مدیر کل کمیته امداد هرمزگان خبر داد
مدیر کل کمیته امداد هرمزگان با اشاره به اجرای پایلوت طرح کاهش محرومیت در 6 شهرستان هرمزگان، گفت: در حال حاضر فقر در استان به سمت زنانه شدن حرکت می‌کند.
کد خبر: ۸۶۴۴۳۷۳
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، مرتضی موصلی مدیرکل کمیته امداد استان هرمزگان در پایان بازدید خبرنگاران از طرح‌های کمیته امداد در نشست خبری خود با اشاره به اینکه کمیته امداد تلاش داشته با توجه به شناخت فقر در استان و در جهت تحقق سیاست‌های کمیته امداد گام بردارد، گفت: علی‌رغم دستاوردهای خوب در خصوص کاهش فقر که با همکاری خیرین داشته‌ایم اما تا رسیدن به نقطه مطلوب در برخی از شاخص‌ها فاصله داریم.

وی تصریح کرد: استان هرمزگان ظرفیت خوبی دارد و می‌توان از این ظرفیت و پتانسیل برای کاهش فقر و توسعه عدالت اجتماعی استفاده نمود که البته این امر مستلزم همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی است.

موصلی تصریح کرد: هم اکنون 57 هزار خانوار شامل 130 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد استان هستند که این رقم 8.5 جمعیت استان هرمزگان است.

مدیرکل کمیته امداد استان هرمزگان تصریح کرد: در برخی از استان‌ها از جمله شهرستان قشم و بندرعباس کمترین مددجو (4 درصد) و در برخی از روستاها (18 درصد) تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

موصلی اظهار کرد: رویکرد غالب کمیته امداد توانمندسازی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و در این زمینه امیدواریم دستگاه‌های دولتی همکاری لازم را جهت توانمندسازی جامعه هدف امداد داشته باشند.

مدیرکل کمیته امداد استان هرمزگان گفت: با اجرای طرح‌های اشتغال کمیته امداد 2 هزار و 710 خانوار در سال جاری در شرایط خودکفایی و اشتغال رسیده‌اند که بنا داریم در آینده‌ نزدیک جشن خودکفایی انها را برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات در بخش اشتغال، عدم فرهنگ کار و تلاش است، اضافه کرد: متاسفانه در برخی از مناطق استان هرمزگان هنوز فرهنگ کار و تلاش نهادینه نشده است و همین امر مشکلاتی را به بار آورده است.

موصلی به اشتغال‌های استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: بیشتر این اشتغال‌ها در بخش دریایی و صنایع دستی و کشتی‌سازی است و به همین جهت کمیته امداد تلاش می‌کند مددجویان را در این بخش شاغل کند.

مدیرکل کمیته امداد استان هرمزگان با اشاره به نقش مردم و سهم آنها در خصوص مسائل اجتماعی و کاهش فقر،بیان کرد: این نقش بی‌بدیل و غیر قابل انکار است و آنها می‌توانند در بخش مسئولیت اجتماعی و همچنین کاهش فقر نقش پررنگی را داشته باشند.

وی ادامه داد: فقر یک پدیده پیچیده و فرابخشی است و برای حل آن بایستی سازما‌ن‌های بسیاری با یکدیگر همکاری و همراهی داشته باشند.

موصلی به فرهنگ انفاق و دوستی و کمک به دیگران اشاره کرد و گفت: در بحث فقر امداد هیچ نقشی را ندارد و در واقع نقش مجموعه امداد پس از فقیر شدن خانواده‌ها است که امیدواریم شرایطی برسیم که خانواده به مرحله فقر و تهی‌دستی نرسد.

مدیرکل کمیته امداد استان هرمزگان تصریح کرد: مجموعه امداد تلاش می‌کند تا پدیده فقر را کنترل کند. اما این امر مستلزم تعامل دستگاه‌های مختلف است و چنانچه این امر محقق نشود نمی‌توان انتظار اقدامات قابل قبولی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته میزان فقر در استان هرمزگان و شهرستان‌های تابع آن ثابت مانده است، گفت: در این مسیر تعدادی از خانواده‌ها با توجه به شرایط مالی‌اشان به چرخه حمایتی افزوده و تعدادی نیز با توجه به توانمند شدنشان از چرخه حمایتی کمیته امداد خارج شده‌اند.

موصلی با بیان اینکه فقر در جامعه زنان سرپرست به دلیل برخی از آسیب‌های اجتماعی نسبت به سایر افراد بیشتر است،بیان کرد: تحریم‌ها در سال‌های گذشته در افزایش فقر تاثیر بسیار جدی را داشته است در برخی از مواقع ورودی‌های امداد بیشتر بوده است.

مدیرکل کمیته امداد استان هرمزگان تصریح کرد: در چند سال گذشته در حوزه توانمندسازی اعتبارات خاص امداد چند برابر شده است و این باعث شده است که بخشی از خانواده‌ها با حمایت‌های امداد به استقرار و خودکفایی برسند.

وی با بیان اینکه فقر به سمت زنانه شدن در حال حرکت است، گفت: این تغییر به وضوح دیده می‌شود به طوری که هم اکنون 60 درصد زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند.

موصلی با اشاره به اعتبارات کمیته امداد در استان هرمزگان تصریح کرد: علی‌رغم اینکه اعتبارات خوبی در سال‌های گذشته به این مجموعه تخصیص داده اما مشکلات ادامه دارد که امیدواریم در سال آینده دولت توجه بیشتری را به استان هرمزگان داشته باشد.

مدیرکل کمیته امداد استان هرمزگان ادامه داد: از 57 هزار خانواده تحت پوشش امداد، حدود 18 هزار خانوار نیاز به مسکن دارند که امیدواریم تمهیداتی برای این خانواده‌ها در سال آینده اتخاذ شود.

وی همچنین به اختصاص یک درصد از محل عوارض واردات و صادرات به مناطق آزاد و کل کشور اشاره کرد و گفت: این رقم در طول سال به حدود 3 میلیارد تومان می‌رسد که در واقع مبلغ ناچیزی است و نمی‌تواند پاسخگوی مشکلات مددجویان در مناطق آزاد اعم از قشم، چابهار، کیش و ... باشد.

موصلی همچنین به شرایط نامناسب مراکز درمانی در استان اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز با مشکلات زیادی که می‌طلبد مسئولان وزارت بهداشت نگاه ویژه‌ای را به استان داشته باشند.

مدیرکل کمیته امداد استان هرمزگان به احداث خانه‌های بهداشت در روستاها اشاره کرد و گفت: هم اکنون احداث 45 خانه بهداشت در دستور کار قرار گرفته است که از این تعداد 25 خانه بهداشت آماده شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید گام‌های موثری در حوزه بهداشت و درمان روستاییان و مددجویان کمیته امداد و استان هرمزگان برداشت، افزود: مجموعه امداد اقداماتی را در این بخش برداشته است اما این اعتبارات کافی نیست و نیاز به اعتبارات بیشتری است.

موصلی در ادامه با اشاره به شناسایی افراد بی‌سواد، گفت: در این زمینه مددجویان توسط مددکاران شناسایی و به معاونت سوادآموزی استان و یا شهرستان معرفی می‌گردند.

مدیرکل کمیته امداد استان هرمزگان در ادامه با اشاره به اهمیت توسعه عدالت اجتماعی تاکید کرد: کاهش محرومیت یکی از سیاست‌های کمیته امداد است که در این زمینه اقداماتی به صورت پایلوت در 6 روستای محروم هرمزگان( روستاهای بستک، پارسیان، سیریک، بندر لنگه، قشم و میناب) آغاز شده است که ضریب محرومیت این روستاها 6 تا 9 است.

وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت‌های مردمی و افزایش مشارکت‌ها یکی دیگر از سیاست‌های اصلی کمیته امداد محسوب می‌شود به طوری که در 10 ماه گذشته از سال 94، 23 میلیارد تومان در بخش‌های مختلف اعم از صدقات، اکرام، زکات و ... جمع‌آوری شده است.

موصلی در ادامه به کمک‌های امداد به دانش‌آموزان و دانشجویان اشاره کرد و گفت: هم اکنون 4 هزار دانشجو تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند که مجموعه امداد هزینه تحصیلی آنها را به صورت کامل پرداخت می‌کند.

مدیرکل کمیته امداد استان هرمزگان با تاکید بر اینکه کمیته امداد در رشته‌هایی حمایت می‌کنند که در آینده بازار کار آنها فراهم باشد، تصریح کرد: به همین دلیل مشاوره‌هایی قبل از انتخاب رشته توسط مددکاران به دانشجویان ارائه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه روستاهای بسیاری در شهرستان قشم وجود دارند که از شاخص‌های فقر بالاتر هستند گفت: برای کاهش فقر نیاز به همکاری دولت داریم که امیدواریم این اقدام صورت بگیرد.

موصلی در ادامه با تاکید مجدد بر نبود آب شرب و سرویس بهداشتی در برخی از روستاهای شهرستان قشم تصریح کرد: 62 شهرستان قشم فاقد هرگونه آب شرب و سرویس بهداشتی هستند که البته وزارت نیرو در ماه‌های گذشته اقداماتی را برای تامین اب شرب آنها انجام داده است.

مدیرکل کمیته امداد استان هرمزگان تصریح کرد: 150 خانوار در روستاهای شهرستان قشم فاقد هرگونه سرویس بهداشتی هستند که در این زمینه کمیته امداد برنامه‌هایی را برای احداث سرویس‌های بهداشتی دارد.

ارسال نظرات