خبرهای داغ:
عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما گفت: در حوزه شبکه‌های مجازی به حماقت تاریخی مبتلا شده و اکنون ظرفیت‌های خود را به دشمن واگذار می‌کنیم و این امر سبب می‌شود در آینده موجودیت جامعه اسلامی مورد تهدید قرار گیرد.
کد خبر: ۸۶۴۵۱۵۴
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، محمدحسین ساعی شب گذشته در جلسه سلسله نشست‌های سواد رسانه‌ای که با عنوان «شبکه‌های اجتماعی مرزهای شیشه‌ای» در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، تعریف شبکه اجتماعی را مجموعه‌ای از ارتباطات انسان‌ها دانست و اظهار کرد: جامعه انسانی و انسانیت تا قبل از قرن 19 در دیدگاه متفکران غربی مورد احترام بوده اما از ابتدای این قرن مفاهیم متفاوتی در این حوزه توسط آنها بیان شده است.

وی با تأکید بر اینکه جمع‌آوری اطلاعات جامعه بشریت می‌تواند پیش‌بینی‌های درستی را نسبت به آینده بشر رقم بزند، اضافه کرد: عصر اطلاعات به معنای این است که هیچ مؤلفه جدی در جامعه بشری بدون نگاه به اطلاعات نمی‌تواند تأثیرگذار و ارزشمند باشد به همین دلیل عنصر اطلاعات ارزشمند شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما خاطرنشان کرد: گسترش اینترنت عصر جدیدی را برای جامعه بشریت رقم زده که به نظام سرمایه‌داری جدیدی منجر می‌شود؛ گسترش اینترنت نیازمند ایجاد مؤلفه‌های ایجابی و رفع مؤلفه‌های سلبی بوده است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا با دادن اینترنت به ایرانی‌ها نگران ترویج افکار مردم ایران اسلامی در میان کشورهای دیگر بوده است، تصریح کرد: بعد از دهه 90 این نگرانی از بین رفته است؛ در بستر اینترنت انسان از هیچ اطلاعاتی محروم نیست.

ساعی با بیان اینکه بسیاری از صاحبان قدرت، ارتباطات آینده کشورهای مختلف را پیش‌بینی می‌کنند، مطرح کرد: اکنون کوچک‌ترین بسته‌های داده منظم و قابل پردازش ارزش مادی دارد، چراکه اگر دشمن از شیوه پوشش مردم ایران آگاه شود می‌تواند در عرصه اقتصاد، فرهنگ و امنیت اقدامات بسیاری را برنامه‌ریزی کند.

وی با تأکید بر اینکه دوران شبکه‌های اجتماعی گذشته است، ادامه داد: در سال‌های آینده مردم ایران با بسترهای جدید ارتباطی مواجه می‌شوند که در آن هوشمندسازی موتورهای تجزیه انجام شده و اجازه می‌دهد ماشین علاقه‌ها را از انسان دریافت و به جای او تصمیم‌گیری کند.

ساعی یادآور شد: در نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی تمام اشیای موجود در جهان به شبکه‌های ارتباطی وصل می‌شوند که در شبکه مشخصی تبادل اطلاعات را به صورت گسترده انجام می‌دهند؛ اکنون شرکت گوگل با استفاده از گوشی‌های هوشمند مردم، نقشه ترافیکی ایران را ارائه کرده است، در صورتی که مردم به این عمل به عنوان خدمات بر ارزش افزوده نگاه می‌کنند.

وی از تلاش گوگل برای رسیدن به اطلاعات گسترده‌تر در ایران اسلامی یاد کرد و گفت: آمریکا می‌خواهد در ایران تأثیرگذار بوده و از ظرفیت‌های خود در محیط‌های ارتباطی استفاده می‌کند، چراکه نسبت به وضعیت مردم به خوبی آگاهی دارد و می‌تواند رخدادهای آینده را پیش‌بینی کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما با اشاره به اینکه براساس گفته‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی اهمیت فضای مجازی با اهمیت انقلاب اسلامی برابری می‌کند، اظهار کرد: اکنون در مقطع تاریخی حساسی قرار داریم که مردم به تجهیز امکانات دشمن کمک می‌کنند، چراکه در حوزه شبکه‌های مجازی به حماقت تاریخی مبتلا شده و اکنون ظرفیت‌های خود را به دشمن واگذار می‌کنیم و این امر سبب می‌شود در آینده موجودیت جامعه اسلامی مورد تهدید قرار گیرد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها