آیت‌الله واعظ طبسی پس از پیروزى انقلاب از سوى حضرت امام(ره) به عنوان نماینده ایشان در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوى منصوب شد و پس از رحلت امام نیز حضرت آیت‌الله خامنه‌اى این حکم را تمدید کردند.
کد خبر: ۸۶۴۶۰۷۷
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، مرحوم آیت‌الله عباس واعظ طبسی در مشهد مقدس سال 1314 در خانواده‌ای روحانی دیده به جهان گشود، وی در سن یک‌سالگی پدرش را که در خطابه و اخلاق و تقوی زبانزد خاص و عام بود از دست داد و تحت سرپرستی مادرش دوران طفولیت را سپری کرد، با اینکه در دوران ابتدایی و دبیرستان مشغول به تحصیل شد، اما ترجیح داد در سن 16 سالگی وارد حوزه علمیه شود، به همین منظور در محضر اساتیدی نظیر آیات عظام و حجج اسلام خالقى، جاویدى، ادیب نیشابورى، سیداحمد مدرس یزدى، شیخ مجتبى قزوینى و میلانى تلمذ کرد، از نکات جالب تحصیل ایشان در حوزه این است که مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی از وی به عنوان طلبه‌ای خوش‌فکر یاد کردند، آیت‌الله واعظ طبسی به مدت 30 سال چندین دوره دروس منطق، اصول، معالم، قوانین، رسائل و کفایه را تدریس کرد که کلاس‌های وی با استقبال گرم طلاب مواجه بود.

از همان عنفوان جوانی به سیاست علاقه‌مند بود و بارها در سخنرانی‌هایش از خشم و کینه‌اش نسبت به رژیم شاهنشاهی می‌گفت، به گونه‌ای که یکی دو سال بعد از شروع از شروع درس در حوزه و سخنرانی‌های آتشینش ممنوع‌المنبر شد و به زندان رفت، اما ایشان مصمم‌تر از قبل تا پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) راه خویش را ادامه داد.

در دیداری که آیت‌الله واعظ طبسی با امام راحل(ره) داشت، معمار کبیر انقلاب در مورد ایشان فرمودند: «من به شما از دو حیث ارادت دارم، به خاطر خودتان و به خاطر مرحوم والدتان، چه بسیار افرادى غیرمسلمان بودند که تحت تأثیر منطق و کلام مؤثر و پرجاذبه او به اسلام مشرف شدند و در کشورهاى عربى موقعیت ویژه‌اى داشت».

وی پس از پیروزى انقلاب از سوى امام(ره) به عنوان نماینده ایشان در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوى منصوب شد و پس از رحلت امام(ره)، این حکم از سوى حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌اى رهبر انقلاب تمدید شد.

در کارنامه فعالیت آیت‌الله واعظ طبسی علاوه بر خدمت در بارگاه مقدس رضوى، حضور در نهادهایی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبرى، ریاست حوزه علمیه خراسان هم به چشم می‌خورد.

ایشان در آخرین حضور فعال سیاسی‌اش روز جمعه هفتم اسفند ماه در پای صندوق رای حاضر شد و در عصر همان روز به دلیل عارضه تنفسی به بیمارستان امام رضا(ع) مشهد منتقل شد و در نهایت بامداد جمعه چهاردهم اسفند ماه پس از تحمل یک دوره بیماری چشم از جهان فروبست و دعوت حق را لبیک گفت.

در ادامه تصاویری از آیت‌الله واعظ طبسی در زمان‌های مختلف می‌آید:

 

ارسال نظرات