روزشمار تقویم برای پایان‌ سال 94 به شمارش درآمده است و خانواده‌ها مصمم‌تر از گذشته خود را برای آغاز‌ سال جدید آماده می‌کنند؛ این را از حال‌وهوای بازار به‌خوبی می‌توان دریافت.
کد خبر: ۸۶۴۶۱۷۳
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، رفت‌وآمد در مراکز خرید در حالی این روزها به اوج خود رسیده که مردم از قیمت‌ها به‌شدت ابراز نارضایتی می‌کنند و نرخ اجناس را بسیار گران می‌دانند؛ البته این نارضایتی در بازار‌هایی همچون پوشاک بچگانه بیش از دیگر بخش‌هاست. خریداران لباس بچه معتقدند که گران‌فروشی در پوشاک کودک بسیار زیاد است و فروشندگان فعال در این بخش  وقتی اشتیاق مردم به خرید لباس عید برای کودکان خود را می‌بینند، قیمت‌ها را دو برابر کرده‌اند به‌طوری که خرید یک دست لباس بچه حداقل ٤٠٠‌هزار تومان برای پدرومادرها آب می‌خورد.

 علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران هرگونه گران‌فروشی را  تکذیب می‌کند. او با بیان این‌که آنچه ما در اقتصاد با آن مواجه هستیم گرانی است نه گران‌فروشی،  می‌گوید: مسأله گرانی هیچ ارتباطی به واحد صنفی ندارد و ریشه آن را در اقتصاد کشور باید جست‌وجو کرد. او با بیان این‌که ابراز نارضایتی مردم از نرخ پوشاک بچگانه به کاهش قدرت خرید خانوار برمی‌گردد، اضافه کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته در سازمان بازرسی و نظارت اصناف نوسان قیمت در کالاهایی بی‌ارتباط به نرخ ارز حدود ٤‌درصد است که از ثبات قیمت‌ها در نظام عرضه و تقاضا حکایت می‌کند و به‌طوری نسبی می‌توان ادعا کرد که آرامش در بازار حاکم است.  رئیس اتاق اصناف در حالی تولیدات داخلی پوشاک در کشور را مناسب ارزیابی می‌کند که به گفته او بخش عمده‌ای از نیاز کشور از مبادی رسمی و غیررسمی وارد کشور می‌شود که مجموع آنها بسیار قابل‌ توجه است؛ در چنین شرایطی که با انبوه عرضه و تولید مواجه هستیم، گران‌فروشی پوشاک چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

پرده‌برداری فاضلی از تخلف تولیدکنندگان
این فعال صنفی در بخش دیگری از سخنان خود از تخلف برخی از تولیدکنندگان پوشاک پرده برداشت و گفت: تمایل مردم به خرید لباس‌های خارجی موجب شده تا تولیدکنندگان داخلی تولیدات خود را با برند خارجی عرضه کنند که البته این کار آنها تخلف است.
فاضلی با بیان این‌که بیشتر پوشاک بچگانه‌ای که به اسم برند خارجی عرضه می‌شود، ایرانی است، ادامه داد: به‌طوری که به تازگی ١٢٠ واحد به دلیل استفاده غیرقانونی  از برندهای خارجی اخطار گرفتند.  به‌گفته او در حال حاضر تولیدات داخلی به اندازه کافی بوده و حتی با انباشت تولید مواجه هستیم.

جای خالی نظارت در مراکز پوشاک بچگانه
برای بررسی وضع بازار پوشاک بچگانه صبح روز جمعه  سری به خیابان بهار یکی از اصلی‌ترین مراکز عرضه لباس کودک زدیم؛ با این‌که ساعت گوشی‌ام عدد ١١ را نشان می‌دهد، ترافیک سنگینی در خیابان حاکم است؛ ماشین‌ها به آرامی در حال حرکت هستند تا در پارکینگ کوچک مقابل یکی از پاساژها پارک کنند. ظرفیت پارکینگ تقریبا تکمیل شده و شاید برای  کمتر از ١٠ خودرو دیگر امکان پارک وجود دارد. نارضایتی مردم از قیمت‌ها از همان ابتدای خرید عیدانه توجه‌ها را جلب می‌کند.  مردم از قیمت‌های بالای پوشاک به‌خصوص پوشاک خارجی ناراضی هستند و این افزایش قیمت‌ها را ناعادلانه می‌دانند. بیشتر مردم معتقدند که هیچ نظارتی بر عملکرد واحدهای عرضه‌کننده پوشاک بچگانه صورت نمی‌گیرد و قیمت‌ها سلیقه‌ای تعیین می‌شود.

