مراسم یادبود درگذشتگان سال 94، با عنوان «آیین چراغ، خاموشی نیست» امشب با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۴۸۹۲۹
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، مراسم یادبود درگذشتگان سال 94، با عنوان «آیین چراغ، خاموشی نیست»، امشب در تماشاخانه ایرانشهر با حضور «محمود صلاحی» رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، «علی مرادخانی» معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ «محمدهادی ایازی»، «غلامحسین مختاباد»، «کیومرث پوراحمد»، «مجید رجبی معمار»، «علی بختیاری»، «رضا کیانیان»، «نوربخش» مدیرعامل خانه موسیقی ایران، «امیر عبدالحسینی» و جمع دیگری از هنرمندان برگزار شد.

مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان در این مراسم اظهار داشت: خانه هنرمندان طبق سال‌های گذشته آیین تکریم هنرمندان عرصه‌های موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی و سینما را برگزار می‌کند که امسال از 110 خانواده درگذشته سال 94، در این مراسم حضور داشتند که این مهمانان از نقاط مختلف کشور به این مراسم آمدند.

وی ادامه داد: برخی از این هنرمندان شاید برای عموم مردم شناخته‌شده نباشند،‌ اما انگیزه جدیدی برای هنرمندان حاضر هستند و هرسال وظیفه داریم برای این هنرمندان مراسم ادای احترام داشته باشیم.

در ادامه این مراسم محمد سریر رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران گفت: اکنون برای بزرگداشت درگذشتگان گرد هم آمده‌ایم، کسانی که عاشقانه در مسیری بودند و امروز در کنار ما نیستند.

وی افزود: یادم هست به دوستی که اکنون در کنار ما نیست، گفتم چرا این‌گونه زندگی می‌کنی؟ او گفت ما زندگی‌مان را کوچک کردیم تا خودمان را کوچک نکنیم. این نهایت بزرگی در نزد اهل خرد است.

لوریس چکناواریان در این مراسم بیان داشت: زندگی و مرگ خواهر و برادر هستند، خیلی از آدم‌ها زنده هستند، اما گویی که مرده‌اند و خیلی از آدم‌ها مرده‌اند، اما زنده‌اند. درگذشتگان به مسیر فرهنگ خدمت کردند و شعله را به‌دست ما رساندند و ما باید خیلی چیزها را از آنها یاد بگیریم.

وی ادامه داد: ما از اول زمان بوده‌ایم و تا آخر زمان هستیم و هرکدام 3 بینایی داریم، بینایی ظاهری با چشم و دیدن دیگری با قلب و روح. در داستان عطار همه ما پرواز می‌کنیم و یک روز به خدا می‌رسیم.

در ادامه این مراسم کلیپی از زندگی هما روستا پخش شد و همچنین رونمایی از کتابچه‌ای از بیوگرافی 110 هنرمند درگذشته سال 94، بخش دیگر این مراسم بود.همچنین جمعی از مدعوین بر روی پوستر «آیین چراغ، خاموشی نیست» امضا کردند.

رضا کیانیان نیز در این مراسم در سخنانی گفت: الان آنهایی که در بهشت هستند، چه کیفی می‌کنند که این هنرمندان به آنجا رفته‌اند. آنهایی که می‌روند خیال‌شان راحت است و ما مکافات داریم.

وی در ادامه گفت: سمندریان، هما روستا و... رفتند و الان در بهشت یک گروه تئاتر تشکیل می‌دهند. به نظرم بهشتی‌ها اگر تئاتر و موسیقی نداشته باشند، حوصله‌شان سر می‌رود؛ امشب جای غم و غصه نیست و می‌دانیم جای آنها خوب است، ما فقط دل‌مان برای آنها تنگ می‌شود و ما هم یک روز پیش‌شان می‌رویم و من هم قول می‌دهم همه شما بهشتی هستید.

بخش دیگری از این مراسم به اجرای زنده سالار عقیلی اختصاص داشت که وی در ابتدای اجرا گفت: سال 94 ما هنرمندان زیادی را از دست دادیم که به احترام این عزیزان دو قطعه وطنی را اجرا می‌کنم و به همه عزیزانی که در بین ما نیستند، تقدیم می‌کنم. قطعه «ایران» را نیز تقدیم به کسانی می‌کنم که در عرصه هنر و عرصه‌های دیگر برای این مرز و بوم زحمت کشیدند.

