ورامین-کارخانه قند به‌عنوان هویت اقتصادی ورامین بار دیگر تعطیل شد و کارگران کارخانه قند در آستانه سال نو دوباره بیکار شدند.
کد خبر: ۸۶۴۷۲۷۱
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، سید محمدحسن محمودی: کارخانه قند ورامین با قدمت ۶۰ ساله به‌عنوان یکی از موتورهای محرکه اقتصاد دیار ۱۵ خرداد به‌حساب می‌آید.

 از بهمن‌ماه سال گذشته بود که کارخانه قند ورامین به تیتر بسیاری از روزنامه‌ها و رسانه‌های کشور تبدیل شد و بیکاری ۴۰۰ کارگر این کارخانه در روزهای پایانی سال، نگرانی بسیاری از مسئولان و فعالان حوزه کارگری را برانگیخت.

در بهمن‌ماه سال گذشته نوشت که به دلیل آنچه مدیران کارخانه قند ورامین کمبود مواد اولیه برای تولید قند عنوان می‌کنند، کارخانه تعطیل و بیش از ۴۰۰ کارگر باسابقه‌های چندین ساله بیکار شدند و این موضوع ناراحتی و نگرانی فعالان و کارگران این کارخانه را به همراه داشته است.

کارگرانی که در روزهای پایانی سال بیکار شدند

حل مشکل کارخانه قند ورامین در تأمین مواد اولیه لازم بیش از چند ماه به طول انجامید تا زمینه حضور مجدد کارگران بر سرکار فراهم شود.

در روزهای پایانی سال جاری، بار دیگر کارخانه قند ورامین تعطیل و کارگران این کارخانه از کار بیکار شدند و در این میان اظهارات متناقض مسئولان، سبب شده تا دلیل اصلی تعطیلی کارخانه مشخص نباشد.

درحالی‌که رییس صنعت، معدن و تجارت شهرستان ورامین، کمبود مواد اولیه را علت تعطیلی کارخانه قند می‌داند، نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی سخن از عدم تمایل بخش خصوصی برای فعالیت در کارخانه قند ورامین به میان می‌آورد.

تعدادی از کارگران کارخانه قند ورامین  با ابراز نگرانی و ناراحتی از عدم تعیین تکلیف خود در روزهای پایانی سال اظهار داشتند که چرا فکری اساسی برای حل مشکل کارگران این کارخانه نمی‌شود.

این کارگران افزودند: در روزهای پایانی سال گذشته، مشکلات کارخانه قند ورامین، سبب ایجاد مشکلات متعدد برای کارگران شد و این موضوع در روزهای پایانی امسال نیز تکرار شده است.

تعطیلی کارخانه قند به دلیل کمبود مواد اولیه است

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ورامین  علت تعطیلی مجدد کارخانه قند ورامین را کمبود مواد اولیه عنوان کرد و اظهار داشت: تعطیلی کارخانه قند به دلیل کمبود مواد اولیه است.

حسن میرزایی با اشاره به این نکته که تأمین مواد اولیه کارخانه قند ورامین بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: سازمان‌ زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی باید مواد اولیه موردنیاز کارخانه قند ورامین را تأمین کند.

میرزایی در پاسخ به این سؤال که اکنون مشکل کارخانه قند ورامین چیست، ادامه داد: مشکل کارخانه قند ورامین کمبود مواد اولیه است.

رییس صنعت، معدن و تجارت ورامین ابراز امیدواری کرد که با حل مشکل تأمین مواد اولیه، کارخانه قند ورامین مجدداً فعالیت خود را آغاز کند.

کارخانه قند به‌عنوان هویت شهر ورامین محسوب می‌شود

سید حسین نقوی حسینی، نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به جایگاه کارخانه قند ورامین در اقتصاد منطقه اظهار داشت: کارخانه قند به‌عنوان هویت شهر ورامین محسوب می‌شود.