جولان لباس‌های تقلبی و چینی  در بازار
خانمی که در حال خرید برای دختر سه ساله خود است، می‌گوید:   تا چند ‌سال پیش در این بازار می‌توانستی لباس‌های ترک و ایتالیایی خریداری کنی اما در حال ‌حاضر  بیشتر لباس‌هایی که به اسم برند عرضه می‌شود، تقلبی هستند.
او در توضیح اظهارات خود می‌گوید: مارک این لباس‌ها غالبا به آنها سنجاق قفلی شده‌اند و این مسأله بسیار شک‌برانگیز است؛ ضمن این‌که بعد از چند بار شست‌وشو لباس‌ها کاملا خراب می‌شوند.
یکی دیگر از خریداران لباس کودک می‌گوید: در خانواده‌های طبقه متوسط و متوسط به پایین به دلیل محدودیت مالی اولویت اول برای خرید لباس کودکان هستند؛ سپس فرزندان نوجوان و جوان و بعد مادر خانواده و در نهایت پدر خانواده. فروشندگان هم به خوبی می‌دانند که اولویت خرید در خانواده‌ها با کودکان است و از این امر سوءاستفاده می‌کنند.

چرایی گرانی پوشاک بچگانه از زبان فروشندگان
اما فروشندگان هم نظرات جالبی در خصوص چرایی بالابودن قیمت پوشاک بچگانه دارند. یکی از فروشندگان در خصوص  دلیل این گرانی‌ها این‌گونه بیان می‌کند: چون طرح‌های این لباس‌ها به روز است و بسیار سریع تغییر می‌کنند، برای حفظ بازار و با توجه به در حال رشد بودن بچه‌ها طرح‌ها باید همواره نو شوند؛ در نتیجه این دسته از لباس‌ها بنجلی بیشتری دارند و اگر بیش از حد نیاز بازار تولید شوند روی دست تولید‌کننده و فروشنده می‌مانند در نتیجه برای رفع این زیان ناچارند که قیمت‌ها را اندکی از حد انتظار بالاتر ببرند.

سوءاستفاده از عواطف پدر و مادرها
گرچه یکی از تولیدکنندگان زحمت بالای دوخت لباس بچگانه را دلیل گرانی آن اعلام کرد، اما برخی دیگر زحمت دوخت لباس بچگانه را در مقابل زحمت دوخت لباس‌هایی چون کت‌وشلوار مردانه یا لباس زنانه اصلا قابل قیاس نمی‌دانند و معتقدند: بالا بودن قیمت لباس‌های بچگانه صرفا ناشی از سوءاستفاده برخی فروشندگان از عاطفه پدر و مادر نسبت به فرزندان‌شان و  در واقع سوءاستفاده از همان در اولویت بودن کودکان برای خرید لباس شب عید است؛ زیرا برای تولید لباس بچگانه حتی کار و وقت کمتری نیاز است و طرح‌ها هم ساده‌ترند.
او در مورد مشکلات فروش لباس هم گفت: با توجه به بالا بودن قیمت‌ها حتی اگر بخواهید فروشگاه را با لباس ایرانی پر کنید باید سرمایه زیادی برای جور کردن جنس صرف کنید؛ بنابراین اگر همه اجناس در سایزهای مختلف وجود نداشته باشد، مشتری بعد از دورزدن در فروشگاه خارج می‌شود و به فروشگاه دیگری می‌رود.

رونق خرید و فروش لباس‌های ارزان‌تر
یکی از فروشندگان می‌گوید که بیشتر اجناس این خیابان از چین وارد می‌شوند و تعدادی دیگر هم متعلق به برندهای معتبر اروپایی و ترک هستند که قیمت‌های آن بسیار بالاست. 
او توضیح می‌دهد: وقتی برندهای معتبر دنیا هر فصل ژورنال‌های مربوط به لباس کودک خود را منتشر می‌کنند، چینی‌ها بلافاصله از روی ژورنال لباس‌های آنها را کپی  و تولید می‌کنند و با توجه به این‌که لباس‌هایی که چینی‌ها تولید می‌کنند، قیمتی بسیار پایین‌‌تر از لباس‌هایی دارند که برندهای اروپایی آنها را می‌فروشند، ما هم ترجیح می‌دهیم که این لباس‌ها را خریداری کنیم و بفروشیم تا مشتریان بیشتری داشته باشیم.

کیفیت دیگر ملاک خرید نیست
جوان بلندقدی که صاحب یکی از کفش‌فروشی‌های خیابان بهار است،  وضعیت امسال بازار را نسبت به سال‌های گذشته خراب‌تر دانست و گفت: امسال با توجه به این‌که قدرت خرید کاهش پیدا کرده، میزان فروش هم افت ۵۰‌درصدی داشته است؛ در حالی که در سال‌های گذشته از اول اسفند ماه مغازه‌ها شلوغ بود، اما امسال بیشتر مغازه‌ها خلوت است.
این فروشنده ادامه داد: قیمت‌ها نسبت به پارسال ‌درصد کمی افزایش یافته و میزان سود قانونی هم جوابگوی هزینه‌های ما نیست و به همین دلیل امکان این وجود ندارد که از میزان سود کم کنیم. متاسفانه ذائقه مردم به‌گونه‌ای تغییر کرده که فقط به قیمت نگاه می‌کنند و کیفیت لباس برای‌شان چندان اهمیت ندارد.

نگاهی به وضع قیمت‌ها  در خیابان بهار
یک‌دست سارافون دخترانه این روزها در بازار خیابان بهار حداقل ١٥٠‌هزار تومان قیمت خورده که ناچار هستی برای آن یک بلوز زیر سارافونی با قیمت ٧٠‌هزار تومان و جوراب‌شلواری ٣٠‌هزار تومانی نیز خریداری کنی؛ بازار لباس پسرانه هم تقریبا به همین روال است. به‌طوری که کت تک ١٤٠ و شلوار جیر به قیمت  ١٣٠ و پیراهن ٦٠  هزار تومان  به فروش می‌رسد؛  تا اینجای کار می‌توان گفت که نیمی از راه را سپری شده و حالا باید به سمت پاساژ فروش کفش کودک که تقریبا در اوایل خیابان بهار است، سری بزنی تا متناسب با رنگ لباس کودک دلبندتان برای آن کفشی خریداری کنی؛ وقتی گشتی در پاساژ می‌زنی، متوجه می‌شوی که یک جفت کفش کودکانه حداقل به قیمت ١٠٠  الی ١٥٠‌هزار تومان به فروش می‌رسد؛ البته اگر اهل خرید مارک هستی، برای خرید یک جفت کفش دست‌کم باید ٢٥٠‌هزار تومان هزینه کنی. با وجود این‌که به‌شدت از قیمت‌های ناراضی و نسبت به موجودی حساب و دیگر هزینه‌های باقی‌مانده نگران هستی، اما خرید همچنان ادامه دارد و به‌ناچار سری به مغازه کلاه‌فروشی و دستمال سر می‌زنی و با دیدن رنگ‌های شاد و  جذاب  دل را به دریا می‌زنی و با پرداخت ٤٠‌هزار تومان دیگر به خرید یک دست لباس بچگانه پایان می‌دهی؛ البته همه این هزینه‌ها  در شرایطی است که جزء خانواده‌های قانع بوده و تنها قصد خرید یک دست لباس را داشته باشی؛ اما به‌طور میانگین اگر برای پوشاک هر فرزند ٤٠٠‌هزار تومان در نظر بگیریم یک خانواده برای دو فرزندش باید  ٨٠٠‌هزار تومان کنار بگذارد.

او در مورد دلیل استقبال مردم از محصولات ترک گفت:   تولیدی‌های ترکیه آن‌قدر کیفیت کار خود را بالا برده‌اند که می‌توانند با برندهای اروپایی رقابت کنند. همچنین قیمت محصولات آنها نسبت به کیفیت لباس مناسب است و حتی گاهی یک لباس وارد شده از ترکیه از لباس تولید شده در ایران ارزان‌تر است؛ به همین دلیل مشتری به دنبال کیفیت بالاتر و مدل‌های به‌روزتر ترک می‌رود. وی  افزود: در سال‌های اخیر قدرت خرید مردم پایین آمده و ترجیح می‌دهند درآمد خود را صرف خوراک و آموزش کنند؛ بنابراین در زمینه پوشاک خیلی با احتیاط رفتار می‌کنند و همین موضوع باعث شده کسانی که در زمینه پوشاک سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ناامید شوند.

منبع: اتحادیه طلا


ارسال نظرات