یک فوق تخصص جراحی سینه گفت: هیچ راهی به جز معاینات مکرر توسط پزشک و انجام به موقع ماموگرافی برای کشف زودرس سرطان سینه وجود ندارد.
کد خبر: ۸۶۴۹۳۷۶
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، زهرا نفیسی گفت: سرطان سینه شایع‌ترین سرطان بین بانوان ایران و اکثر کشورهای دنیاست؛ از هر چهار خانومی که مبتلا به سرطان می‌شوند یک نفر درگیر سرطان سینه است.

وی افزود: البته خوشبختانه این آمار هنوز از آمار جهانی کمتر است بطوریکه در کشور ما میزان بروز سرطان حدود 30 است و در برخی کشورهای غربی بیش از 80 درصد است.

نفیسی، تصریح کرد: این بیماری علاِئم اولیه مشخصی ندارد و اگر افراد مراجعه به پزشک جراح نداشته باشد اغلب پس از یک دوره طولانی و با بزرگ شدن توده و لمس توده توجه‌شان به آن جلب می‌شود.

وی با بیان این مطلب که تمام تلاش جهت آگاه سازی افراد بدین منظور است که بیماری در مراحل اولیه کشف شود، افزود: هیچ راهی به جز معاینات مکرر توسط پزشک و انجام به موقع ماموگرافی برای کشف زودرس نیست.

این فوق تخصص جراحی سینه تاکید کرد: همه بانوان باید ماهانه خود را معاینه کنند و در این معاینه هر گونه فرورفتگی نوک سینه و زخم نوک سینه و ترشح خونی خود به خودی از نوک سینه و احساس توده در نوک آن را جدی گرفته و به پزشک جراح مراجعه کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با تشخیص به موقع، این سرطان یکی از علاج پذیرترین سرطان‌ها است و بیماران پس از طی دوره کامل درمان، بهبود می‌یابند.

نفیسی، تشریح کرد: سرطان سینه در اکثر موارد به خصوص زمانیکه زود‌ کشف شود با جراحی و افزودن تکنیک‌های جراحی پلاستیک و همچنین با محدود شدن جراحی زیر بغل و حفظ بیشتر غدد لنفاوی زیر بغل هم ظاهر سینه حفظ می‌شود و هم عوارضی مثل ورم دست ایجاد نمی‌شود.

وی با بیان چند نکته مهم در پیشگیری از این بیماری تصریح کرد: با پرهیز از مصرف غذاهای سرخ کرده و غذاهای فست فود و استفاده بیشتر از میوه‌جات و سبزیجات و انجام مکرر ورزش و پیشگیری از چاقی، کنترل دیابت، اصلاح کمبود ویتامین دی، اصلاح سبک زندگی و کاهش استرس، استفاده از تفرج گاه‌ها با هوای خوب، پرهیز از کشیدن سیگار و قلیان و بارداری زیر 30 سالگی و شیر دهی کامل و عدم مصرف قرص‌های ضد بارداری در طولانی مدت می‌توان از بروز سرطان پستان جلوگیری کرد.

ارسال نظرات