در میزگرد بررسی سلامت محصولات تراریخته عنوان شد که ۷۰ درصد تولید غذای دنیا به وسیله کشاورزان بومی و خرد تولید می‌شود.اروپائیان در حال کنار زدن تکنولوژی تراریخته هستند و اجازه مصرف تراریخته را در کشورهای خود نمی‌دهند.
کد خبر: ۸۶۴۵۲۱۷
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،  طی 30 سالی که محصولات تراریخته (تغییر یافته ژنتیکی) در برخی کشورهای دنیا تولید می‌شود، تولید و مصرف آن موافقان و مخالفان بسیاری در سطح دنیا داشته است و درباره مصرف این محصولات همواره شک و تردید وجود داشته و بسیاری از منتقدان بر این عقیده‌اند که بروز و گسترش بسیاری از بیماری‌ها از جمله افزایش روز‌افزون سرطان‌ ناشی از مصرف محصولات تراریخته است.

در ایران نیز علیرغم اینکه بخش قابل توجهی از برخی محصولات کشاورزی وارداتی از جمله سویا و ذرت و همچنین روغن‌های خوراکی با منشاء تراریخته است، استفاده از این محصولات قانونی نبوده است.

اما امسال با اقدام قابل ملاحظه‌ای در لایحه برنامه ششم توسعه مواجه شدیم و آن گنجاندن تولید و انبوه‌سازی محصولات تراریخته با اولویت برنج و پنبه تراریخته در این لایحه است که به دنبال آن موجی از مخالفان و موافقان محصولات تراریخته به اظهار نظر در این رابطه پرداختند.

خبرگزاری فارس نیز با برگزاری میزگردی با عنوان «بررسی سلامت محصولات تراریخته» با حضور 4 نفر از منتقدان تولید و مصرف این محصولات به بررسی نظرات این کارشناسان پرداخت.

در این میزگرد که بخش اول آن روز گذشته منتشر شد، آقایان سید رضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک کشور، آزاد عمرانی عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک کشور، محمد عسگری‌نیا عضو کانون کنترل بیولوژیک معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و رئیس انجمن گیاه پزشکان استان تهران و همچنین خانم کاترین رضوی مدیرعامل موسسه توسعه پایدار و محیط زیست حضور داشتند.

در بخش اول این میزگرد مطالبی در مورد سلامت مواد غذایی جناح نمی‌شناسد، تولید تراریخته یعنی نیاز 100 درصدی به واردات بذر و پیشگامان تراریخته، مصرف آن را محدود کردند ذکر شد.

بخش دوم میزگرد را در ادامه می‌خوانید:

- چه میزان از محصولات کشاورزی دنیا از طریق کشاورزی خرد تولید می‌شود؟

در ادامه این میزگرد کاترین رضوی مدیرعامل سازمان توسعه پایدار و محیط زیست گفت: دو سال پیش فائو یک سمپوزیوم اکولوژیک با شرکت‌کنندگانی از تمام دنیا تشکیل داد و در آن مطرح شد که 70 درصد از غذای مردم دنیا توسط کشاورزی خرد و بومی تولید می‌شود.

* اروپاییان تولید محصولات تراریخته را کنار می‌گذارند

وی افزود: جامعه اروپا زیان‌های ناشی از تولید محصولات تراریخته را امتحان کرده است و الان در حال کنار گذاشتن این تکنولوژی است.

رضوی با بیان اینکه 11 درصد از سطح زیر کشت اراضی کشاورزی در دنیا زیر کشت محصولات تراریخته است، بیان داشت: در فاصله سال‌های 2013 تا 2014 فقط یک درصد سطح زیر کشت محصولات تراریخته در تمام دنیا افزایش یافته است. پس درخواست می‌شود که با درایت و دیدگاه علمی فرآیند دست کاری ژنتیکی را مطالعه کنیم و تمام جنبه‌های آن را در نظر بگیریم و بی‌گدار و سراسیمه کشور را به تولید و واردات بذرهای دستکاری شده ژنتیکی سوق ندهیم.

- برای تولید محصولات تراریخته باید چگونه عمل کرد؟

وی افزود: ترمز تولید محصولات دست‌کاری شده ژنتیکی (تراریخته) در کشور باید کشیده شود و دست‌اندرکاران تولید این محصولات باید کمی صبر کنند تا تحقیقات بلند مدت در این زمینه کامل شود.

مدیرعامل سازمان توسعه پایدار و محیط زیست گفت: این پیشنهاد یک پیشنهاد بی‌پشتوانه نیست بلکه در اثر مشاهده نتایج اسفبار استفاده از سم و کودهای شیمیایی به بهانه ریشه کن کردن گرسنگی داده می‌شود.

وی بیان داشت: نتیجه این شعارها تاکنون منفی بوده و گرسنگی همچنان در دنیا وجود دارد، چون عملا مشکل گرسنگی در جهان جنبه‌های جز میزان تولید غذا در دنیا دارد. این در حالی است که سال‌ها باید زحمت بکشیم تا از مشکلات استفاده از سموم و کودهای شیمیایی رهایی یابیم. پس باید درایت داشته باشیم و دوباره در یک ورطه نابودی توسط دست‌کاری ژنتیکی نیفتیم.

رضوی با بیان اینکه عواقب استفاده از محصولات دست‌کاری ژنتیکی (تراریخته) معلوم نیست، گفت: هم واردات محصولات تراریخته به کشور و هم تولید محصولات دستکاری شده ژنتیکی در کشور، باعث می‌شود که محصولات تراریخته وارد سبد غذایی همه مردم کشور شود، لذا تمام گروه‌ها از جمله مصرف‌کنندگان حق دارند در رابطه به این محصولات اظهار‌نظر کنند و این موضوع نباید در انحصار گروهی موافق قرار داشته باشد.

* محرمانه بودن نتایج آزمایشات تراریخته!؟

سیدرضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک کشور با انتقاد از اینکه نتایج آزمایشات تراریخته ارائه نمی‌شود، گفت: وقتی ما نتایج آزمایشات را از طرفداران تولید محصولات تراریخته در کشور طلب می‌کنیم، می‌گویند نتایج این آزمایشات محرمانه است.

وی با بیان اینکه در روسیه به شدت مصرف محصولات تراریخته کاهش یافته است، گفت: در گذشته حدود 12 درصد از محصولات کشاورزی تراریخته بود، اما مصرف این محصولات در حال حاضر در این کشور به حدود یک دهم درصد رسیده است.

- آیا ممکن است کسی که تولید‌کننده تراریخته است، هم زمان مرجع مصرف (مرجع ایمنی زیستی) محصولی که تولید می‌کند، باشد؟

محمد عسگری‌نیا عضو کانون کنترل بیولوژیک معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: فردی که چنین ادعایی دارد، مرجع ایمنی زیستی نیست، بلکه فوکال پوینت است.

میزگرد بررسی سلامت محصولات تراریخته

وی افزود: ترجمه‌ای که برای فوکال پوینت با عنوان «مرجع ایمنی زیستی» شده اشتباه است، در کنوانسیون‌های بین‌المللی مانند کنوانسیون تنوع زیستی از هر کشور یک نفر به عنوان رابط انتخاب می‌شود و این فرد مدعی هم به عنوان نماینده ایران انتخاب شده‌ تا اطلاعاتی را از ایران به این کنوانسیون منتقل کند و به هیچ وجه مرجعیتی برای ایمنی زیستی در یک فرد وجود ندارد.

* طرفداران تولید محصولات تراریخته در کشور به اسناد و مقالات منتشر شده در سایر کشورها استناد می‌کنند، شما این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آزاد عمرانی عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک کشور گفت:  استناد دست‌اندرکاران تولید و تحقیق محصولات تراریخته در کشور بیشتر مربوط به مقالات و گزارشاتی است که قبل از سال 2010 در مورد محصولات تراریخته منتشر شده و این در حالی است که کمپانی‌های تولید کننده محصولات کشاورزی تراریخته در دنیا قبل از سال 2010 اطلاعات غلطی در مورد سلامت این محصولات به فائو و سازمان بهداشت جهانی ارائه کرده‌اند.

وی افزود: اما بسیاری از این اطلاعات با فرض صحت خوداظهاری آزمایشات توسط ذینفعان تراریخته و یا آزمایشات کوتاه مدت مراجع بهداشتی بوده است. تا سال 2010 همواره مراجع بهداشتی گفته‌‌اند که «گزارشی در مورد خطرات محصولات تراریخته دریافت نکرده‌اند»، حال که گزارشاتی منتشر شده داستان فرق کرده است.

عمرانی بیان داشت:  اما در سال 2015 پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، سازمان بهداشت جهانی و فائو جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل دادند و در آن جلسه احتمال سرطان‌زایی ماده گلایفوسیت (که در بیش از 80 درصد از محصولات تراریخته دنیا وجود دارد)، رسما مورد تایید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در فاصله سال‌های 1998 تا 2008 که اوج کشت محصول سویا تراریخته در استان چاکو آرژانتین بوده است، افزود: طی این سال‌ها مرگ و میر نوزدان 4.5 برابر افزایش یافته است.

* 18 کشور تولید محصولات تراریخته را ممنوع کردند

رئیس انجمن ارگانیک کشور بیان داشت: در دو دهه گذشته مطالعات زیادی در مورد اثرات منفی محصولات تراریخته در اروپا انجام شده است که در نتیجه این مطالعات 18 دولت نسبت به تولید محصولات تراریخته ممنوعیت ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه در اروپا محصولات تراریخته با لیبل (برچسب) عرضه می‌شود، گفت: کشورهای سویس، آلمان، اتریش، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، ایرلند شمالی، صربستان، مجارستان، یونان، بلغارستان، لوکزامبورگ، هلند، روسیه، لهستان، اسلونی، کراوسی، نیوزلند و .... از جمله کشورهایی هستند که برای تولید محصولات تراریخته ممنوعیت ایجاد کردند.

نورانی با اشاره به اینکه دولت وظیفه دارد که بر محصولات تولیدی نظارت کند، گفت: از اینکه یک مدیر دولتی مدعی تولید محصولات تراریخته است و نسبت به تولید آن اصرار می‌کند، بسیار متعجب هستم.

وی با بیان اینکه علیرغم ابلاغیه محیط زیست مقام معظم رهبری به سران سه قوه در مورد توجه به تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک، افزود: نمی‌دانم چرا در لایحه ششم توسعه این موضوع نادیده گرفته شده و تولید و انبوه‌سازی محصولات تراریخته جایگزین تولید محصولات سالم و ارگانیک شده است.

نورانی بیان داشت: امیدواریم نمایندگانی که در مجلس آینده حضور خواهند یافت، به این موضوع توجه کنند.

* اشتباه آزولا تکرار نشود

عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک کشور تصریح کرد: طبق سند چشم‌انداز ما باید سرآمد فناوری منطقه باشیم، اما نباید هر طرح تحقیقاتی لزوما وارد محیط‌زیست و طبیعت شود.

وی افزود: در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 جلبک آزولا از فیلیپین به ایران آورده شد. علیرغم پایان‌نامه و مقالات منتشره در مجامع علمی مبنی بر فواید کشت توام برنج، ماهی و آزولا، متاسفانه در عمل برخلاف تصور جلبک آزولا به یک پارازیت و معضل در شالیزارهای شمال کشور تبدیل شده است و در عمل نه تنها عملکرد تولید برنج را افزایش نداد، بلکه در حال حاضر مثل خوره به جان مرداب انزلی افتاده و در حال از بین بردن اکوسیستم مرداب است.

عمرانی افزود: تکرار یک اشتباه حماقت است و برای استفاده از هر فناوری در کشور باید تمام جوانب در نظر گرفته شود و تجربیات تلخ قبلی مانند آزولا باید مورد واکاوی و آسیب‌شناسی قرار گیرد تا شاهد فاجعه جدیدی نباشیم.

عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک کشور تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های اصل 110 قانون اساسی، زیان‌های آزولا باید مورد «حسابرسی زیست محیطی» قرار گیرد و زیان‌های کشاورزان و محیط زیست باید تسویه شود.

