دکتر حمیدرضا حسینی دانا کارشناس مسائل رسانه، مدیرگروه مطالعات دانشگاه آزاد اسلامی دماوند و معاون بسیج اساتید این دانشگاه در یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری بسیج تحلیل خود از جهت گیری های بی بی سی و صدای آمریکا در انتخابات 7 اسفند را ارائه کرده است.
کد خبر: ۸۶۴۶۶۰۸
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر حمیدرضا حسینی دانا کارشناس مسائل رسانه، مدیرگروه مطالعات دانشگاه آزاد اسلامی دماوند و معاون بسیج اساتید این دانشگاه در یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری بسیج تحلیل خود از جهت گیری های بی بی سی و صدای آمریکا در انتخابات 7 اسفند را ارائه کرده است که در ذیل با هم مرور می کنیم:
به طور کلی دو خط خبری خارجی عمده در تبلیغات قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری از سوی دو رسانه معاند بی بی سی و صدای آمریکا دنبال شد.

تحلیل محتوای بی بی سی و صدای آمریکا در انتخابات 7 اسفند
خط اول مربوط به صدا آمریکا بود که روش های قدیمی سابق را دنبال می کرد. این رسانه با استفاده از توان کارشناسی و ابزارهایی مانند نمایشگرهای بزرگ، نمودها و گرافیک به مردم چنین القا می کرد که نتایج چندین نظرسنجی انجام شده نشان می دهد که بین 45 تا 65 درصد از مردم رای نخواهند داد و مابقی آرا هم تا سقف 35 درصد بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان با چربش بیشتر به سمت اصلاحات توزیع خواهد شد.نکته دیگری که صدای آمریکا تاکید داشت اشارات مستقیم و پرتکرار به فهرست ها بود و از افراد کمتر اسم برده می شود.
اما در خط دوم که در اختیار بی بی سی بود ابتکار عمل بیشتری وجود داشت و آنها از چند ماه قبل کانال تلگرام خود را به همین منظور تجهیز و راه اندای کرده بودند.
بی بی سی سعی کرد در راستای تبلیغات داخلی اولا اعتماد مخاطبان داخلی را جلب کرده و سپس برنامه های خود را در تولید و منتشر نماید تا در overlap  های خاکستری  دوراهی های تصمیم گیری مخاطبان بتواند آنها را به مسیر خود هدایت نماید.
بی بی سی در این مسیر از ابزارهایی مانند وب سایت، کانال تلگرام، کارشناسان شناخته شده، خبرسازی از طریق بازنشر اخبار موثق داخلی و جهت‌دهی یا بازسازی آن برای ارائه تحلیل‌، تحریک مردم برای مطالبه کردن از نامزدها و آوردن واجدان شرایط به میدان انتخابات استفاده نمود تا سیاستی مشابه به سیاست رسانه ملی برای تاکید بر مشارکت انتخاباتی ایجاد کند.
بی بی سی در این مسیر از نمونه های مطرح در انتخابات اروپا استفاده کرد. طرح مثال مشهور فرانسه و شعار لیبرالیست‌های فرانسه برای حمایت اولاند و دفع سارکوزی مبنی بر دزدها بهتر از فاشیت ها هستند در واقع سوءاستفاده از فضای رسانه بود.
با این حال در سطوح بالاتر سیاست گذاری خبری این رسانه نیز زوایای جدیدی مشاهده می شود. به عبارت دیگر در سطح راهبردی تاکید صدا و سیما و بی بی سی عینا بر تقویت مردم سالاری و توجه دادن مخاطبان به حق رای آنان بود اما صدا و سیما  با هدف غایی استقرار نظام و حفظ حاکمیت و بی بی سی مطابق با نظریه کاشت راجرز به دنبال براندازی نرم در آینده بود. ترفند این رسانه زمانی آشکارتر شد که دست خود را باز تر نمود . یکی از این نمونه ها فهرستی بود که از چکیده گزارش های تحلیل خاصل از مصاحبه با گروه کارشناسان معلوم الحال بی بی سی با عنوان رهبر آینده ایران چه کسی خواهد بود تهیه و منتشر شد. در این فهرست به روشنی به مخاطبانی که بر اثر همراهی با بی بی سی به میدان آمده بودند القا می کردند که نمایندگان مجلس خبرگان جدید چه مطالبه ای باید داشته باشند. موضوعی که به دلیل نوع کیفیت نفرات مندرج در فهرست های خاص کاندیداهای مجلس شورای اسلامی قابل انجام نبود.
به هر حال بی بی سی در این دوره از فعالیت خود سعی داشت کاری کند که انور سادات پس از مرگ سرهنگ جمال عبدالناصر در مصر انجام داد. او که نمی توانست یک شبه سیستم ناسیونالیسم و حزب سازی ناصر را بر هم بزند و با احزابی مانند بعث اخوان و ... مقابله کند توان خود را برای ایجاد احزاب سایه گذاشت. احزابی که دقیقا مانند یکی از احزاب فعال صحنه سیاسی مصر تشکیل می شدند و همان کارها و جهت گیری های احزاب اصلی را انجام می دادند اما درست زمانی که مردم به روشنی نمی توانستند بین حزب اصلی و ساختگی تفاوت قائل شوند سادات به سادگی و به تدریج حزب اصلی را از میدان خارج و حزب ساختگی جدید را جایگزین آن می کرد.
ارسال نظرات