دوازدهمین جشنواره فعالیت‌های برتر علمی دانشجویان بسیجی استان فارس با عنوان پندار برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۴۷۱۱۵
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۷
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی؛سعیده عرب زاده دبیراجرایی جشنواره علمی پندار در مراسم اختتامیه این جشنواره اظهار داشت: جشنواره پژوهش، نوآوری، دانش، اختراعات، رتبه‌های برتر (پندار) به همت بسیج دانشجویی فارس در راستای ایجاد بستری مناسب برای پژوهشگران و مبتکران جوان این استان و شناسایی استعدادهای برتر در عرصه‌های علمی و پژوهشی برگزار شد.
وی با بیان اینکه  سایت www.pendar-fars.ir  مربوط  به دوازدهمین جشنواره فعالیت‌های برتر علمی دانشجویان بسیجی استان فارس است اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان، کشاورزی و محیط‌زیست، فنی و مهندسی و علوم پایه، دامپزشکی و علوم دامی، جمعیت و علوم انسانی، اقتصاد و امور بانکی، هنر و گردشگری و سلامت از محورهای جشنواره علمی پندار است.
عرب زاده تصریح کرد: این جشنواره در قالب‌های تألیف کتاب، پایان‌نامه و مقالات دانشجویی، اختراعات، ابتکارات و نوآوری‌ها، نشریات علمی، تخصصی دانشجویی، هسته‌های مطالبه‌گر علمی و تخصصی و کانون‌های برتر علمی برگزار شد.
دبیراجرایی جشنواره علمی پندار ادامه داد: جشنواره علمی پندار به‌منظور معرفی فعالیت‌های برتر استانی و زمینه‌سازی برای الگوگیری توسط سایر تشکل‌های علمی این استان و تشویق فعالان علمی استانی و ترغیب آن‌ها به فعالیت بیشتر برگزار شد.
عرب زاده خاطرنشان کرد: رویکرد این جشنواره ترغیب دانشجویان به فعالیت‌های گروهی در قالب شرکت تیم‌ها، هسته‌ها، گروه‌ها و کانون‌های علمی، پژوهشی بوده و یکی از اهداف جشنواره نیز ایجاد رقابتی سازنده برای فعال کردن گروه‌ها و آزادسازی حداکثری ظرفیت‌ها است.
وی تشویق جوانان نوآور، خلاق و کارآفرین این استان و گسترش انگیزه و روحیه خودباوری در آنان، ارج نهادن به پژوهشگران، مخترعان، نوآوران جوان این استان، کمک به شناسایی، جذب و پرورش استعدادهای جوان فارس در زمینه‌های مختلف علمی و فناوری، ایجاد بستر و فضای مناسب برای معرفی جوانان نخبه این استان و حمایت از طرح‌های برگزیده آن‌ها، تسهیل مسیر تجاری‌سازی و کاربردی کردن نتایج تحقیقات دانشجویان این استان را از مأموریت‌های جشنواره علمی پندار برشمرد و تصریح کرد: جشنواره دارای دو بخش تیمی یا گروهی و انفرادی است که در بخش گروهی، کانون‌های علمی مورد ارزیابی و در بخش انفرادی تنها اثر دانشجوی شرکت‌کننده مورد ارزیابی قرار گرفت و جوایزی اهدا شد.
هادی رضایی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه های شیراز در اختتامیه دوازدهمین جشنواره فعالیت های برتر علمی دانشجویان بسیجی فارس، ضمن تشکر از شرکت کننده گان جشنواره و برگزارکنندگان آن گفت: این جشنواره به همت بسیج دانشجویی از پنج ماه پیش آغاز شده است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه های شیراز با اشاره به فعالیت های مدیریت علمی پژوهشی بسیج دانشجویی، افزود: برگزاری این جشنواره علمی دانشجویی در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه رشد علمی است.

رضایی با تاکید بر دستاوردهای این جشنواره اظهار کرد: برگزاری چنین جشنواره هایی ضمن دستیابی و کشف علوم جدید باعث شناساندن چهره های جوان و جدید علمی به دنیای علم می شود.

وی در پایان با اشاره به رکود علمی کشور، بیان کرد: این روزها رشد علمی کشور روند نزولی به خود گرفته است و این جشنواره تلاش می کند تا نوآوران و مبتکران را به جامعه معرفی کند.
مهدی زارعی معاون بازرگانی صنایع الکترونیک شیراز  در اختتامیه دوازدهمین جشنواره فعالیت های برتر علمی دانشجویان بسیجی فارس با تاکید بر هوشمندسازی افراد گفت: مهندس فقط می تواند مسئله حل کند اما؛ مهندسان هوشمند می توانند خیلی خوب مشکلات را در شرایط سخت مدیریت کنند.
معاون بازرگانی صنایع الکترونی شیراز با اشاره بر انسان، زمان، پول و دانش به عنوان منابع تحت اختیار بشر، بیان کرد: واحد این منابع با هم متفاوت است و در این زمان برای پیش بردن همه آنها با هم، باید از در مدیریت وارد شویم.
زارعی ضمن توجه به اینکه مهندسان جز مهارت های فنی چیزی نمی دانند، اظهار کرد: در بازار عواملی مثل کالا، خدمات و سرمایه اهمیت دارد که مهندسان هیچ تحلیلی از این ها ندارند.
وی ادامه داد: برای هوشمندسازی به سه مهارت؛ فنی و تخصصی، هوش هیجانی و مهارت ادراک نیاز است که ادراک از همه مهم‌تر بوده و مقدمه آن ارتباطات است.
معاون بازرگانی صنایع الکترونیک شیراز با تاکید بر نگاه اقتصادی در حوزه مهندسی، افزود: باید رویکرد فکری مهندسان، راهبردی و زمان دار باشد تا باعث رونق کسب و کار شود.
زارعی در پایان در تعریف واژه موفقیت گفت: موفقیت یعنی اینکه بتوانیم بر نقش هایی که در زندگی داریم نقش جدیدی را اضافه کنیم.
در این مراسم، پیمان فلاحتی به عنوان دانشجوی موفق و نخبه علمی که حائز مدال طلای المپیاد آسیای اندونزی و مدال نقره جهان در امارات شده بود عوامل موفقیت خود را برای سایر دانشجویان بیان کرد.
در این مراسم احمدرضا قاسمی دبیر دوازدهمین جشنواره فعالیت های برتر علمی دانشجویان بسیجی فارس ضمن اشاره به اهمیت جایگاه علم گفت: بدون شک علم به عنوان یکی از مهمترین و بنیادی ترین عناصر اقتدار در جامعه کنونی محسوب می شود.

دبیر دوازدهمین جشنواره فعالیت های برتر علمی دانشجویان بسیجی فارس با اشاره به حدیث العلم سلطان بیان کرد: طبق تفسیر رهبر فرزانه انقلاب از این حدیث، هر کشوری که صاحب علم شود، صاحب اقتدار می شود چراکه؛ علم آموزی و تولید علم موجب استقلال اقتصادی، سیاسی یک ملت از نظام سلطه می شود.

قاسمی با بیان اینکه جشنواره پندار به منظور معرفی فعالیت های برتر استانی است، اظهار کرد: این جشنواره با زمینه سازی برای الگوگیری توسط سایر تشکل های علمی استان و تشویق فعالان علمی استانی و ترغیب آنها به فعالیت بیشتر برگزار شده است.

وی با اشاره به محورهای جشنواره گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان، کشاورزی، محیط زیست، سلامت، فنی مهندسی، علوم پایه، دامپژشکی و علوم دامی، جمعیت، اقتصاد و امور بانکی، هنر و گردشگری، جنبش نرم افزاری و علوم انسانی از محور های این جشنواره می‌باشد.

وی اضافه کرد: آثار ارسالی در دو بخش انفرادی و گروهی از سوی داوران و کارشناسان مورد بررسی و داوری قرار گرفت که از میان ۱۲۰ مقاله، دو اثر در بخش گروهی و یک اثر در انفرادی حائز رتبه برتر شدند.

دبیر جشنواره بسیج دانشجویی استان فارس بیان داشت: در بخش تألیف از میان ۳۰ اثر دریافتی یک اثر در حوزه گروهی مقام برتر را به خود اختصاص داد و از ۱۱۲ اثر پژوهشی یک اثر گروهی مقام نخست را کسب کرد.

قاسمی اظهار داشت: در بخش ایده‌های پژوهشی از میان یک اثر ارسالی یک اثر گروهی و یک اثر دیگر در بخش انفرادی و از ۹۴ اختراع کاربردی از سوی هیئت‌داوران یک اثر انفرادی و اثر دیگر در قسمت گروهی حائز رتبه‌های برتر شدند.

وی خاطرنشان کرد: از ۳۳ نشریه دانشجویی ارسال‌شده یک نشریه و از ۶۶ کانون علمی و علمی جهادی در مجموع یک نفر از هر کانون حائز مقام برتر شدند و در هسته مطالبه‌گری یک اثر پذیرفته شد که در رتبه‌های برتر علمی نیز هرکدام در دو بخش گروهی و انفرادی را به خود اختصاص دادند.
در پایان این مراسم از نفرات برگزیده جشنواره در بخش های مختلف تجلیل شد.
انتهای پیام/
ارسال نظرات