«بسیج» از تاثیر حکم بزرگترین دادگاه سال 94 بر اقتصاد گزارش می‌دهد

دوران پساحکم بابک زنجانی!

با صدور حکم اعدام بابک زنجانی سوالات فراوانی در افکار عمومی ایجاد شده که لازم است قوه قضاییه با پاسخ به آنها به رفع ابهام‌ها بپردازد.
کد خبر: ۸۶۴۸۶۸۸
|
۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
خبرگزاری بسیج گروه اقتصادی:  بابک زنجانی پس از 26 جلسه دادگاه مفسد فی‌الارض شناخته شد و محکوم به اعدام شد. در اینکه بابک زنجانی تخلفاتی انجام داده و در دادگاه صالحه محاکمه شده شکی نیست. سوابق قاضی صلواتی نشان می‌دهد که وی یکی از مستقل‌ترین قضات کشور است و به همین علت پرونده‌ای با این درجه اهمیت را به وی سپردند. قاضی صلواتی در طول برگزاری جلسات دادگاه نیز با بهره‌گیری از مشاوران اقتصادی زبده روی اوضاع مسلط بود و حتی درگیر مباحث فنی اقتصادی می‌شد.

 با درست بودن یا نبودن حکمی که صادر شده کاری نداریم چراکه تشخیص قاضی و دادگاه این بوده که بابک زنجانی و متهمان ردیف دوم و سوم مفسد فی‌الارض هستند و با قصد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی تخلفات اقتصادی را انجام داده‌اند اما با صدور حکم اعدام بابک زنجانی سوالات فراوانی در افکار عمومی ایجاد شده که لازم است قوه قضاییه با پاسخ به آنها به رفع ابهام‌ها بپردازد. 
قطعا رفع ابهام‌ها و شفاف‌سازی در مورد پرونده بابک زنجانی می‌تواند کمک بسیاری به پذیرش این حکم توسط جامعه کند.

1. آیا بابک زنجانی مفسد فی‌الارض است؟: حکم اعدام در پرونده بابک زنجانی به علت تشخیص دادگاه درباره محارب بودن وی صادر شده است. اما آیا اقدامات بابک زنجانی در مسیر محاربه با جمهوری اسلامی ایران بوده است؟ کدام‌یک از اقدامات وی محاربه تشخیص داده شده است؟ چیزی که افکار عمومی می‌داند این است که بابک زنجانی با کمک چند نهاد دولتی و غیردولتی در راستای دور زدن تحریم‌ها به خریداران خارجی نفت فروخته و بدهکار شده است. همه می‌دانند تخلفی صورت گرفته اما جزئیات تخلف اصلا برای جامعه تبیین نشده است. اینکه این تخلف با کمک چند شخص حقیقی صورت گرفته یا چند شخص حقوقی هنوز مشخص نشده است. اینکه اصلا تخلفات چه بوده است و آیا صرفا یک بدهی کلان را می‌توان مترادف با محاربه قرار داد سوال خیلی‌هاست. آیا بدهکارهای کلان‌تر از بابک زنجانی هم محارب تلقی می‌شوند یا اینکه بدهکاری آنها‌ فرق دارد؟ قوه قضاییه هنوز در تبیین این موضوع که "چگونه کسی مثل بابک زنجانی که با کمک مقامات نفت می‌فروخته محارب می‌شود" ناتوان بوده است. قطعا وقتی حکم اعدام صادر می‌شود، صادرکننده حکم دلایل محکم و قانع‌کننده‌ای دارد و این بهترین فرصت برای قوه قضاییه است تا با شرح جزئیات از تکرار چنین تخلفاتی جلوگیری کند.