در ادامه این مراسم محمدعلی طالبی بر روی سن حاضر شد و اظهار داشت: من پدر آرش طالبی هستم که سال گذشته تصادف کرد و از پیش ما رفت؛ من امروز با شما احساس همدردی می‌کنم و زخم روی قلبم دارم.

وی افزود: من و همسرم و پسر دیگرم که اکنون در اتریش است، خیلی به آرش علاقه داشتیم. او فیلم‌ساز بود و مثل یک سرو جوان بود که بادی وزید و او را شکست. آنهایی که می‌روند، رفته‌اند و ما هم مثل کسی که کوهنوردی می‌کند باید زندگی را ادامه بدهیم.

بخش دیگر این مراسم به پخش کلیپی از مرحوم اینانلو اختصاص داشت که در ادامه از کیومرث پوراحمد، سازنده سریال «قصه‌های مجید» دعوت شد تا چند کلامی صحبت کند.

وی گفت: اصولاً مرگ ما ایرانیان بین 50 تا 60 سال است که در همه جای جهان آدم‌ها پیر می‌شوند، اما در اینجا ما را می‌میرانند. ما نمی‌میریم. این روزها به ما می‌گویند که استاد شما بروید استراحت کنید و همین باعث می‌شود ما بمیریم.

در ادامه محمود صلاحی گفت: این مراسم خوب و طولانی بود و مباحث خوبی هم مطرح شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران و خانه هنرمندان مخاطب اصلی همه هنرمندانی بودیم که دقایق کوتاهی صحبت کردند.

وی ادامه داد: علاوه‌ بر مسئولیت‌های ایجاد فضای سبز، پل‌سازی و زیباسازی که بر عهده شهرداری تهران است، فعالیت‌های متعددی در دوره مدیریت 10 ساله شهردار تهران انجام شد که می‌توان به ساخت سالن‌های تئاتر و سینما اشاره کرد؛ در عرصه هنر فعالیت‌های متعددی انجام شد که در ادامه هم تلاش‌مان را می‌کنیم.

بخش دیگری از مراسم به صحبت‌های علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خبر وی از قطعه هنرمندان اختصاص داشت؛ مرادخانی در جمع هنرمندان اظهار داشت: من از کار بسیار زیبایی که به روال معروف در خانه هنرمندان اتفاق می‌افتد، تشکر می‌کنم. این هنرمندان سال‌های سال وقت گذاشتند و در خدمت ملت بودند.

وی بیان داشت: امر مهمی که در آن با مشکلات زیادی مواجه هستیم، کمبود جا در قطعه هنرمندان است که ما هم پیشنهادی به شهرداری تهران دادیم و تقاضا کردیم برای هنرمندان جایگاهی در نظر بگیرند. این در حالی بود که همه گفتند برای زنده‌بودن‌شان کاری کنید. اما مرگ امری طبیعی است و لاجرم این اتفاق می‌افتد. به‌ هر حال آهسته‌آهسته همان‌طور که خانه‌های ویلایی تبدیل به آپارتمان شد، این اتفاق هم می‌افتد که این قبرها چندطبقه شوند؛ ضمن اینکه شهرداری تهران فضای خوبی که محدود به مرزهایی بوده، برای قطعه هنرمندان در نظر گرفته است.

بخش پایانی «آیین چراغ، خاموشی نیست»، اهدای لوح به خانواده هنرمندان درگذشته سال 94 بود که از خانواده زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور، هما روستا،‌ مهران دوستی، علی‌اصغر یوسفی، نیما پتگر، محمدعلی اینانلو، ایرج کریمی، مرتضی ندایی و محمد دُرپور تجلیل شد.

پایان‌بخش مراسم درگذشتگان سال 94 این بیت شعری بود که غفاری مجری برنامه خواند؛

برای مزارم همین جمله بس است

که خوشحالم از پر زدن از قفس

ارسال نظرات