وی بیان داشت: اگر ما در موارد این چنینی برخورد نکنیم، مسئولیت پذیری در قبال اقتصاد، سلامت و محیط زیست فراموش شده و بازیچه سودجویان خواهد شد. چه اشکالی دارد که رهاسازی آزولا به عنوان یک آسیب اقتصادی و زیست محیطی جدی مورد ارزیابی کارشناسان قرار گیرد؟

عمرانی گفت: اگر قبل از رهاسازی آزولا ارزیابی دراز مدت ریسک صورت می‌گرفت، الان این جلبک به یک معضل برای مرداب انزلی تبدیل نمی‌شد. آیا مدافعان تراریخته تضمین می‌دهند که این فاجعه تکرار نشود؟ آیا در برنامه ششم که دولت الزام تجاری سازی و تولید انبوه تراریخته‌ها را آورده است، تضمین‌های اقتصادی، زیست محیطی و سلامتی را می‌کند؟ قطعا خیر. پس هنوز از فاجعه آزولا درس نگرفته‌ایم و تکرار اشتباهات گذشته دور از انتظار نخواهد بود.

عمرانی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی کشورمان مدال طلای کشاورزی ایران را به دانشمند بلژیکی به نام پرفسور فن مونتاگو اهدا کرده است، گفت: اگرچه این فرد یکی از برترین‌ مهندسان ژنتیک دنیا است اما هنوز نتوانسته در کشورش بلژیک، دولت و ملت را به تولید محصولات تراریخته قانع کند.

وی با اشاره به اینکه در اروپا نهضت پاکسازی اراضی کشاورزی از محصولات تراریخته به راه افتاده است، گفت: کشورهایی که خودشان تراریخته را به عرصه تولید آوردند، اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که باید زمین‌های کشاورزی خود را از تولید این محصولات پاکسازی کنند.

* نامه ظریف مبنی بر هشدار به عقیم شدن نسل با مصرف محصولات تراریخته

رئیس انجمن ارگانیک کشور تصریح کرد: 16 سال پیش دکتر ظریف وزیر امور خارجه فعلی کشورمان مقاله‌ای را به ابطحی رئیس دفتر رئیس‌جمهور وقت ارائه کردند که در آن گفته شده بود استفاده از محصولات تراریخته نسل ما را عقیم می‌کند، اما امروز می‌گویند که انتشار این نامه‌ها جرم است.

وی افزود: کشت محصولات تراریخته به معنای وابستگی به بذر آن است چرا که محصولات تراریخته فاقد بذر است و کشاورز در صورت کشت این محصولات سال دیگر باید بذر را از همان شرکت‌های آمریکایی خریداری کند.

*نیاز صد درصدی به بذر بر خلاف استقلال کشور

رئیس انجمن ارگانیک کشور تصریح کرد: وابستگی به بذرهای حاوی ژن‌های ثبت شده خارجی برای استقلال کشور خطرناک است و امنیت غذایی ما را تهدید می‌کند. ما نباید اجازه دهیم که دستمان برای تأمین قوت و غذا جلوی بیگانگان دراز شود.

*اجازه ویلاسازی در شالیزارها داده نشود

رضوی مدیرعامل سازمان توسعه پایدار و محیط زیست با اشاره به تبدیل شالیزارها به ویلا گفت: با حمایت از کشاورزان و پرداخت یارانه نباید اجازه داد که اراضی کشاورزی از بین برود و به ویلا تبدیل شود و از همه مهمتر این که این عده قلیل افراد به بهانه پایان دادن به گرسنگی یواشکی و بدون ارزیابی خطر به خود اجازه آلوده کردن بذور، منابع طبیعی، حیات وحش و محیط زیست نباید بدهند.

رضوی بیان داشت: باید اول امنیت غذایی و حاکمیت غذایی و بذر و استقلال کشاورز را در کشور پا برجا کرد. با بالا بردن تنوع رقم بذور کشاورز را مستقل نگاه داشت و نه وابسته به تک محصولی غیر قابل تکثیر. باید اسراف در غذا را تحت کنترل داشت و توزیع و پخش غذا را بین اقشار عادلانه کرد.

مدیرعامل مؤسسه توسعه پایدار و محیط زیست تصریح کرد: با سیاست‌های غلط سد‌سازی‌های بزرگ (که در آمریکا حدود 30 سال است که دیگر سد بزرگ نمی‌سازند و بلکه تخریب می‌کنند) زمین‌های کشاورزی حقآبه‌های عرفی ما را از بین بردند و امروز تشویق به تعطیل کردن کشاورزی در کشور را می‌کنند.

وی با بیان اینکه عده‌ای با ابراز نگرانی می‌گویند 29 کشور تولید کننده محصولات تراریخته هست و ما در دنیا عقب مانده‌ایم! گفت: وقتی 195 کشور از 198 کشور جهان به کشت محصولات دست‌کاری شده ژنتیکی (تراریخته) روی آوردند آنگاه باید نگران شد، در حالی که بسیاری از کشورها چه توسعه یافته چه در حال توسعه منع آن را پیشه کرده‌اند، تا اطلاع ثانوی.

میزگرد بررسی سلامت محصولات تراریخته

عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک کشور با بیان اینکه کشاورز منطق عینی دارد و اگر نتیجه انجام کاری را مشاهده کرد آن را درک کرده و می‌پذیرد، گفت: از سال 1378 بحث محصولات تراریخته در کشور مطرح است و حتی بصورت آزمایشی برنج در شالیزارهای کشور کشت شد.

وی افزود: ادعا شده است که پس از کشت آزمایشی برنج تراریخته 100 تن بذر برنج تراریخته استحصال شده است.

عمرانی بیان داشت: برای بدست آوردن 100 تن بذر برنج تراریخته حداقل باید 20 هکتار زیر کشت این محصول رفته باشد، بنابراین کشاورزان اگر نتیجه مطلوب این کشت را مشاهده کرده بودند، قطعا بعد از کشت آزمایشی، بذر تراریخته برنج را از وزارت جهاد کشاورزی مطالبه می‌کردند، در حالی که چنین گزارش مستندی از بررسی رفتار کشاورزان تراریخته کار هرگز منتشر نشده است!.

- آیا پشه زیکا هم نتیجه مهندسی ژنتیک است؟

عمرانی افزود: بله پشه زیکا حاصل اشتباه مهندسان ژنتیک است.

وی افزود: مهندسان ژنتیک با دستکاری ژنتیک پشه‌ای را بوجود آوردند که در تلاقی با پشه‌های ماده لاروهای آنها در غیاب آنتی بیوتیک تتراسایکلین از بین می‌رود. پس انتظار آنها این بود که جمعیت پشه‌های ناقل ویروس زیکا و تب دانگه به سرعت کنترل شود. ولی نتیجه کاملا معکوس بود.

عمرانی با بیان اینکه در دنیا فاجعه‌ای به نام مقاومت به آنتی‌بیوتیک اتفاق افتاده است، گفت: در تغذیه دام‌ها و طیور آنتی بیوتیک مصرف می‌شود. تنها 25 درصد از آنتی‌بیوتیک مصرف شده در بدنشان می‌ماند و 75 درصد باقیمانده، علاوه بر اخلال در سلامت دام‌ها از بدنشان دفع می‌شود.

* ممنوعیت بارداری براثر اشتباهات ژنتیکی

وی افزود: میلیون‌ها پشه دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) جهت کاهش جمعیت پشه در طبیعت رها شدند. پشه‌ها بر روی فضولات دام‌ها که در آن آنتی‌بیوتیک موجود است لاروهای خود را رها کردند و چون تخم این پشه‌های دستکاری شده در مجاورت آنتی‌بیوتیک رشد می‌کرد جمعیت پشه‌ها به یکباره زیاد شد و سرعت انتقال ویروس زیکا شتاب وحشتناکی گرفت. به طوری که در برخی استان‌های برزیل مادران تا سال 2018 از تولد نوزاد منع شده‌اند.

- تا چه وقت دستاورد تراریخته باید در آزمایشگاه بماند؟

عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک کشور گفت: نسل اول مهندسی ژنتیک که در تولید تراریخته به کار گرفته شده است در حال منسوخ شدن است و اکنون تکنیک‌های مهندسی ژنتیک در دنیا استفاده می‌شود که بسیار سالم‌تر از روش‌های قبلی است. مانند روش ویرایش ژنی CRISPR Cas9 و TALEN که حتی برخی کشورها نظیر سوئد آن را تایید نموده‌اند. مخاطرات این روش‌های جدید (نسل سوم) قابل قیاس با گیاهان تراریخته فعلی (نسل اول) نیست.

وی افزود: در روش جدید ژن موجود زنده یا جنین توالی یابی می‌شود و پس از شناسایی ژن معیوب، ژن جدیدی جایگزین آن می‌شود.

عمرانی با بیان اینکه توانمندی این تکنولوژی جدید در ایران وجود دارد، گفت: کسانی که داعیه‌دار مهندسی ژنتیک دهه 90 میلادی هستند اجازه رشد به دانشمندانی که قصد بهره‌گیری از ویرایش ژنی جدید را دارند، نمی‌دهند.

وی در ادامه گفت: در روش تراریخته با تزریق ژن به موجود زنده از عواقب و نتیجه شلیک ژنی یا آلودگی ژنی آگاه نیستم، اما در فناوری‌های جدید اطمینان بیشتر است، زیرا قلمرو دستکاری ژنتیکی بسیار محدود و کاملا شناخته شده است.

عمرانی با بیان اینکه سنگ تولید محصولات تراریخته را به سینه زدن، سود و منفعت اقتصادی برای عده‌ای دارد، گفت: وقتی محصولی را کشت نمی‌کنیم و از آن بذری استحصال نمی‌کنیم، پس از دو یا سه سال آن محصول نابود می‌شود و سرمایه ژنتیکی را از دست خواهیم داد.

وی افزود: تولید‌کنندگان برنج تراریخته که برای جلوگیری از ساقه برنج توسط کرم ساقه‌خوار به برنج تولید کننده سم بی‌تی را به محصول منتقل کرده‌اند، می‌گویند به صرف استفاده از پروموتر خاص، سم بی‌تی فقط در ساقه گیاه تولید و دانه برنج بیان نمی‌شود، در حالی که نتایج یک تحقیق در چین نشان می‌دهد که سم بی‌تی حتی در ارد برنج سفید هم وجود دارد.

عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک ایران تصریح کرد: نتایج این تحقیق و بررسی‌ها نشان داده که سم بی‌تی حتی در دمای 250 درجه سانتی‌گراد هم از بین نمی‌رود، پس لازم است عدم تولید سم بی تی در دانه برنج مورزد ارزیابی قرار گرفته و ده‌ها ارزیابی که باید انجام شود از جمله آنالیز پروتئومیکس و متابولومیکس.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آمریکا، برزیل و آرژانین دولت‌ها به کشاورزان یارانه می‌دهند، گفت: به این ترتیب در رقابت جهانی قیمت محصول تولیدی آنها از جمله ذرت، سویا و کلزای تراریخته از محصول تولید کشاورزان ایرانی پایین‌تر می‌آید.

وی افزود: با عدم پرداخت یارانه به کشاورزان داخلی و واردات محصولات در اصل ما از کشاورزان آمریکایی، برزیلی، آرژانتینی و هندی حمایت می‌کنیم و کشاورزان خودمان را ورشکسته.

* حمایت از تولید‌کنندگان چینی با واردات کود بی‌کیفیت

عسگری‌نیا در ادامه با بیان اینکه ما با پرداخت کردن یارانه کود و سم به کشاورزان بزرگترین دشمنان کشاورزی کشور بوده و هستیم، گفت: موضوع حمایت کردن از تولید‌کنندگان خارجی فقط به تولید‌کنندگان ذرت آمریکایی و آرژانتینی منتهی نمی‌شود بلکه با پرداخت یارانه کود به کشاورزان ما از تولید‌کنندگان کودهای بی‌کیفیت چینی که کودهای تولیدی‌شان میکروارگانیسم‌های موجود در خاک ما را از بین برده و با افزایش سختی خاک و افزایش فلزات سنگین از جمله ارسنیک، فون و فلوار خاک ما را تغییر داده حمایت می‌کنیم.

- چرا واردات محصولات تراریخته متوقف نمی شود؟ مدافعان تولید محصولات تراریخته استدلاشان این است که وقتی حجم انبوهی محصول تراریخته به کشور وارد می‌شود، چرا این محصولات را خودمان تولید نکنیم، شما چه پاسخی به این موضوع دارید؟

عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک کشور گفت: : ما هم مخالف واردات هستیم.

