اختصاص بودجه ویژه برای نجات آب/ اتصال سدها به شبکه‌های هوشمند

یک مقام مسئول در وزارت نیرو گفت: با هماهنگی مجلس و سازمان مدیریت، طرح تعادل بخشی منابع زیرزمینی آب کشور با جدیت دنبال می‌شود
کد خبر: ۸۶۴۶۶۹۹
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، جهانگیر حبیبی اظهارداشت: در زمان حاضر در بیشتر آب‌های سطحی و تمام شبکه‌های مدرن، ابزار اندازه‌گیری نصب است، غیر از دریچه‌های مکانیکی و هیدرولیکی که پیش از این در زمان ساخت شبکه‌ها نصب شده و جزو ابزار اندازه‌گیری ما محسوب می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداري مديريت منابع آب ايران با تاکید بر تجهیز ۹۰ درصد سدها و شبکه‌های مدرن آبرسانی به ابزارهای تحویل حجمی آب اظهارداشت: براساس این تجهیزات می‌توان محاسبه کرد که در هر کانال، چند مترمکعب آب در ثانیه جاری است و می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد.

وی ادامه داد: چند سالی است که طرحی به‌ نام تجهیز نقاط اندازه‌گیری آب به ابزار مدرن اجرایی شده و اخیرا این نقاط در حال تجهیز به ابزار الکترونیکی و هوشمند هستند. این مقام مسئول در وزارت نیرو درباره دیگر مزیت‌های این طرح گفت: در این سامانه‌ها به جای اینکه متصدی در محل به اندازه‌گیری اقدام کند، در مقاطعی که این ابزار هوشمند نصب است، اندازه‌گیری دیتا به‌ صورت هوشمند انجام گرفته و به‌ صورت مستقیم به مرکز ارسال می‌شود.

حبیبی با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد سدها و شبکه‌های مدرن آبرسانی، به ابزاری مجهز هستند تا بتوانیم به‌ صورت حجمی آب را تحویل دهیم ادامه داد: این در بحث آب های سطحی است، اما در موضوع آب‌های زیرزمینی که بحث کنتورهای هوشمند نیز در آن مطرح است، طرحی به‌ نام تعادل‌بخشی وجود دارد که این طرح از سال ۸۴ آغاز شده است.

وی گفت: به واسطه نبود توجه لازم، این طرح در سال‌های گذشته به کُندی پیش رفته و اعتبار لازم نیز در اختیار وزارت نیرو قرار نگرفته است، به نحوی که اعتبار این طرح هر ساله کمتر شد ولی در سال ۹۳ اعتبار طرح تعادل‌بخشی در کل کشور به حدود ۲۳ میلیارد تومان رسید که به دلیل کمبود اعتبار، این طرح اجرایی نشد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به مطرح شدن دوباره طرح احيا و تعادل‌بخشي در دولت یازدهم و تصويب آن در پانزدهمين جلسه شوراي عالي آب، ادامه داد: خوشبختانه با تاييد مجلس و سازمان مديريت افزايش ‌اعتبار اين طرح در سال ۱۳۹۴، تا ۳۲۵ ميليارد تومان مصوب شد و این طرح در سطح کشور با قدرت در حال اجرا است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار