میوه هایی که به صورت قاچاق وارد کشور شدند هیچ گونه مجوز سلامتی نداشته و از نظر سم شناسی مورد تائید هیچ دستگاهی نیست.
کد خبر: ۸۶۴۴۶۷۱
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،  بعد از پشت سر گذاشتن فصل برگ ریزان و سرمای زمستان نوبت به بهار می رسد ،اما اینطور که از شواهد پیداست بهار سال 95 بیشتر به کام قاچاقچیان میوه است.

چند وقتیست که نقل هر محفلی میوه های خوش آب و رنگی است که بازارشان داغ شده و خودنمایی می کند و در این میان سودجویانی از این فرصت استفاده کرده و برای پرتر کردن جیبشان از هیچ شگردی پرهیز نکردند.

اما جال و هوای این روزهای بازار میوه در سطح شهر نشان از غربت میوه های داخلی در سبد میوه فروشان دارد.

بر اساس این گزارش نکته ای که مردم را بیشتر به سمت این میوه هایی که معلوم نیست از کدام مسیر آمده اند می کشاند، این است که میوه های تابستان و خوشمزه و رنگارنگ مانند آلو، شلیل، گلابی، انگور ، سیب فرانسوی در لابلای میوه های زمستانی سرد پیدا می شود.

در طی بازرسی های صورت گرفته اخیرا در یکی از این بازارها توسط بازرسین یک محموله 22 تنی پرتقال توقیف شده و به سازمان فروش اموال تملیکی منتقل شده است.

اما با توجه به ظاهر تر و تازه این میوه ها به ذهن هیچ کسی نمی رسد که این محصولات از پیچ و خم مسیر قاچاق وارد کشور شده اند میوه هایی که باید با کانتینرهای یخچال دار و به صورت قانونی از مرزها وارد می شدند.

بر اساس این گزارش منصوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی ضمن بی اطلاعی از این موضوع اظهار داشت: اگر این میوه ها از طریق گمرک وارد کشور می شد به طور یقین مورد کنترل و بازرسی قرار می گرفت بنابراین این میوه ها قاچاق هستند.

وی تصریح کرد: ما ریشه سردرگمی این میوه ها را پیگیری کردیم و به سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز اطلاع دادیم.

همچنین نخعی رئیس سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد این میوه ها گفت: مقادیر زیادی گیلاس، شلیل، قطره طلا و انگور با قیمت های بالا وارد بازار شده و به فروش رسیده است به طوری که برخی از فروشگاه های زنجیره ای نیز از این غافله عقب نماند .

به هرحال وقتی برای مبارزه با قاچاق صحبت می کنیم، باید مراحل قبل از ورود، مبادی ورودی، مسیر حمل و نقل و سطح عرضه مورد توجه قرار گیرد.

در حال حاضر مقداری میوه قاچاق در کشور کشف و توقیف شده است به همین منظور پیگیریها در این راستا ادامه دارد.

نخعی خاطرنشان کرد: این میوه ها هیچ گونه مجوز سلامتی ندارند و از نظر سم شناسی مورد تائید هیچ دستگاهی نیست و ممکن است برخی آفات را به باغها منتقل کنند.

وی در پایان هشدار داد که مردم از این میوه های قاچاق که عمدتا تابستانی هستند استفاده نکنند.

ارسال نظرات