2. دوران اقتصاد پساحکم بابک زنجانی چه می‌شود؟:  سخنگوی قوه قضاییه در اواخر آذر همین امسال اعلام کرد که نمی‌توان گفت صفر تا 100 اقدامات بابک زنجانی تخلف بوده و وی در راستای دور زدن تحریم‌ها نیز اقداماتی را انجام داده است. این اظهارات نشان می‌دهد متهمی که در دادگاه محاکمه شده بخشی از عملکردش خدمت به کشور بوده است اما طبق ادعای وی به علت مسدود شدن حساب‌ها از پرداخت بدهی عاجز بوده است. حکم اعدام برای چنین شخصی می‌تواند این پیام اشتباه را منتقل کند که امکان دارد در خلال تجارت خود، به کشور خدمت کنید و ناگهان بازداشت شوید و حکم اعدام بگیرید! این خطرناک‌ترین پیام برای اقتصادی است که عاجزانه امنیت را طلب می‌کند. وقتی امنیت سرمایه‌گذاری وجود نداشته باشد سرمایه‌گذاران رغبتی به سرمایه‌گذاری ندارند. بابک زنجانی از جمله افرادی بود که به علت دور زدن تحریم‌ها در لیست سیاه آمریکا قرار گرفت و از سوی غرب تحریم شده بود. تحریم زنجانی از سوی آمریکا به علاوه اظهارات مسوولان، هیچ شکی را باقی نمی‌گذارد که متهم مذکور خدماتی را نیز انجام داده است. بدین‌ترتیب تخلفات حاشیه‌ای بابک زنجانی باید آن‌قدر بزرگ باشد که چنین خدماتی را تحت تاثیر قرار داده باشد و دادگاه را مجاب کرده باشد که حکم اعدام صادر کند. فعالان اقتصادی می‌خواهند بدانند آن تخلفات بسیار بزرگ چه بوده که بابک زنجانی خادم – ودر عین حال کاسب- تحریم ناگهان محارب می‌شود؟ بسیاری از فعالان اقتصادی مخصوصا بانک‌ها با بابک زنجانی در ارتباط بوده‌اند و قطعا اعدام این شخص بدون تبیین درست تخلفات تاثیر منفی در عملکرد آینده آنها می‌گذارد. متاسفانه نتوانستیم این موضوع که یک فعال متخلف اقتصادی می‌تواند مانند یک دشمن فیزیکی به کشور صدمه بزند را به جامعه تفهیم کنیم. به همین علت است که علامت سوالات بزرگی در افکار عمومی مطرح می‌شود و در بسیاری از مواقع این سوالات بی‌پاسخ می‌ماند.

3. آیا بدهی در حکم محاربه است؟: وزیر دادگستری اعلام کرده اگر بابک زنجانی بدهی خود را بپردازد تخفیف می‌گیرد و اعدام نمی‌شود. این جمله به معنای آن است که زنده ماندن یا نماندن این متهم مربوط به بدهی کلان وی است. پس بدهی بابک زنجانی دلیل اصلی صدور این حکم است. با توجه به مشکلات اقتصادی چند سال اخیر بسیاری از فعالان اقتصادی ورشکست شده‌اند و در شرایط مشابه بابک زنجانی قرار دارند. حساب‌های بسیاری از آنها مسدود شده و تا برداشته شدن تحریم‌ها نیز همین وضعیت ادامه دارد. سوال مهم این است که در چنین شرایطی آیا قانون بدهکار را مجرم می‌داند و اگر می‌داند تا چه حدی جرم او مورد بررسی قرار می‌گیرد؟ بابک زنجانی مدعی است که بسیاری از حساب‌هایش به علت تحریم‌ها مسدود شده است. چنین وضعیتی را در وزارت نفت هم شاهد بودیم که نتیجه آن ارقام متفاوت پول‌های بلوکه شده است. پس باید موضوعی غیر از بدهی باشد که دادگاه را مجبور کرده برای بابک زنجانی حکم اعدام صادر کند. بدین ترتیب تناقضاتی  در اظهارات مسوولان دیده می‌شود؛ اینکه وی را مفسد فی‌الارض می‌خوانند و از طرفی پرداخت بدهی وی را دلیلی بر عدم اجرای حکم اعدام آن اعلام می‌کنند. اگر بدهکاری وی دلیل محارب بودن وی باشد که افراد بسیاری باید اعدام شوند؛ افرادی که هم‌اکنون با دولت فعلی همکاری می‌کنند و نفت می‌فروشند و چند سال است که پول نفت را بازنگرداندند! 
قوه قضاییه می‌تواند با پاسخ به سوالات متعدد دررابطه با بابک زنجانی بسیاری از ابهامات را برطرف کند. این رفع ابهام برای اقتصاد و فعالان اقتصادی بسیار ضروری است چرا که این مساله می‌تواند مبنای تصمیمات اقتصادی سرمایه‌گذارانی که دوست دارند در کشور خود سرمایه‌گذاری کنند و به کشور خود خدمت کنند باشد.

ارسال نظرات