وی با بیان اینکه استدلال برخی مسئولان بسیار تعجب‌آور است، افزود: آقای دکتر رستگار به عنوان مقام مسئول وزارت بهداشت و رئیس کل آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت می‌گویند که «90 درصد روغن‌های دنیا تراریخته است، پس اگر روغن می‌خواهید باید روغن تراریخته را هم بخواهید».

وی افزود: اگر دکتر رستگار می‌گویند که چون 90 درصد روغن‌های موجود در دنیا تراریخته است ما هم باید روغن تراریخته مصرف کنیم، ایشان به کشورهایی مثل سوئیس، آلمان، روسیه، نروژ و ... دیگر که روغن تراریخته مصرف نمی‌کنند اشاره‌ای ندارد.

عمرانی تصریح کرد: وقتی چند کشور دنیا که تعدادشان هم کم نیست قادر به تهیه روغن غیر تراریخته هستند پس ما هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم و نباید واردات محصولات تراریخته را جبری و الزامی جلوه دهیم.

میزگرد بررسی سلامت محصولات تراریخته

رضوی با بیان اینکه گندم و جو اولین بار در منطقه هلال حاصل خیز (سوریه، جنوب روسیه و منطقه‌ ایران و بین‌النهرین) که تمدن فینیقی در آن جریان داشت تکامل پیدا کرده و تولید شد، و چون این مناطق به شکل هلال است این نام را به خود گرفته است و از هلال خاورمیانه به اقصی نقاط جهان منتقل شده است.

وی افزود: ایران تاکنون گرسنه نمانده است و در حالی که امکان تولید محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد واردات بی‌در و پیکر معنا ندارد، فقط باید مدیریت کشاورزی را بر پایه میراث پربار خود بنا کنیم، تنوع بذر را احیاء و حق آبه‌ها را به کشاورزها پس دهیم.

*نابودی کشاورزی با اجرای اصل 4 ترومن و طرح مارشال

رئیس انجمن گیاه پزشکان استان تهران با اشاره به طرح مارشال و اصل چهار که بعد از جنگ جهانی دوم توسط آمریکایی‌ها برای نجات اقتصاد کشورها پا به منصه ظهور گذاشت اشاره کرد و گفت: پس از مطرح شدن این طرح سم و کود شیمیایی که تا آن زمان در کشاورزی استفاده نمی‌شد برای ترغیب کشاورزان به استفاده از آن رایگان در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در آن زمان روی مصرف سم ددت به عنوان یک سم خوب و مؤثر غافل از عواقب و مضرات آن بسیار تاکید می‌شد، افزود: در آن زمان معلوم نبود که آن چیزی که آنها به عنوان کود و سم به مصرف آن اصرار دارند چه مضراتی در آینده بر روی خاک و طبیعت خواهد گذاشت و دقیقا این موضوع را می‌توان با تولید محصولات تراریخته که هنوز عواقب مصرف آن مشخص نیست مقایسه کرد.

عسگری‌نیا افزود: با ورود سم به خاک همه موجودات مفید خاک و میکروارگانیسم‌های موجود در آن از بین رفت و خاک فقیر شد و غنای خود را از دست داد.

رئیس انجمن گیاه پزشکان استان تهران بیان داشت: بنابراین برای جبران فقر خاک مصرف کود و سم افزایش یافت و نهایتا برای جبران کاهش تولیدات کشاورزی متوسل به واردات محصولات کشاورزی شدیم.

وی با بیان اینکه واردات ذرت ناشی از وابستگی است، بیان داشت: مراتع ما از بین رفته و برای تأمین علوفه چاره‌ای جز واردات نداریم.

عسگری‌نیا با بیان اینکه با سیاست‌های غلط در کشاورزی زمین‌های کشاورزی و مراتع کشورمان از بین رفت، تصریح کرد: پرداخت یارانه به کود از زمان طرح مارشال مطرح شد و علیرغم انقلاب و سرنگونی شاه هنوز سیاست استعمار پیر در مورد پرداخت یارانه کود به کشاورزان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته هزار میلیارد تومان یارانه به کود پرداخت شد، بیان داشت: جدول تأمین نیازی کودی خاک کشور توسط یک گروه 5 یا 6 نفره متشکل از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، معاونت زراعت و باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، مؤسسه تحقیقات خاک و آب و مدیریت برنامه‌ریزی بدون بررسی واقعی نیاز کودی کشور و صرفا با بالا و پایین کردن ارقام آن انجام می‌شود.

