جت های جنگنده عراق شب گذشته در کمتر از ۱۲ ساعت دوبار به مناطقی از ایران حمله کردند. عراق همچنین تهدید کرده است که جنگ را تا منطقه استراتژیک تتگه هرمز گسترش خواهد داد.
کد خبر: ۸۶۴۷۱۹۲
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
به گزارش سرویس روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت ، خبرگزاری بسیج نزدیک به یک سوم نفت مورد استفاده جهان از عربستان سعودی و دیگر کشورهای تولید کننده نفت خاورمیانه از طریق این تنگه صادر می شود.
در پایان روز گزارش های متناقضی از بغداد و تهران شنیده شد که ادعا می کردند حداقل ۲۴ عراقی کشته و ۳۶ ایرانی مجروح و یا اسیر شده اند. یک ملوان ژاپنی مجروح شده، چهار قایق موشکی عراق غرق شده، ۳۰ هواپیمای عراقی سقوط کرده اند و ۱۱ هواپیما و هلیکوپتر ایرانی مفقود شده اند.
خبرگزاری عراق اعلام کرده است که شش جت ایران را سرنگون کرده است. جت های عراقی صدها مایل ازمناطق نظامی داخل خاک ایران را بمباران کرده اند و دو ایستگاه رادار در دهلران و نفت شاه موفق به دفع حملات با هشدار زود هنگام شده اند.
در جبهه سیاسی دبیر کل سازمان ملل متحد از دو کشور خواسته است تا برای آتش بس اقدام کنند. در لندن قیمت طلا به ۳۴ دلار و هر اونس آن به ۷۱۱/۵۰ دلار یعنی بالاترین قیمت خود از ماه فوریه رسیده است.
کارتر رئیس جمهور آمریکا در لس آنجلس گفت اگر ایران گروگانها را آزاد کند بازگشت این کشور به جامعه بین المللی امکان پذیر خواهد بود و آمریکا مایل به دخالت برای حل مشکل جنگ خواهد شد.
اخباررسمی جنگ از عراق حاکی از آن است که نیروهای عراقی موفق شده اند با حملات میگ به ۱۰ فرودگاه نظامی و غیر نظامی ایران حمله کنند.
فرودگاه نظامی وغیر نظامی مهر آباد که در خارج از تهران قرار دارد و در ۳۴۰ مایلی مرز عراق است هدف عمده این حملات بوده است. هواپیماهای عراقی باند نظامی فرودگاه مهرآباد را بمباران کرده و به یک هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ نظامی، یک هواپیمای دیگر و خانه های نزدیک فرودگاه آسیب وارد کرده اند و مردم پایتخت ایران از پشت بام ها شاهد دود غلیظی از این فرودگاه بین المللی بوده اند.
به گفته خبرگزاری ایران ، در اقدامی تلافی جویانه ۱۴۰ هواپیمای ایرانی شرکت داشتند که خلبانان ایرانی اهداف نظامی ارتش عراق فرودگاه‌ها و آشیانه‌های نظامی ارتش عراق در مناطق مهمی از عراق را مورد هدف قرار دادند.(در این عملیات از جنگنده–بمب‌افکن‌های اف-۵ و اف-۴ برای بمباران و شکاری-رهگیرهای اف-۱۴ برای محافظت از هواپیماها و بوئینگ ۷۴۷ و بوئینگ ۷۰۷ برای سوخت‌رسانی و سی-۱۳۰هرکولس برای جمع‌آوری اطلاعات الکترونیکی برای مشخص کردن محل پایگاه‌های موشکی استفاده شد.)
تمام پروازهای بین المللی تهران و بغداد متوقف شده است و پس از حملات هوایی هردو شهر دچار خاموشی هستند. در ایران حدود ۱۵۰۰۰۰ نفر به ارتش ملحق شده اند و رادیو تهران برای همکاری ملی در این جنبش عظیم از نیروهای مردمی کمک خواسته است.
هردو طرف اعلام کرده اند که حملات هوایی شان آسیب های سنگینی به طرف مقابل وارد کرده است. حملات هوایی عراق عمدتا مراکز استانها و پایگاه های نظامی متصل به فرودگاه های غیر نظامی را مورد هدف قرار داده اند.
در بیانیه فرماندهی نظامی عراق شهرهای اهواز مرکز استان نفت خیز خوزستان، آقاجاری و دزفول که ازشهرهای مناطق نفتی هستند در هدف حملات عراقی ها قرار دارند و در حال حاضر خالی از سکنه شده اند. بندر بوشهروشهر کرمانشاه هدف هایی دورتر هستند و پالایشگاه های تهران، شیراز، اصفهان و تبریز نیز جزو اهداف عراق هستند.
ایران ادعا کرده است که با حمله هوایی ایران ( تلافی جویانه) ،نیروی هوایی عراق بیش از ۵۵ درصد از توان خود را از دست داد(پایگاه هوایی الرشید به عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های هوایی عراق، تا ۶۹ روز نتوانست عملیاتی شود.)
گرچه هیچیک ازاین کشورها به تاسیسات نفتی یکدیگر خسارت عمده ای وارد نکرده اند و ۶۰ مایل از منطقه نفتی در آبهای شمالی خلیج فارس که متعلق به هردو کشور است را نابود نکرده اند اما گزارش رسیده از کشوراردن حاکی از این است که یک ترمینال نفتی و فرودگاهی در نزدیکی پالایشگاه آبادان ایران به صورت گسترده ای بمباران شده اند.
اطلاعیه نظامی رادیو تهران گفته است که در نتیجه حملات عراق همه آبراه های نزدیک سواحل جنوب ایران مناطق جنگی اعلام شده اند و ایران اجازه نخواهد داد هیچ کشتی تجاری برای حمل محموله به بنادر عراق وارد آن شود.
در این اطلاعیه تاکید شده است که کشتی ها در تردد خود به مسیرهای تعیین شده در خلیج فارس توجه کنند، درغیر اینصورت ایران مسئولیتی در قبال نادیده گرفته شدن این اطلاعیه ها به عهده نخواهد گرفت.
منبع: روزنامه گاردین ۲۳ سپتامبر ۱۹۸۰ 
ارسال نظرات