مدیر اجرایی شرکت شبکه بین‌المللی امارات از مذاکره با بانکهای ایرانی در زمینه تراکنش‌های مالی خبر داد اما در عین حال گفت که درباره تحریم‌ها و تسویه حساب‌های دلاری با ایران هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد.
کد خبر: ۸۶۴۷۲۲۹
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،  خبرگزاری رویترز خبر داد که شرکت شبکه بین‌المللی امارات که بزرگترین شبکه نقل و انتقال پولی و مالی در خاورمیانه و آفریقا است در حال مذاکره با چندین بانک ایرانی برای همکاری در سال جاری میلادی است.

«بایراو تریودی» مدیر اجرایی این شرکت اماراتی به رویترز گفت: ما در حال مذاکره با بانکهای ایرانی برای بررسی چگونگی آغاز روند همکاری در زمینه پرداخت، دریافت و نقل و انتقالهای مالی بدون نقض سایر تحریمهایی که علیه تهران باقی مانده‌اند هستیم.

وی از ذکر نام بانکهای طرف مذاکره ایرانی خودداری کرد اما تاکید کرد که این شرکت در میان بزرگترین شرکتهای وام دهنده خصوصی و عمومی به ایران است.

تریودی افزود: ما معتقدیم که فرصتهای بزرگی در بازار ایران وجود دارد اما با این وجود ما کورکورانه عمل نخواهیم کرد.

رویترز نوشت؛ ایران طی چندین سال گذشته به دلیل تحریمهای اقتصادی در سیستم بانکی جهانی منزوی بود اما از ژانویه سال جاری و به دنبال رفع تحریمهای آمریکا و اروپا علیه تهران بسیاری از محدودیتها و تحریمها لغو شده است. 

این خبرگزاری انگلیسی ادامه داد؛ با این حال بانکهای خارجی و شرکتهای مرتبط با نقل و انتقال تراکنشهای مالی نگران احیای دوباره روابط خود با ایران هستند چرا که بعضی از تحریمهای بانکی آمریکا هنوز سرجای خود باقیمانده است و بانکهای آمریکایی از انجام تجارت با ایران به صورت مستقیم و غیرمستقیم منع هستند. 

براساس این گزارش، شرکتها و نهادهای خارجی همچنان واهمه دارند که اگر روابط تجاری خود را با ایران احیا کنند ممکن است از سوی مقامات آمریکایی مورد هدف قرار بگیرند و یا با مشکلات قانونی گریبانگیر شوند.

مدیر اجرایی این شرکت اماراتی می‌گوید؛ هنوز تردیدهایی درباره اینکه تحریمها و تسویه حساب دلاری چگونه عمل خواهد کرد وجود دارد. ما در حال تکمیل تدریجی طرحهایی هستیم که یک ساختار خوب برای اجرای آن به وجود بیاورد. 

بسیاری از پروسه ها و تراکنشهای مالی در خاورمیانه و آفریقا توسط شرکت شبکه بین المللی امارات انجام می‌شود.

خبرگزاری رویترز روز شنبه هم با اشاره به اظهارات مقامات ایرانی که از بی‌میلی بانک‌های خارجی برای معامله با ایران سخن گفته بودند، به نقل از یک مقام بانکی نوشت هیچ یک از بانک‌های خارجی نمی‌توانند با دلار با ایران معامله کنند.

رویترز با اشاره به خروج نام بانک‌های ایرانی از فهرست بانک‌های تحریمی سامانه تبادلات بین بانکی موسوم به «سوئیفت»، نوشت: «به عنوان بخشی از کاهش تحریم‌ها، ماه گذشته اغلب بانک‌های ایران بار دیگر به شبکه پرداخت بین‌المللی سوئیفت متصل شدند، که این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد تراکنش‌های برون مرزی با بانک‌های خارجی را از سر بگیرند. با این حال، به دلیل نگرانی‌های حقوقی موسسات خارجی، فعالیت واقعی، همچنان بسیار محدود مانده است.»

ارسال نظرات