عسگری‌نیا با بیان اینکه مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی می‌گوید میزان مصرف کود در کشاورزی ایران نسبت به دنیا کم است، گفت: این مقایسه‌ای نادرست است، چرا که آن قدر به زمین کود داده شده که زمین شرطی شده است و دیگر بدون تغذیه کود زمین کشاورزی محصول نمی‌دهد.

وی با اشاره به طرح خودکفایی گندم در دوره اول وزارت محمود حجتی بیان داشت: در آن زمان هشدار دادیم که طرح خودکفایی گندم را فراموش کنید و خوداتکایی آن را مطرح کنید. زیرا باید به خود اتکا داشت و خودکفایی بدون در نظر گرفتن مزیت‌های نسبی موجود در کشور جز زیان چیز دیگری نخواهد داشت.

عسگری‌نیا اظهار داشت: در آن زمان به دست‌اندرکاران طرح خود کفایی گندم هشدار داده شد که با این طرح و خرید تضمینی گندم کشاورزان کشت محصولات دیگر مانند علوفه را کنار می‌گذارند و به کشت گندم روی می‌آورند و این اقدام منجر به کمبود علوفه و واردات آن می‌شود.

وی افزود: همچنین در آن زمان گفته شد که با کمبود علوفه باید این محصول را وارد کرد و این موضوع قطعا منجر به گران شدن گوشت می‌افتد و دقیقا چنین اتفاقی هم افتاد.

*نباید از ابزاری که عواقب آن شناخته نیست استفاده تجاری کرد

عمرانی با بیان اینکه در فناوری باید سرآمد دنیا باشیم، گفت: تا زمانی که از روش‌های سالم و سازگار با محیط زیست می‌توان استفاده کرد نباید به سمت ابزارها و فناوری‌های پرخطر که از عواقب آنها مطلع نیستیم استفاده تجاری کرد، ضمن اینکه از فناوری روز دنیا باید در تحقیق و توسعه استفاده کرد.

وی با بیان اینکه برای تولید محصولات ارگانیک حتی یک ریال هم یارانه و یا حمایتی پرداخت نمی‌شود، گفت: به عنوان مردم به استفاده از محصولات ارگانیک به عنوان یک محصول اصیل و امتحان شده روی آورده‌اند.

 وی با بیان اینکه باید به ژن‌های بومی گیاهی خودمان تکیه کنیم بیان داشت: سیاستگذاری‌های کشاورزی ما مبتنی بر آزمون و خطا بوده و لازم است روح تازه‌ای در آن دمیده شود.

ما وارد بازی‌های سوداگران سلامت نخواهیم شد و با تمکین بر قانون و حق آگاهی مردم از ماهیت مواد غذایی پافشاری خواهیم کرد.

*

عسگری نیا با تاکید بر اینکه بهره‌گیری از دانش دیگران به شرط بومی سازی اشکالی ندارد، گفت: باید مردم را آگاه کرد و اجازه تصمیم‌گیری را به خود آنان واگذار کرد و از تصمیم‌گیری آنها را حذف نکرد.

*

رضوی در پایان با تاکید بر اینکه غذا و سبد غذایی مردم جناح نمی‌شناسد و همه مردم از جمله کودکان، مادران باردار و سالمندان مصرف‌کننده تولیدات کشاورزی هستند، گفت: ذخایر ژنتیکی کشور متعلق به یک عده محدود و ذینفع نیست و نباید اجازه داد که پشت درهای بسته برای مردم و سبد غذایی آنها تصمیم‌گیری شود. باید تمام نگرانی‌های موجود در زمینه تولید و واردات این محصولات در نظر گرفته شود و بررسی دقیق و بی‌طرفانه نسبت به موضوع داشته باشیم. باید در این زمینه درایت داشته باشیم.

ارسال نظرات