خبرهای داغ:
مدیر کل منابع طبیعی استان همدان خبر داد

توزیع 30 هزار اصله نهال درختان مثمر در همدان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: در هفته منابع طبیعی با همکاری سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری‌ها 30 هزار اصله نهال درختان مثمر در بین مردم توزیع شده است.
کد خبر: ۸۶۴۸۷۵۵
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمدرضا همتی امروز در گردهمایی آبخیزداران، بهره برداران و همیاران منابع طبیعی در روستای بیعش ملایر با اشاره به مهمترین برنامه های هفته منابع طبیعی در استان همدان اظهار داشت: در هفته منابع طبیعی 50 هزار اصله نهال در بین مردم توزیع شده و یکصد هزار نهال در این هفته کشت شده است.

وی افزود: در این هفته با همکاری سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری‌ها نیز 30 هزار اصله نهال درختان مثمر در بین مردم توزیع شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: اجرای طرح بیابان زدایی در دشت قهاوند با همکاری تشکل های مردمی و کاشت یکصد هکتار از گونه های مقاوم و برگزاری همایش مدیریت منابع طبیعی با مشارکت مردم در روستای بیعش ملایر و فارسبان نهاوند از دیگر برنامه‌ها در این هفته است.

وی با اشاره به سطح اراضی منابع طبیعی در استان همدان بیان کرد:905 هزار هکتار از سطح کل استان منابع طبیعی و اراضی ملی بوده که حدود 47 درصد مساحت کل استان را شامل می شود.

همتی افزود: از کل اراضی ملی و منابع طبیعی استان 822 هزار هکتار مساحت کل مراتع و 42 هزار هکتار اراضی جنگلی و جنگلی دست کاشت و 41 هزار هکتار اراضی شور و بدون پوشش است.

وی گفت: هدف اصلی در سازمان جنگل ها و ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری حفظ و احیای منابع طبیعی بوده و در این راه توسعه جنگل ها و حفظ مراتع از مهمترین اولویت‌ها است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: علاوه بر حفظ مراتع ارتقا سطح مراتع نیز از دیگر اهداف بوده تا بتوان مراتع درجه سه را به مراتع درجه دو و مراتع درجه دو را به مراتع درجه یک ارتقا داد.

وی با اشاره به اقدامات حوزه آبخیزداری استان همدان بیان کرد: در بخش آبخیزداری یک میلیون هکتار از عرصه های استان مورد مطالعه قرار گرفته و 600 هزار هکتار آن دارای مطالعه تفضیلی بوده و بالغ بر 270 هزار هکتار در استان طرح آبخیزداری اجرا شده است.

همتی گفت: حوزه منابع طبیعی با توجه به گستره اقدامات به تنهایی و با بودجه دولتی نمی گنجد و نیازمند حضور آحاد مردم در احیا و حفظ منابع طبیعی است.

وی افزود: شعار امسال هفته منابع طبیعی «مدیریت جامع منابع طبیعی با مشارکت مردم» در نظر گرفته شده که نشان دهنده نیاز حضور مردم و سازمان های مردم نهاد در این بخش است.

وی گفت: در راستای کمک های مردمی و استفاده از مردم در امر حفاظت ازطبیعت بحث همیاران طبیعت در ین اداره موجود بوده علاقمندان می توانند در راستای حفظ منابع طبیعی همیار طبیعت شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: بیش از 6 هزار همیار طبیعت در استان در حال حاضر با اداره منابع طبیعی همکاری می کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه آبخیز بیغش بیان کرد: حوزه آبخیز بیغش حدود 5 هزار هکتار بوده که از سال گذشته طرح مدیریت جامع در آن غاز شده است.

وی افزود: در این راستا فعالیت های بیولوژیک و بیومکانیک در این حوزه اجرا شده است و در سنوات گذشته بیش از یک میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: حفاظت از منابع طبیعی یک وظیفه همگانی بوده و همه باید در حفظ این منابع تلاش کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار