عيد نوروز انگار بدون آجيل نمي‌گذرد، به همين خاطر هم هست كه همه خانواده‌هاي ايراني تلاش مي‌كنند سالي يك بار هم شده هر طور كه هست آجيل را بر سر سفره عيدانه خود داشته باشند...
کد خبر: ۸۶۴۸۹۶۳
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، عيد نوروز انگار بدون آجيل نمي‌گذرد، به همين خاطر هم هست كه همه خانواده‌هاي ايراني تلاش مي‌كنند سالي يك بار هم شده هر طور كه هست آجيل را بر سر سفره عيدانه خود داشته باشند و اين يعني يك فرصت براي سودجويان تا بتوانند آجيل‌هاي تاريخ گذشته و ناسالم خود را با كمك رنگ‌هاي غير‌مجاز رنگ‌آميزي كنند و در گوشه و كنار خيابان و حتي در برخي از مغازه‌ها با قيمتي كمتر بفروشند. اين در حالي است كه مدير‌كل آزمايشگاه مرجع كنترل غذا و دارو درباره آجيل‌هاي كهنه آلوده به قارچ و آفلاتوكسين هشدار داد.
آجيل و مغزها هر قدر هم كه ارزش تغذيه‌اي داشته باشند و جزو تنقلات سالم به شمار بيايند اما غالب خانواده‌هاي ايراني با درآمدهاي پايين خود ناگزيرند به جاي خريد تنقلات سالمي نظير پسته، فندق، ‌گردو و بادام براي بچه‌هايشان همان چيپس و پفك را تهيه كنند اما در برخي از ايام سال مانند شب يلدا و عيد نوروز ديگر اوضاع فرق مي‌كند و هر خانواده‌اي به تناسب درآمد خود تلاش مي‌كند كاسه آجيل را هم در سفره مهمان‌نوازي خود جاي دهد. اما وقتي آجيل خوب و با كيفيت در مغازه‌ها با درآمد كارگر و كارمند جماعت تناسبي ندارد بسياري از خانواده‌ها ناگزيرند به جاي خريد از مراكز معتبر از دستفروش‌ها و فروشنده‌هاي دوره‌گردي خريد كنند كه معلوم نيست اين آجيل‌ها را با چه ترفندي خوش رنگ و رو كرده‌اند و اصلاً اين پسته و فندق‌ها چند ساله هستند.
 
رنگ كردن آجيل كهنه و فروختن به جاي آجيل نو
مدير‌كل آزمايشگاه مرجع كنترل غذا و دارو به مردم توصيه كرد بهتر است آجيل را از فروشگاه‌هاي معتبر خريداري كنند، چراكه متأسفانه برخي فروشگاه‌ها آجيل‌هايي را كه از سال‌هاي قبل در انبارهاي خود نگهداري كرده‌اند، با زدن رنگ‌هاي غيرمجاز مضر، به صورت شكل‌هاي درخشنده، ارائه مي‌كنند.  به گفته حسين رستگار آجيل‌هايي كه تاريخ گذشته و مانده باشند احتمال رشد قارچ و افزايش آفلاتوكسين در آنها وجود دارد، به ويژه اگر در مكان مرطوب نگهداري شوند، يكي از سم‌هاي مضر به نام آفلاتوكسين، افزايش و رشد پيدا مي‌كند كه براي سلامتي بسيار مضر است و به كبد صدمه مي‌زند.  به گفته سيد ضياء‌الدين مظهري، نايب رئيس انجمن پيشگيري و درمان چاقي مصرف آجيل‌هاي كهنه و داراي آلودگي كه اغلب در آنها لارو (تخم حشرات) وجود دارد، سبب بروز سرطان مي‌شود.
وي در اين باره توضيح مي‌دهد: ‌اين نوع آجيل‌ها داراي سمي به نام آفلاتوكسين است كه مانند راديكال آزاد مهاجم وارد بدن مي‌شود و آنتي اكسيدان‌هاي موجود در بدن را خنثي و فرد را مستعد ابتلا به سرطان مي‌كند. بنابراين مصرف آجيل‌هاي كهنه و آلوده به مقدار اندك سبب بروز مسموميت مي‌شود اما مصرف زياد آن سبب بروز سرطان مي‌شود.  مظاهري تأكيد مي‌كند: آجيل‌هاي رنگ شده معمولاً آجيل‌هاي كهنه‌اي است كه برخي افراد سودجو براي پنهان كردن ظاهر فاسد شده آجيل‌ها و دادن طعم‌هاي فريب‌دهنده براي پوشاندن طعم كهنگي آجيل‌ها به آنها اضافه مي‌كنند. همچنين رنگ‌هاي افزوده شده به اين آجيل‌ها معمولاً داراي مقادير زيادي فلزات سنگين است كه در اثر مصرف زياد سبب بروز مسموميت مي‌شود.
 
مسئولان عمل كنند نه توصيه
امتحان كردن آجيل و دقت در اينكه رنگ‌آميزي شده نباشد يكي از راهكارهاي موجود براي آن است كه آجيل ناسالم و كهنه و سمي نخريد. اين در حالي است كه از مسئولان وزارت بهداشت انتظار مي‌رود به جاي هشدار و توصيه وارد عمل شوند و با متخلفاني كه اينگونه خوراكي‌ها را عرضه مي‌كنند، برخورد كنند. هر‌چند كنترل تخلفاتي از اين دست در بازارهاي شب عيد كار ساده‌اي نيست اما مردم انتظار دارند به جاي توصيه عمل هم ببينند.
ارسال نظرات