رییس مجمع نمایندگان استان تهران با انتقاد از نحوه واگذاری کارخانه قند ورامین به‌عنوان هویت اقتصادی منطقه در سال‌های گذشته افزود: کارخانه قند ورامین در سال‌های گذشته که مربوط به دوران نمایندگی بنده هم نمی‌شود، به‌صورت ناعادلانه واگذارشده است.

وی افزود: در شرایط واگذاری کارخانه قند ورامین به بخش خصوصی، تصریح‌شده که باید کارگران این کارخانه حفظ شوند اما امروز شاهد هستیم که سرمایه‌گذاران به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.

۸۵ هزار تن شکر برای کارخانه قند ورامین تهیه شد

نقوی حسینی ادامه داد: در سال گذشته اعلام شد که کارخانه قند ورامین با کمبود شکر مواجه است که برای حل این مشکل، جلسات و رایزنی‌های متعددی با وزیران صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی انجام شد.

وی اضافه کرد: پس از برگزاری جلسات و مکاتبات متعدد با وزارت جهاد کشاورزی و صنعت و معدن، ۸۵ هزار تن شکر برای کارخانه قند ورامین تأمین و این کارخانه فعالیت خود را آغاز کرد.

درخواست اخراج کارگران داده‌شده است

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امروز کارگران کارخانه قند ورامین با مشکلات متعددی روبرو هستند، به‌طوری‌که چند ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

وی با انتقاد از نحوه برخورد با کارگران کارخانه قند ورامین متذکر شد: به کارگران کارخانه قند ورامین اعلام‌شده که قرار نیست فعالیت کارخانه ادامه پیدا کند و حتی درخواست اخراج کارگران نیز داده‌شده است.

نقوی حسینی با اشاره به این نکته که باید فعالیت کارخانه قند ورامین دنبال شود، گفت: سهمیه مواد اولیه برای فعالیت مجدد کارخانه قند ورامین با تلاش فراوان تأمین شد اما سرمایه‌گذار نمی‌خواهد کار را ادامه دهد.

استاندار تهران به موضوع کارخانه قند ورامین ورود کند

رییس مجمع نمایندگان استان تهران با اشاره به‌ضرورت ورود استاندار تهران برای حل موضوع کارخانه قند ورامین اظهار داشت: من از استاندار تهران انتظار دارم که به موضوع کارخانه قند ورامین ورود کرده و زمینه فعالیت مجدد این کارخانه را فراهم کند.

نقوی حسینی با تأکید بر ضرورت ورود فرماندار و تشکیل جلسه برای حل مشکل کارخانه قند ورامین افزود: همچنین فرماندار و مسئولان ارشد شهرستان ورامین نیز باید شورای تأمین را هر چه سریع‌تر تشکیل داده و سرمایه‌گذاران کارخانه قند را مجاب کنند تا شرایطی که در زمان فروش کارخانه در قرارداد قیدشده را به‌دقت رعایت کنند.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با اعلام آمادگی برای تأمین مواد اولیه کارخانه قند ورامین ادامه داد: کارخانه قند ورامین در هر زمان که با کمبود شکر و مواد اولیه مواجه شد، آمادگی لازم برای پیگیری و حل مشکل وجود دارد.

وی با ابراز ناراحتی از عدم پرداخت حقوق کارگران کارخانه قند ورامین در چهار ماه گذشته تأکید کرد: حقوق کارگران کارخانه قند ورامین در چهار ماه گذشته پرداخت‌نشده و این امر در ایام پایانی سال جای نگرانی دارد.

به هر ترتیب اهمیت کارخانه قند ورامین به‌عنوان هویت اقتصادی و یکی از موتورهای محرکه اقتصاد شهرستان بر کسی پوشیده نیست و باید موضوع کارخانه قند هر چه سریع‌تر برطرف و کارگران بر سرکار بازگردند.

کارگران کارخانه قند ورامین همچنان منتظر تصمیم مسئولان هستند تا در روزهای پایانی سال با دریافت حقوق و بازگشت به سرکار، جلوی خانواده و فرزندان خود شرمنده نشوند.

ارسال نظرات