محمدجواد فاطمی با حضور در صحن شورای شهر مطرح کرد
رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به آمارهای تأسف‌بار از سوختگی در کشور گفت: در هر چهارشنبه‌سوری تعداد زیادی معلول سوختگی به کشور افزوده می‌شود و روزانه ۱۰ نفر براثر سوختگی می‌میرند.
کد خبر: ۸۶۴۸۱۰۵
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدجواد فاطمی رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور در دویست و چهل و نهمین جلسه علنی از چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با ابراز تأسف نسبت به این‌که وضعیت سوختگی در جامعه ما بسیار خطرناک است، عنوان کرد: سوختگی مربوط به کشورهای فقیر است زیرا توسعه‌یافته‌ها این مشکل را حل کرده‌اند.اما تعداد زیادی معلول در هر چهارشنبه‌سوری به جامعه اضافه می‌کنیم.

وی بابیان این‌که  سالانه 180 هزار نفر در کشور ما می‌سوزند، اظهار کرد: همچنین  سالانه حدود 3 هزار نفر معادل روزانه 10 نفر در کشور براثر سوختگی می‌میرند و افرادی که زنده می‌مانند نیز  به معلول تبدیل می‌شود. اما تمامی این موارد قابل‌پیشگیری است زیرا  می‌توان مداخله کرد.

فاطمی با اشاره به این‌که ایران معادل سال 1970 آمریکا مرگ‌ومیر ناشی از سوختگی دارد، گفت: یعنی 40 سال از استانداردهای سوختگی عقب هستیم و چون پیشگیری نمی‌کنیم به ازای هر 100 هزار نفر 40 نفر می‌میرند.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: در سال  2004تعداد 28 تا 30 هزار نفر در ایران براثر سوختگی بستری‌شده‌اند. همچنین در سال 1990 سوختگی دهمین دلیل مرگ زودهنگام در ایران بوده است یعنی زودتر از سن امید به زندگی مرده‌اند این در حالی است که اکنون با دو پله سقوط سوختگی هشتیمن دلیل مرگ‌ومیر در کشور ما است.

وی بابیان این‌که هر درصد سوختگی 5 میلیون تومان هزینه در بردارد، خاطرنشان کرد: در آمریکا متوسط هزینه هر بیمار 120 هزار دلار است به همین دلیل مریض سوختگی در این کشور زنده می‌ماند و عارضه پیدا نمی‌کند. اما La50 در ایران یعنی شاخصی که مریض‌های سوختگی را زنده نگه می‌داریم این شاخص به 60 درصد هم نمی‌رسد.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با ابراز تأسف نسبت به این‌که هیچ‌یک از بیماران ما چنین درمان استانداردی را دریافت نمی‌کنند، گفت: به همین دلیل یا معلول می‌شوند یا فوت می‌کنند.

وی در تشریح دلیل شاخص‌های اسفناک سوختگی در کشور عنوان کرد:دلیل این موضوع این است که دستگاه‌ها به وظایف خود به‌درستی عمل نمی‌کنند. درنتیجه کودکان در شین‌آباد می‌سوزند و هیچ‌گاه به افرادی طبیعی تبدیل نمی‌شوند میلیاردها تومان خرج می‌کنیم اما یک بخاری استاندارد تهیه نمی‌کنیم.

اکثر زنان سوخته طلاق داده می‌شوند

وی با تأکید بر این‌که وزارت بهداشت باید به وظایف خود عمل کند، خاطرنشان کرد: امید که با ایجاد فشار اجتماعی اوضاع بهتر شود زیرا اکنون شرایط در سوختگی و بازترانی آن بهبود نیافته و مریض سوختگی از بیمارستان که مرخص می‌شود رهاشده است. نه حمایت جسمی دارد و نه حمایت روانی به‌طوری‌که بیشتر زنان سوخته طلاق داده می‌شوند و حتی بیشتر جراح‌های پلاستیک بیمار سوختگی را قبول نمی‌کنند.

 

فاطمی با اشاره به این‌که طبق پیش‌بینی وزارت بهداشت باید تا انتهای سال 94 تعداد 2 هزار و 400 تخت سوختگی داشته باشیم ، اظهار کرد: اما اکنون تنها یک هزار تخت داریم که هیچ‌یک استاندارد نیستند. مریض سوختگی باید در یک اتاق باشد اما بزرگ‌ترین بیمارستان کشور تعداد 6 مریض را در خود جای می‌دهد.

وی ادامه داد: هزاران مرکز قلب را افتتاح کرده‌ایم زیرا قلب درآمدزا است اما سوختگی هزینه‌بر است و آخرین خط درمان است که هیچ پزشکی به سراغ آن نمی‌رود. حتی پرستارها حاضر به فعالیت در بیمارستان سوختگی نیستند زیرا هرروز با بیمارانی سوخته و عفونی که بوی بدی می‌دهند، مواجه هستند.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران  با تأکید بر این‌که حتی با ساخت هزار تخت سوختگی هم در کشور مشکل حل نمی‌شود، گفت: برای حل این معضل باید پیشگیری کرد. سالانه یک هزار و 300 معلول از بیمارستان‌های سوختگی به جامعه تحویل داده می‌شود. 95 درصد سوختگی در کودکان ماشی از بی‌دقتی والدین است بااین‌حال نتوانسته‌ایم سماور را در خانه‌ها استاندار کنیم.به سازمان‌ها و نهادهای زیادی نامه نوشته‌ایم تا سیم برق را در ساختمان‌ها عایق کنند تا سالانه تعداد زیادی کارگر ساختمانی به سوختگی دچار نشوند و آموزش‌وپرورش و صداوسیما موضوع پیشگیری از سوختگی را آموزش دهد.

فاطمی ادامه داد: درصورتی‌که آتش‌نشانی ساختمانی را تائید نکند هیچ مستند قانونی برای متوقف کردن فعالیت آن وجود ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان تأکید کرد: دعا می‌کنم هیچ شخصی در کشور نسوزد اما اگر می‌سوزد مسئولان بسوزند زیرا مشکل قانونی داریم که هیچ اهمیتی به آن نمی‌دهند.

افزایش نشاط اجتماعی با برگزاری نظام‌مند آیین چهارشنبه‌سوری

در ادامه فاطمه دانشور عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران عنوان کرد: به یاد دارم که آیین چهارشنبه‌سوری در کودکی ما به معنای واقعی برگزار می‌شد اما وضعیت حال حاضر به دلیل محدود شدن برگزاری برخی آیین‌ها است.

وی ادامه داد:  شهرداری می‌تواند با برگزاری آیین‌هایی ازاین‌دست هم نشاط مردم را تأمین کند و هم از فجایعی ازاین‌دست مقابله کند. در تهران پارک‌هایی همانند آب‌وآتش می‌تواند مکان مناسبی برای برگزاری این دست مراسم‌ها باشد زیرا هرچقدر هم که تدابیر اندیشیده شود خارج از برگزاری مراسم جوان‌ها ترقه و بمب‌های دستی را تهیه و استفاده می‌کنند.

محرومیت بیماران سوختگی از طرح تحول سلامت

در ادامه محسن سرخو رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران بابیان این‌که محور اصلی مسئولیت سوختگی متوجه مرکز تحقیقات سوختگی و وزارت بهداشت است عنوان کرد: این آمارها و اعداد در مورد سوختگی را باید برای وزیر بهداشت فرستاد. مسئولان از رفتارهای مدیریتی اشتباه در حال سوختن هستند.وزارت بهداشت می‌تواند با در نظر گرفتن پاداش‌های فوق‌العاده کادر پزشکی را به بیمارستان‌های سوختگی جذب کند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت اکنون‌که با طرح تحول سلامت این‌همه بار مالی بر دوش دولت و بیمه‌ها تحمیل کرده است کمی هم به داد بیماران سوختگی برسند. باید همه باهم پیشگیری کنیم اما مسئولیت اصلی با وزارت بهداشت است.

در ادامه غلامرضا انصاری عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع پیشگیری عنوان کرد: در چهارشنبه‌سوری بیشتر جوان‌ها حضور دارند. نباید از یاد برد که تخلیه منطقی هیجان‌های جوان‌ها موضوعی است که باید به آن توجه کرد.اما موضوع نشاط اجتماعی در جامعه ما مغفول است. زمانی که فرد سوخت باید وزارت بهداشت رسیدگی کند اما قبل از آن ساماندهی مناسب‌ها و آیین‌ها بر عهده سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی، بخش اجتماعی وزارت کشور، وزارت رفاه  و شهرداری‌ها است.
ارسال نظرات