پرویز سروری خبرداد

برخورد قاطع با شهربان های « شیتیل بگیر»

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که افزایش تعداد دستفروش ها در شهر خروجی سیاست های غلط اقتصادی دولت ها است، گفت: با شهربان های شیتیل بگیر برخورد قاطع می شود.
کد خبر: ۸۶۴۸۰۲۵
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، پرویز سروری رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که سیاست توسعه « بازارچه های خود اشتغالی» در دراز مدت مشکل دستفروش ها را حل نکرده و اشتغال شهر را نابود می کند، عنوان کرد: دستفروش ها تمکن مالی ندارد به همین دلیل در بازارچه ها مالیات نمی دهد. لذا توسعه بازارچه ها اگر از حد طبیعی خارج شود مشاغل خرده پا را نابود می کند.

وی با اشاره به این که افزایش تعداد دستفروش ها در شهر خروجی سیاست های غلط اقتصادی دولت ها است، گفت: ممکن است شهرداری با رویکردهای اجتماعی و فرهنگی که دارد اقدام به توسعه بازارچه های خود اشتغالی یا بازارهایی برای ساماندهی دستفروش ها کند اما در هیچ بخشی از قانون ذکر نشده است که این موضوع وظیفه شهرداری است.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران  با تاکید بر این که مشکل شهرداری تضاد بین اجرای وظیفه قانونی اش و واقعیتی به نام امرار معاش برخی از شهروندان با استفاده از دستفروشی است، عنوان کرد: شهرداری نمی تواند وضعیت رکود و تورم را در جامعه را نبیند در نتیجه در راهی می ماند. این در حالی است که  اگر با دستفروشی مقابله نشود این پدیده توسعه یافته و مشکلات بسیاری از افزایش گره های ترافیکی گرفته تا از بین رفتن کنترل بر سلامت عرضه کالا و افزایش قاچاق بر اثر کاهش نظارت حاکمیت را ایجاد می شود.

سروری ادامه داد: اما نباید از یاد برد در این میان باندهایی وجود دارند که تنها با در نظر گرفتن منفعت شخصی افرادی را از شهرستان با دستمزد ناچیز به شهرهای بزرگ هدایت می کنند تا با ایجاد شبکه های دستفروشی سود کلان به جیب بزنند.

این عضو شورای شهر در مورد چگونگی برخورد شهرداری با دستفرشان تصریح کرد: بر اساس قانون شهرداری باید با سد معبر و دستفروشی برخورد کند اما این برخورد باید با  ملاحظات جدی تر انجام  شود. همچنین باید از افراد پخته تر که درد جامعه را می دانند استفاده کرده تا برخورد های خشن رخ ندهد. اما در مجموع جمع کردن سد معبر منجر به درگیری می شود زیرا مردم در جریان موضوع نیستند و از دستفروش دفاع می کنند.

وی با تاکید بر این که تا دولت دست به اقدامات اساسی برای حل مشکل اشتغال نزند این موضوع به صورت یک غده سرطانی در دل شهر باقی می ماند، ادامه داد: مقابله با دستفروشی بسته ای گسترده از اقدامات دولت برای رونق اقتصادی و خروج از رکود و تورم، تکیه بر تولید داخلی و مبارزه با قاچاق کالا را می طلبد.

سروری با اشاره به این که شهرداری باید در روزهای پایانی سال و با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی راه حلی موثر در این خصوص بیاندیشد، گفت: در این میان در صورتی که برخی از نیروهای شهربان سواستفاده کنند و با اقدامات غیر قانونی قانون را دور بزنند، سلیقه ای عمل کنند  یا با گرفتن مبالغی که اصطلاحا « شیتیل» نامیده می شود؛ حقوق شهروندان را ضایع کنند، برخورد قاطع با آنها انجام می شود.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران  خاطرنشان کرد: گزارش هایی نیز به دست ما رسیده است که برخی از نیروهای شهربان با دریافت مبالغی دیگر اقدام به جمع آوری بساط دستفروش ها نمی کردند. این موارد را پیگیری کرده و از کار برکنار کرده ایم. لذا در صورتی که گزارش هایی از این نوع به دست ما برسد قطعا رسیدگی می کنیم.

ارسال نظرات