"اجرای گریم سه بعدی برای اولین بار در استان مرکزی"
گردان سوگنامه "آیه در آتش" گفت: گروه هنری "سقا"هرگز برای اجرای کارهای نمایشی خود به بودجه‌های دولتی تکیه نکرده‌ایم و ارادت ما به اهل بیت(ع) به دست چک آقایان پشت میزنشین وابسته نبوده است.
کد خبر: ۸۶۴۵۸۲۶
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۵

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، سوگنامه نمایشی «آیه در آتش» با محوریت نمایش روزهای غم‌انگیز رحلت پیامبر اکرم(ص) تا شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در اراک روی صحنه نمایش می‌رود.

فضای این نمایش به عالم برزخ تعلق دارد به گونه‌ای که هر یک از ارواح معذب متناسب با فراز و نشیب‌های اعمال خود و توصیف چگونگی گرفتار شدن در عذاب برزخی را روایت می‌کنند.

کارگردانی این اثر بر عهده علی گودرزی بوده که کارگردانی سوگنامه‌های «تا اشکستان»، «بانوی بی‌نشان» و «راوی سه ساله» را که از استقبال خوبی هم در دانشگاه اراک برخوردار بود برعهده داشته است، در اجرای سوگنامه «آیه در آتش» 50 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم مشارکت دارند.

این نمایش به همت گروه هنری سقا و همکاری کانون فرهنگی ـ هنری شهید اشرفی اصفهانی مسجد محمودیه اراک در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) از 15 تا 23 اسفندماه از ساعت 16 عصر در مجتمع فرهنگی ـ هنری آفتاب اراک به روی صحنه می‌رود.

گودرزی‌زاده، کارگردان سوگنامه «آیه در آتش» ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به مبنای اجرای سوگنامه اظهار داشت: ساختار صحنه برای ما به مثابه یک تکیه و حسینه است.

وی افزود: بر اساسا این اعتقاد مبنای کار اعضای گروه هنری "سقا" در هر ساختار و مکانی، نشر فرهنگ اهل بیت(ع) به شیوه مدرن و در ساختار مدرن خود است.

کارگردان سوگنامه "آیه در آتش" تصریح کرد: این سوگنامه میانه عالم دنیا و برزخ و تداعی رفتار زشت افرادی است که با اعمال خود بدترین ظلم‌ها را به اهل بیت(ع) روا داشتند و مسیر تاریخ را عوض کردند.

گودرزی‌زاده با اشاره به مضمونی از حدیث حضرت علی(ع) مبنی بر درجه ظلم غاصبان ولایت، گفت: معزبین ظلمی را که روا داشتند که ریگ‌های بیابان هم از این افراد شکایت می‌کنند و تک تک برگ‌های درختان برگه تظلم و دادخواهی در دو دنیا ارائه می‌دهند.

وی افزود: در این سوگنامه از دل اتفاقات به وقایع تاریخی که از زمان رحلت حضرت رسول(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س) گریزی زده می‌شود، این سوگنامه که نوشته ناصر کریمی‌نیک است سیر تاریخی را برای مخاطب به نمایش می‌گذارد.

کارگردان سوگنامه "آیه در آتش" تصریح کرد: بیش از یک ماه برای اجرای این سوگنامه تلاش شده که از طراحی صحنه تا بازی بازیگران زمان برده، 50 نفر درگیر کا بوده‌اند که 11 بازیگر اصلی، 7نفر بازی ‌سازان و یاری گران و مابقی نیز در گروه سایه به اجرای سوگنامه کمک کرده‌اند.

گودرزی‌زاده با اشاره به مشکلات موجود در بحث هنر در استان مرکزی گفت: متاسفانه مشکلی که در اراک با آن مواجه هستیم این است که اراک ساختار تخصصی برای اجرای تئاترندارد و اگر هم مانند فرهنگسرا وجود داشته باشد به این نحو در اختیارمان قرار نمی‌گیرد، به دلیل محرومیت‌های اراک فقط ۶۰ درصد "سوگنامه آیه" در آتش قابلیت اجرا داشت.

وی افزود: در این سوگنامه غالبا روضه‌های تصویری از اتفاقاتی که برای غاصبین خلافت حضرت علی(ع) رخ می‌دهد، شروع و در نهایت با اشاره به واقعه غدیر، رحلت حضرت رسول(ص)، غصب ولایت، غصب فدک، به شهادت حضرت زهرا(س) در ختم می‌شود.

کارگردان سوگنامه "آیه در آتش" تصریح کرد: در این سوگنامه به دنبال درام نیستیم بیشتر داستان برایمان مهم است، مخاطب سوگنامه‌های گروه هنری "سقا" از جمله بانوی "بی‌نشان"، "راوی سه ساله است"، "اشکستان" و "آیه در آتش"، عموم مردم هستند.

گودرزی‌زاده ادامه داد: این سوگنامه‌ها برای شرکت در جشنواره در قالب‌ها و المان‌های خاص جشنواره تهیه نشده بلکه به گونه‌ای طراحی شده که مخاطب عام را شامل می‌شود، مخاطبان هنرهای آئینی به تعزیه و اجرا در میدان عادت کرده‌اند و در این سوگنامه‌ها تلاش شد به تدریج از میدان وارد صحنه شویم و المان‌های اجرای صحنه‌ای را به او معرفی کنیم.

وی افزود: در داستان از عنصر خیال استفاده کردیم از این‌رو به دنبال داستان قوی و جذاب هستیم که باتوجه به علاقه بالای مردم به روضه، از این سری نمایش‌ها اسقبال خوبی صورت گرفته و با توجه به زمان اجرای سوگنامه "آیه در آتش" امیدواریم ماهی قرمز بازار خیلی ما را از ظلمی که به امام(ع) شده غافل نکند و سبزه شب عید ما را به زندگی گره نزند.

کارگردان سوگنامه "آیه در آتش" تصریح کرد: هزینه‌های این نمایشنامه از سوی باینان مجلس روضه اهل بیت(ع) تامین شد، اردات ما به اهل بیت(ع) به دسته چک آقایان پشت‌میزنشین وابسته نیست و ما تنها قصد نوکری اهل بیت(ع) و برپایی خیمه عزا ایشان را داریم.

گودرزی‌زاده بیان کرد: به تعبیر اهل بیت(ع) هرکس مصیبت ما را بشنود و به گوش تاریخ نرساند به گونه‌ای در ظلمی که به ما رفته شریک است بنابراین اولین مجرای اعتبارات ما برای برگزاری این نمایش، وجوهات و نذورات مردم است.

وی افزود: معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اراک، دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و کانون فرهنگی شهید اشرفی اصفهانی نیز یاری‌گر گروه بودند.

کارگردان سوگنامه "آیه در آتش" تصریح کرد: در برخی از صحنه‌ها به تمرین نمی‌رسیم به دلیل اینکه مصائب اهل بیت(ع) در تمام روح و عاطفه شیعه ریشه دارد.

گودرزی‌زاده با اشاره به اجرای گریم سه بعدی در این سوگنامه گفت: برای اولین بار گریم سه بعدی در استان مورد استفاده قرار می‌گیرد حتی در سایر استان‌ها از این گریم به خاطر هزینه‌های سنگین آن کمتر استفاده می‌شود اما در این نمایشنامه هزینه‌ها از سوی مردم تامین شده و به بودجه دولتنی تکیه نداشته‌ایم.

وی افزود: بنای ما احیاء امر اهل بیت(ع) بوده و امیدوارم برای حرکت در مسیر اهل بیت(ع) عادت را کنار بگذاریم که به چلوکباب بخواهیم برسیم، برای نشر دین خدا کسانی آمدند که در این مسیر رنج‌ها کشیدند و آنان اهل بیت(ع) بودند که ما بایستی در مسیر آنان حرکت کنیم.

کارگردان سوگنامه "آیه در آتش" تصریح کرد: پیامبر(ص) در حدیث ثقلین دو یادگار برای بشریت به امانت می‌گذارد یکی اهل بیت(ع) و دیگری قرآن است، اهل بیت(ع) قرآن مجسم و قرآن اهل بیت مدون است، روح قرآن اهل بیت(ع) به ویژه حضرت زهرا(س) هستند و در حقیقت کسانی که به ایشان هتک حرمت کردند در واقع قرآن خدا را بین در و دیوار گذاشتند و آتش زدند، همانطور که اعتقادمان این است که در کربلا نیز قرآن را زیر سم اسب هایشان گرفتند این فلسفه نامگذاری سوگنامه "آیه در آتش" است.

گودرزی‌زاده با اشاره به سخنان مقام‌معظم رهبری درباره تئاتر گفت: به تعبیر مقام‌معظم رهبری تئاتر منبر است و حتی فراتر از منبر، تاریخ حرف‌هایی دارد که شاید منبر قابلیت انتقالش را به درستی نداشته باشد ولی هنر این توانایی را دارد.

وی افزود: هم و غم مدافعین و نگهبانان حرم ولایت از جمله علما و مراجع در تمام طول تاریخ تشیع نمایش چهره روحانی و رحمانیت اسلام و جلوگیری از وهن در مذهب بوده و مبنای کار ما در تولیدات آثار نمایشی نیز همین است لذا تمام حرف‌ها مستدل و مستند به اسناد آیات و روایات الهی است.

کارگردان سوگنامه "آیه در آتش" تصریح کرد: برای نگارش این نمایشنامه از کتب معتبر از جمله بیت‌الاحزان شیخ عباس قمی، مجموعه آثار محمدرضا و محمدباقر انصاری، اسرار فدک، گزارش لحظه به لحظه از ماجرای سقیفه، فاطمه‌الزهرا من از المهد الی‌اللحد و بحار النوار بهره گرفته شده و از آنجا که زمان استاندارد برای اجرای نمایش فقط یک سوم نمایشنامه است بقیه داستان‌ها از جمله "شفای بال فطرس ملک" در نمایش‌های بعدی استفاده خواهیم کرد که در این راستا در نظر داریم تا در جشن ولادت حضرت زهرا(س) نمایشنامه "شفای بال فطرس ملک" را بر روی صحنه بریم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات