اخلاق جمع خُلق است، خُلق را هم در روایات و هم کتاب های اهل لغت، خُلق و خَلق از یک خانواده است اما تفاوت دارند، خَلق این چهره ظاهری انسان را می گویند و خُلق آن چهره باطنی و هیئت انسان را می گویند.

همتیان خاطر نشان کرد: انسان دو چهره ماهیتی دارد که یکی آشکار است که دست و پا و چشم است و یک هیئت و چهره در باطن دارد و با او محشور می شود که خُلق گویند و در روایات از امیرالمومنین و رسول الله است که خَلق برای بدن انسان است و خُلق برای باطن و نفس انسان است.

وی تصریح کرد: اخلاق جمع خُلق است، آن ویژگی و صفات باطنی که آن هیئت شکل باطنی انسان را تشکیل می دهند و خوب باشد زیباست و فردای قیامت زیبا وارد محشر می شود و اگر این صفات خلقت زشت و بَد بود رذائل هیئت باطنی قرار داده شد در قیامت هم انسان با چهره زشت وارد محشر می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت و جایگاه اخلاق در قرآن و روایات فراوان بیان کرد: قرآن در سوره شمس هیچ حکم و دستوری را به اندازه اخلاق و تربیت نفس اهمیت نداده که 11 قسم می خورد و تاکید می کند سعادتمند و رستگار آن کسی است که خود را پاک و منزه تربیت کرد و بدبخت آن انسانی است که خود را آلوده کرد.

وی با اشاره به سوره جمعه افزود: در سوره جمعه هم قرآن اول عظمت بعثت پیامبر را بیان می کند و 3 وظیفه مهم برای پیامبر برمیشمرد که مهمترین هدف رسالت پیامبر را اخلاق بیان می کند و قرآن کتاب تربیت انسان و انسان سازی است.

معاون تهذیب حوزه علمیه قم با بیان اینکه پیامبر برای کامل کردن مکارم اخلاقی مبعوث شد گفت: تمام اسلام حُن خُلق است و مسلمان کسی است که برخوردار از اخلاق نیکو باشد.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام افزود: پیامبر در روایتی می فرماید اگر در کسی چهار خصلت باشد خیر دنیا و آخرت را دارد که اول تقواست که خود را از گناه حفظ کند و دوم حُسن خُلق است و سوم حلم و بردباری است و چهارم همسر فداکار و صالحی که انسان را در امر دنیا و آخرت کمک کند.

همتیان با بیان اینکه اخلاق یک سرمایه برای زندگی انسان است عنوان کرد: سرمایه زندگی کردن با مردم اخلاق است و این اخلاق در خانواده و در اجتماع است، درد و درمان انسان مال دنیا نیست اخلاق است و سرمایه معنوی بسیار مهمتر از سرمایه مادی است که ما امروز می بینیم چقدر مشکلات در خانواده هاست و همه به خاطر نبود معنویت و اخلاق است.

وی با اشاره به برنامه علما اخلاق برای رسیدن به خُلق حَسن گفت: انسان برای اینکه اخلاقش خوب شود و رذائل از دور شود سه برنامه را علما اخلاق پیشنهاد می دهند که مشارطه،مراقبه و محاسبه است.

همتیان تصریح کرد: در مشارطه این است که انسان صبح که بر می خیزد با نفس خود شرط کند که به او خیانت نکند و سرمایه انسان را که اعضا و جوارح و عمر اوست را تباه نکند.

وی با اشاره به مراقبه گفت: مراقبه از رقبه می آید که همان گردن است که بدان معنا که انسان باید همیشه مراقب باشد و کشیک نفس خود را بدهد و مراقب نفس باشد و محاسبه کند حساب خود را که چه می کند و چه چیزی جمع کرده است.

معاون تهذیب حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه این مراحل از آیات سوره حشر گرفته شده است افزود: در سوره حشر داریم که خداوند می فرماید ای کسانی که ایمان آورده اید تلاش کنید با اخلاق باشید و مراقبت و مواظبت از خود کنید چرا که غافل شوید صیاد انسان شیطان است که فطرت و جان پاک انسان را می بَرد.

وی با اشاره به اینکه این دنیا دوربین مداربسته دارد ادامه داد: اولین مراقب ما خداست که همه جا ما را تحت نظر دارد و در کمینگاه خداوند قرار داریم و خدا در قرآن بارها تاکید بر مراقبت از انسان و دیدن او نموده است.

همتیان بیان کرد: دومین مراقب انسان پیغمبر و اهل بیت(ع) است که خداوند تو را فرستاد تا شاهد مردم باشی و سوم فرشتگان هستند که ما را می بینند که هم حافظ هستند و هم نوسنده اعمال و کردار ما و چهارمین مراقب ما اعضا و جوارح ما هستند که شهادت می دهند در آخرت به اعمال ما.

وی با بیان اینکه زمینی که روی آن کاری انجام می دهیم نیز مراقب ماست اظهار کرد: زمین نیز ضبط می کند اعمال ما را و شهادت می دهد و این بدان معناست که در این دنیا همه مراقب انسان هستند و اعمال او را نظاره می کنند و باید بسیار مراقب باشیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها