پس از ۳ سال از طرح ابتدایی عوارض برق، مجددا بررسی طرح عوارض برق تجدیدپذیر در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و قرار است در هفته جاری یا هفته کاری بعدی مجلس این طرح در صحن علنی مجلس مطرح شود.
کد خبر: ۸۶۴۷۲۸۱
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
به گزارش  خبرگزاری بسیج، نخستین بار طرح دریافت مبلغی مازاد بر بهای برق روی قبوض برق مصرفی به عنوان عوارض به سال 91 باز می گردد. در این سال طرح عوارض 20 ریالی برق به ازای مصرف هر کیلووات ساعت با عنوان عوارض برق تجدیدپذیر به عنوان لایحه ای در مجلس شورای اسلامی مطرح شد اما پس از آنکه با وجود تصویب این لایحه در کمیسیون اقتصادی مجلس، کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی آنرا رد کرد، این لایحه عملا مسکوت ماند تا اینکه در قانون بودجه سال 92 کشور برای نخستین بار عوارض روی قبوض برق لحاظ شد.

عوارضی که روی قبوض برق بر اساس قانون بودجه سال 92 لحاظ شده بود به این صورت بود که "وزارت نیرو موظف است علاوه بر دریافت بهای برق به ازای هر کیلووات ساعت برق فروخته شده مبلغ سی ریال به عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکان برق به استثنای مشترکان خانگی روستایی دریافت نماید." در قانون بودجه سال 92 محل مصرف این وجوه دریافتی بدین صورت مشخص شد: "وجوه حاصله به حساب شرکت توانیر نزد خزانه داری کل کشور واریز و عین وجوه دریافتی صرفاً بابت حمایت از توسعه و نگهداری شبکه های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک هزینه می شود. به این ترتیب نمایندگان مجلس شورای اسلامی با درک اهمیت پرداختن به توسعه، نگهداری و بهینه سازی شبکه های روستایی و ایجاد ظرفیت های جدید تولید برق از منابع تجدید پذیر، اقدام به چنین کاری کرده اند."

این عوارض در بودجه سال 93 نیز عینا تکرار شد و در بودجه سال 94 اگرچه میزان عوارض همان 30 ریال باقی ماند اما در بودجه سال جاری، برای هزینه شدن این عوارض سقف تعیین شد تا بیش از این میزان در حساب خزانه داری کل کشور باقی بماند.

در متن قانون بودجه 94 کشور آمده است: "وزارت نیرو موظف است، علاوه بر دریافت بهای برق به ازای هر کیلو وات ساعت برق فروخته شده، مبلغ سی (30) ریال به عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکان برق از جمله باغ شهرها و خانه باغ های اطراف روستاها و شهرها به استثنای مشترکان خانگی روستایی و چاههای کشاورزی دریافت نماید. وجوه حاصله به حساب خاصی نزد خزانه داری کل کشور واریز می شود و حداکثر تا سقف چهار هزار میلیارد(4.000.000.000.000) ریال صرفاً بابت حمایت از توسعه و نگهداری شبکه های برق روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک، توسط شرکت توانیر هزینه می شود."

اکنون پس از 3 سال از طرح ابتدایی عوارض برق، مجددا بررسی طرح عوارض برق تجدیدپذیر در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و قرار است در هفته جاری یا هفته کاری بعدی مجلس این طرح در صحن علنی مجلس مطرح شود. 

در صورت تصویب لایحه دریافت عوارض برق تجدیدپذیر روی قبوض برق مصرفی، بهای برق مصرفی در سال 95 افزایش خواهد یافت.
ارسال نظرات