کد خبر: ۸۶۴۶۸۱۶
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲

روایتگر جوان دوران دفاع مقدس گفت: غروب شلمچه یاد آور دشت كرب بلای حسین است و حضور بر خاک شلمچه تاثیر زیادی بر روحیه زائران دارد.

پاسدار رجبی در گفت‌و گو با خبرگزاری بسیج استان مرکزی، ضمن اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت نسل بعد از انقلاب اسلامی در بحث روایتگری کاروان راهیان نور اظهار داشت: موضوع جدید در بحث روایتگری دوران دفاع مقدس در راستای تبیین ارزش‌های دفاع مقدس، بهره‌گیری از ظرفیت نسل بعد از انقلاب اسلامی است که این نیاز با توجه به کهولت سن پیشکسوتان دفاع مقدس احساس شد.

وی افزود: به این منظور افراد علاقه‌مند در این حوزه می‌بایست دوره‌های آموزشی را گذرانده و همچنین در کنار آن آثار منتشره از دوران دفاع مقدس را مطالعه یا به شکل حضوری از خاطرات رزمندگان در دوران دفاع مقدس بهره‌مند شوند تا در حقیقت در راستای منویات مقام‌معظم رهبری که تاکید بر گنجینه بودن دوران دفاع مقدس دارند گامی برداشته شود.

این روایتگر جوان دوران دفاع مقدس تصریح کرد: باید برای نسل‌های بعد خاطرات و ارزش‌های دوران دفاع مقدس تبیین شود و مراقب باشیم تا با گذشت زمان این ارزش‌ها و ارمان‌ها به فراموشی سپرده نشوند.

پاسدار رجبی با اشاره به استقبال جوانان از بحث روایتگری گفت: تعداد راویان جوان که قصد دارند در این مسیر حرکت کنند کم نیست و من قطره‌ای از جمع کثیر جوانان علاقه‌مند هستم که از سال 88 در دوره دانشجویی به این موضوع علاقه پیدا کردم و خوشبختانه در حال حاضر مدت دو سال است که به عنوان راوی با کاروان راهیان نور به مناطق عملیاتی اعزام می‌شوم.

وی افزود: از تجربیات پیشکسوتان در بحث روایتگری دفاع مقدس بهره گرفته و همچنین تلاش کردم تا با مطالعه اطلاعات خود را افزایش داده و حتی مدتی را نیز به عنوان خبرنگار با راویان دفاع مقدس مصاحبه انجام دادم که بساری را برای ارتقاء اطلاعات روایتگری من فراهم ساخت.

این روایتگر جوان دوران دفاع مقدس تصریح کرد: حضور در کاروان راهیان نور خدمتی است که افراد حاضر به جنبه مادی آن فکر نمی‌کنند و قصد خدمت دارند، افرادی که به عنوان خادم در حال فعالیت هستند به دعوت شهدا آمده‌اند و توفیقی است که هرساله نصیب ما می‌شود و از سوی شهیدان دعوت می‌شویم.

پاسدار رجبی با اشاره به عملیات‌های دوران دفاع مقدس گفت: بیشتر عملیات‌های رزمندگان اسلام در ماه‌های آخر سال رقم خورده است و تصور می‌کنم حس عجیبی است که در این ایام در این سرزمین و مناطق حضور پیدا کرده و یاد شهدایی دوران دفاع مقدس را زنده نگه داریم.

وی افزود: ایام نوروز توفیق داشتم که به عنوان خادمین‌الشهدا همراه همسرم حضور داشته باشم، خدمت به عنوان خادمین‌الشهدا به خاطر وجود شهدا برکت به زندگی ما بخشیده است هرگز هزینه‌ای دریافت نکردیم ولی همین برکت ما را مشتاق کرده تا حتی زمانی که ماموریتی در این کاروان‌ها حضور نداریم برای خدمت روزهایی را نیز مرخصی بگیریم تا بتوانیم به عنوان خادم شهدا در کاروان‌ها حضور پیدا کنیم.

این روایتگر جوان دوران دفاع مقدس با بیان سوالات مطرح شده از سوی زائران این سفر معنوی تصریح کرد: دانش‌آموزانی که در کاوران‌های راهیان نور حضور دارند دارای شبهات و سوالاتی بسیاری هستند ولی اغلب سوال مشترکشان این است که چرا دفاع کردیم؟ چرا افرادی که همسن ما بودند برای دفاع عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شدند؟ چرا شهید شدند؟ چرا صلح را پذیرفتیم؟

پاسدار رجبی ادامه داد: سعی می‌کنتم به مسائل احساسی ورد نکرده و پاسخ سوالات آنان را بدهم که غالبا نیز قانع می‌شوند و کسانی هم هستند که قانع نمی‌شوند.

وی با اشاره به زیباترین تصویری که از راهیان نور در ذهنش نقش بسته گفت: سال 91 اسفندماه بود که به همراه 5 دستگاه اتوبوس از خواهران بسیجی دانشگاه اراک به منطقه عملیاتی فکه آمدیم و درست در مکان شهادت شهید "آوینی" روضه‌ای خوانده شد و پس از آن زائران به سینه‌زنی پرداختند و پیاده با پای برهنه مسیر را عبور کردند.

این روایتگر جوان دوران دفاع مقدس تصریح کرد: آنچه که به خاطر دارم ارتباطی بود که زائران با حال و هوای منطقه پیدا کرده بودند و به سختی توانستیم آنان را از منطقه خارج کنیم تمایل به ترک منطقه نداشتند.

پاسدار رجبی ادامه داد: پس از آن تصاویری که در ذهنم نقش بسته و تداعی‌گر این خاطره می‌شود حضور زائران در شلمچه است چرا که دانش‌آموزان تا پیش از حضور در شلمچه چنین حس زیبایی را پیدا نمی‌کنند اما خاک شلمچه آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد چرا که خاکش "شرف المکان بالمکین" است به طوری که حتی در گرمای سوزان منطقه در سکوت نشسته و سخنان راوی را گوش می‌کنند.

وی با اشاره به نقش راهیان نور در تبیین ارزش‌های دفاع مقدس گفت: زمانی راهاین نور شکل گرفت که در دولت اصلاحات موضوعات ضدفرهنگی تبلیغ می‌شد اما با اغاز کاروان راهیان نور و حضور دانش‌آموزان فرصتی برای اموزش و تبیین ارزش‌های دفاع مقدس و آرمان‌های انقلاب اسلامی فراهم شد.

این روایتگر جوان دوران دفاع مقدس تصریح کرد: راهیان نور بهترین فرصت برای ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین ترویج تفکر بسیجی است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات